مجاز به تضمین تسهیلات بخش‌خصوصی نیستیم/تضمین‌های گذشته به قوت خود باقی است

مجاز به تضمین تسهیلات بخش‌خصوصی نیستیم/تضمین‌های گذشته به قوت خود باقی است
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت:از سال ۹۱ با مصوبه مجلس، ما دیگر مجاز به تضمین بخش خصوصی برای اعطای تسهیلات نیستیم، اما تضامینی که پیش از آن، از سوی NPC برای دیگر شرکت ها به موسسات مالی داخلی و خارجی داده شده؛ باقی است.

عباس شعری مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی  اظهار داشت: یکی از چالش های بخش خصوصی برای سرمایه گذاری، تضامین مورد درخواست موسسات مالی و بانک های داخلی و خارجی برای گرفتن تسهیلات است.

وی افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در طول سالهای گذشته با برند معتبر "NPC" اقدام به ضمانت شرکت های پتروشیمی و سرمایه گذاران می کرد که این مسئله در دریافت تسهیلات به خصوص از موسسات مالی و بانک های خارجی بسیار راهگشا بود اما امروزه هم برند "NPC" اعتبار گذشته را ندارد و هم دیگر مجاز به تضمین بخش خصوصی نیستیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: از سال 91 با مصوبه مجلس، ما دیگر مجاز به تضمین بخش خصوصی برای اعطای تسهیلات نیستیم، اما تضامینی که پیش از آن، از سوی NPC برای دیگر شرکت ها به موسسات مالی داخلی و خارجی داده شده باقی است.

وی تصریح کرد: شرکت هایی که امروز به اسم بخش خصوصی مشغول به کارند، در گذشته تماما دولتی بوده و در آن زمان و پیش از انجام واگذاری ها، تضامین NPC برای دریافت تسهیلات آنها داده شده است، اما در تسهیلاتی که هنوز مدت بازپرداخت آنها باقی مانده، تضامین NPC به قوت خود باقی است.

بزرگترین ضمانت شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران برای دریافت تسهیلات خارجی شرکت های حاضر در مجموعه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس است که بازپرداخت تسهیلات خارجی آنها با ضمانت NPC حداقل تا سال 2020 ادامه دارد.

در خصوص ضمانت بخش خصوصیِ مایل به سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اردیبهشت ماه سال جاری از پیگیری این شرکت برای دریافت مجوز از مجلس برای تضمین بخش خصوصی خبر داده بود که به نظر می رسد این پیگیری ها هنوز به وصول نتیجه نینجامیده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۳ ۱۶:۳۴
خبرگزاری تسنیم |
تعداد بازدید : ۱,۱۷۳