در کارگروه معین انرژی زیست توده در حال انجام است:

در کارگروه معین انرژی زیست توده در حال انجام است:
دستیابی به دانش فنی تولید بیودیزل

دستیابی به دانش فنی تولید بیودیزل با همکاری مشترک پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه تربیت مدرس در حال انجام است.

به گزارش شانا، ستاد انرژیهای نو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اهداف فعال کردن کلیه منابع موجود انسانی و مالی کشور، پرهیز از موازی کاری، شفاف سازی و ایجاد امکان نقد و ارزیابی فعالیتها، تعیین ظرفیتهای موجود در کشور و در نهایت تجاری سازی نتایج حاصل از تحقیقات به عنوان مهمترین حلقه زنجیره نوآوری در زمینه انرژیهای نو و تجدیدپذیر در تیر ماه ١٣٨٧ تأسیس شد.

استفاده از منابع تجدید پذیر، تجهیز مراکز علمی و فناوری کشور، حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان فعال در این عرصه، استفاده از منابع تجدیدپذیر خورشیدی، باد، زمین گرمایی، زیست توده و بایومس از جمله اقداماتی است که در ٨ کارگروه تخصصی ستاد انرژیهای نو انجام می‌شود.

در کارگروه معین انرژی زیست توده استحصال انرژی حاصل از منابع زیست توده کشور از جمله اقدامات مد نظر است، این انرژیها طبق اولویت در دو بخش قرار می‌گیرند، بخش اول بیوفیول یا همان سوختهای حاصل از منابع زیست توده و بخش دیگر انرژی الکتریکی است، از آن جایی که عمده فعالیت این کارگروه در این دو حوزه است، فعالیتهای زیادی در این زمینه انجام شده است.

دستیابی به دانش فنی تولید بیو دیزل

بر اساس این گزارش، یکی از این فعالیتها اجرای طرح ملی در حوزه توسعه فناوری بیو اتانول بوده که در نهایت منجر به دستیابی به دانش فنی تولید بیو اتانول در کشور شد، از دیگر اقدامات این کارگروه، دستیابی به دانش فنی تولید بیودیزل است که در این راستا پروژه‌ای با همکاری مشترک پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه تربیت مدرس تعریف شده تا تکنولوژیهای موجود در این زمینه را بررسی و در نهایت تکنولوژی برتر برای تولید بیودیزل ارائه شود.

تدوین نقشه راه بیوانرژی کشور

همچنین، یکی دیگر از فعالیتهای صورت گرفته توسط کارگروه انرژی زیست توده، تدوین نقشه راه بیوانرژی کشور است که بدین منظور با همکاری موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی و با استفاده از اسناد بالادستی موجود در این زمینه اقدامات لازم در این زمینه صورت گرفته است، هدف از تدوین نقشه راه بیوانرژی، تکمیل پازل بیوانرژی کشور است تا بتوان زمینه‌هایی را که نیازمند بررسی و فعالیت بیشتر هستند، مشخص کرد.

تهیه اطلس منابع زیست توده با همکاری جهاد کشاورزی

بنابراین گزارش، از دیگر فعالیتهای زیرساختی و در حال اجرای این کارگروه تهیه اطلس منابع زیست توده با همکاری جهادکشاورزی است، با انجام این پروژه منابع مختلف زیست توده مشخص و پتانسیل سنجی این منابع در کشور انجام خواهد شد.

علاوه بر این فعالیتها، پروژه‌های دیگری در راستای کسب انرژی از منابع زیست توده در حال اجرا هستند، به عنوان مثال یکی از این پروژه‌ها ساخت بخاری پلت سوز و استفاده از ضایعات کشاورزی با راندمان بالا بوده که این فعالیت در اصل، مهندسی معکوسی است بر چند نمونه از بخاریهای ساخت خارج تا دانش فنی مربوط به آن را در کشور بدست آوریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پروژه ذکر شده با همکاری پژوهشگاه نیرو در حال اجراست، همچنین فعالیتهایی در مورد سیستمهای گازی ساز و هاضم بی هوازی صورت گرفته است که به مرور و براساس اولویتهای کارگروه پیش می‌رود که تمام مباحث پیش روی این کارگروه محور توسعه فناور‌های این حوزه در کشور است.

۲۳ شهریور ۱۳۹۳ ۱۴:۴۵
تعداد بازدید : ۷۶۲