جدیدترین دستاورد کارشناسان مناطق نفتخیز جنوب

جدیدترین دستاورد کارشناسان مناطق نفتخیز جنوب
ساخت فوران گیر هوشمند با قابلیت نصب بر روی چاههای نفت

نخستین بار در کشور، فوران گیر هوشمند با قابلیت نصب بر روی تاج چاههای مجهز به تلمبه های میله ای - مکشی (SRP) از سوی کارشناسان شرکت ‌ملی مناطق نفتخیز جنوب طراحی و با همکاری یکی از سازندگان داخلی ساخته شد .

به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفتخیز جنوب معاون حفاری مدیریت امور فنی این شرکت در توضیح بیشتر در این باره اظهار کرد:  این وسیله قادر خواهد بود  در صورت مشاهده هر گونه کاهش و یا افزایش غیرعادی فشار در خطوط بهره برداری، بدون نیاز به حضور اپراتور، پس از قطع جریان برق ورودی به مجموعه تلمبه در حال عملیات،  ابتدا آن را متوقف کرده، سپس دهانه چاه را به صورت اتوماتیک ببندد و در نهایت چاه را ایمن کند.

محمد  مهدی زارعی افزود: با تجهیز این فوران گیر به تسهیلات ابزار دقیق، در صورت نشت گازهای خطرناک و سمی مانند H٢S  و  CO٢ از تسهیلات سطحی نصب شده در منطقه ، ایمن سازی چاه به شکل سیستماتیک  امکان پذیر خواهد بود .

وی درباره روند به ثمر نشستن این نوآوری گفت: نظارت بر همه مراحل طراحی، ساخت و انجام آزمایشهای  کارگاهی این دستگاه نتیجه دو سال تلاش و پیگیری کار گروه تخصصی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، متشکل از کارشناسان معاونتهای حفاری و مهندسی نفت، شرکت  بهره ‌برداری نفت و گاز کارون و همچنین شرکت پیراحفاری ایران است .

زارعی اظهار کرد: این تجهیز  پس از گذراندن موفقیت آمیز مراحل متعدد فنی و  آزمایشی  هم اکنون بر روی یکی از چاههای میدان نفتی اهواز نصب شده و نتیجه عملکرد آن به طور کامل رضایتبخش برآورد می شود.
۸ شهریور ۱۳۹۳ ۰۹:۰۷
تعداد بازدید : ۱,۲۰۵