تقویت انعطاف پذیری صادرات نفت ایران با افزایش ذخایر نفتی

تقویت انعطاف پذیری صادرات نفت ایران با افزایش ذخایر نفتی
آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد: افزایش قابل توجه ظرفیت ذخیره نفت ایران به این کشور انعطاف بیشتری در صادرات نفت خواهد داد.
به نقل از رویترز، آژانس بین المللی انرژی روز پنجشنبه اعلام کرد: افزایش قابل توجه ظرفیت ذخیره نفت ایران به این کشور انعطاف بیشتری در صادرات نفت خواهد داد.
آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم هایی را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده و میزان فروش نفت این کشور را محدود کرده اند. محدود بودن ظرفیت ذخیره نفت ایران را ناگزیر می ساخت تا نفت خود را در درون تانکرهای شناور در سطح دریا ذخیره کند.
بر اساس این گزارش افزایش اخیر ظرفیت ذخیره نفت و ساخته شدن 4 مخزن با ظرفیت هر کدام یک میلیون بشکه در جزیره خارک، مجموع ظرفیت ذخیره نفت این کشور را به 28 میلیون بشکه رسانده است، در حالی که این رقم در حدود سال 2000 میلادی تنها 7 میلیون بشکه بود.
در گزارش آژانس بین المللی انرژی همچنین آمده است: «گسترش ظرفیت ذخیره نفت در خشکی، انعطاف پذیری زنجیره صادرات نفت ایران را افزایش می دهد و ممکن است حجم نفت ذخیره شده در تانکرهای شناور در سطح دریا در ماه های آینده کاهش یابد.»
«این مسئله موجب آزاد شدن تانکرهای شرکت ملی نفت ایران برای حمل محموله های نفتی در صورت نیاز خواهد شد.» آژانس بین المللی انرژی اضافه کرده است که گسترش ظرفیت ذخیره نفت ایران در حقیقت ورود به مرحله ای جدید محسوب می شود.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «در کوتاه مدت، دولت ایران قصد دارد 10 تاسیسات ذخیره نفت دیگر را تا پایان سال 2015 ایجاد کند که مجموعا 7 میلیون بشکه ظرفیت خواهد داشت.»
بر اساس این گزارش، ایران می خواهد در میان مدت از افزایش ظرفیت ذخیره نفت برای تنوع بخشی به بنادر صادرات نفت خود و ساخت یک پایانه ذخیره و صادرات نفت در بندر جاسک که در خارج از تنگه هرمز و در ساحل دریای عمان قرار دارد، استفاده نماید.
«این پروژه 2.5 میلیارد دلاری در حال حاضر در مرحله طراحی قرار دارد، در بر دارنده یک مجموعه ذخیره نفت با ظرفیت حدود 20 میلیون بشکه نفت است و سک خط لوله 2200 کیلومتری نفت را به این پایانه انتقال خواهد داد.»
۲۲ شهریور ۱۳۹۳ ۱۰:۰۳
خبرگزاری تسنیم |
تعداد بازدید : ۷۴۶