رئیس پژوهشگاه صنعت نفت:

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت:
٣ شرکت دانش بنیان در حوزه صنایع بالادستی نفت تشکیل می شود

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت از ثبت نخستین شرکت دانش بنیان خبر داد و گفت: ٢ یا سه شرکت دانش بنیان نیز در حوزه صنایع بالادستی ایجاد می شود.

 به گزارش خبرنگار شانا، حمیدرضا کاتوزیان امروز (دوشنبه، ٣ شهریور) در نشستی که به مناسبت گرامیداشت هفته دولت در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، افزود: مراکز پژوهشی باید با حرکت در مسیر تبدیل مواد اولیه به فناوری، اهداف استعمار را برای دریافت مواد اولیه از دیگر کشورها و تامین کالاهای مورد نیاز آنها از طریق تحمیل واردات به این کشورها ناکام بگذارند. 

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران، فضای جدیدی را برای توسعه سیاسی و بسط آزادیهای اقتصادی و اجتماعی در کشور فراهم کرد، ادامه داد: در حالیکه مونتاژ پیکان از افتخارات رژیم شاهنشاهی به حساب می آمد، امروز کشورما حرفهای زیادی در حوزه بومی سازی و حتی واگذاری دانشهای فنی به دیگر کشورها دارد. 

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، شکل گیری مراکز پژوهشی را اقدامی در مسیر ناکام گذاشتن خواسته بسیاری از قدرتهای جهان مبنی بر رکود در کشورهای جهان سوم دانست و افزود: توجه به تحقیق و توسعه، پس از انقلاب اسلامی در ایران کلید خورد و با وجود گذشت ٥٥ سال از فعالیت پژوهشگاه، عمده تحرک این مجموعه و دستاوردهای آن طی ٢٠ سال گذشته نمود داشته است. 

وی نقش مراکز تحقیق و توسعه را در تحقق اقتصاد مقاومتی بسیار با اهمیت دانست و گفت: پژوهشگاه صنعت نفت نیز در این راستا با کمک شرکتهای اقماری خود، در مسیر اقتصاد مقاومتی گام بر می دارد و به این منظور، تعامل پژوهشگاه با مجموعه های نفتی بیشتر خواهد شد. 

آمادگی پژوهشگاه نفت برای نظارت بر استاندارد تجهیزات نفتی

وی به نقش پژوهشگاه صنعت نفت در تایید استانداردهای پمپها و مکانیکال سیلها اشاره و تصریح کرد: با توجه به تاکید وزیر نفت بر ایفای نقش پژوهشگاه به عنوان هسته اصلی نظارت بر کیفیت تجهیزات و قطعات صنعت نفت، پژوهشگاه اعلام می کند که برای اعمال این نظارت در مواردی به جز مکانیکال سیل و پمپها نیز آمادگی دارد. 

کاتوزیان در باره فعالیتهای پژوهشگاه صنعت نفت برای ایجاد شرکتهای دانش بنیان گفت: تاکنون نخستین شرکت دانش بنیان به ثبت رسیده است و ٢ شرکت دیگر اقماری نیز با حوزه های فعالیت نانو و روغن و روانکارها در حال طی کردن مراحل ثبت خود هستند.

وی خاطرنشان کرد: ٢ یا سه شرکت دانش بنیان نیز در حوزه صنایع بالادستی ایجاد می شود. 

کاتوزیان تصریح کرد: دولت تدبیر و امید در سایه هدایتهای مقام معظم رهبری، گامهای بزرگی را در مسیر ایجاد آرامش و عقلانیت در فضای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور برداشته و سیاستها را به سمت خردورزی سوق داده است. 

این مقام مسئول با اشاره به بازنگری قراردادهای نفتی در صنعت نفت عنوان کرد: پژوهشگاه صنعت نفت، نظرهای خود را در زمینه ساخت داخل و تولید فناوری در قراردادهای جدید به وزارت نفت اعلام کرده است.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در پایان این نشست، ضمن قدردانی از تلاشهای خبرنگاران برای انعکاس فعالیتهای پژوهشگاه صنعت نفت، همکاری هر چه بیشتر خبرنگاران را برای اطلاع رسانی الزامات حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی به ویژه در حوزه نفت و گاز خواستار شد.
۴ شهریور ۱۳۹۳ ۰۹:۱۷
تعداد بازدید : ۱,۲۶۲