قیر غیراستاندارد از طریق قاچاق صادر می‌شود

قیر غیراستاندارد از طریق قاچاق صادر می‌شود
کارگزار عرضه کننده قیر در بورس کالا با تاکید بر استاندارد بودن قیر عرضه شده در این بازار گفت: اگر خارجی ها از قیر ایران گلایه ای دارند، به صادرات غیرقانونی این محصول در خارج از بورس برمی‌گردد.
فرزین ابوالعلایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم گفت: در طول سال های گذشته که صادرات قیر از طریق بورس کالای ایران انجام شده است، هیچ خریداری به کیفیت قیر عرضه شده از بورس اعتراضی نداشته و این امر نشان دهنده عرضه کالاهای مرغوب، باکیفیت و دارای استاندارد ملی در بورس کالاست.
وی افزود: در این میان عده ای سعی دارند با جوسازی و ایجاد شایعه در بازار علاوه بر خراب کردن نام شرکت های بزرگ تولید کننده قیر کشور، روند صادرات از بورس را نیز نامطلوب جلوه دهند که با توجه به شفاف بودن معاملات بورس و اینکه همه خریداران، فروشندگان و قیمت های معامله شده در آمار معاملات مشخص است، این افراد راه به جایی نخواهند برد.
ابوالعلایی تصریح کرد: همچنین شنیده می شود این افراد برای سرعت بخشیدن به صادرات قیر نامرغوب به کشورهای مختلف، در تلاش هستند تا روند فعلی صادرات یعنی اخذ گواهینامه از بورس کالا و ارائه به گمرک را بیهوده جلوه دهند که تنها نتیجه به ثمر نشستن تلاش این افراد، از دست دادن بازارهای صادراتی و دور شدن از مرجعیت قیمت در بازار منطقه است.
مدیر معاملات شرکت کارگزاری باهنر به عنوان یکی از عرضه کنندگان قیر در بورس کالای ایران گفت: با اعتماد دو تولیدکننده اصلی قیر کشور یعنی نفت پاسارگاد و جی به بورس کالای ایران، کل تولیدات این دو شرکت در رینگ داخلی و صادراتی بورس به صورت کاملا شفاف معامله می شود و خریداران خارجی نیز در طول این سال ها از روند خرید خود در تالار صادراتی رضایت کامل را دارند.
ابوالعلایی در پایان اظهار کرد: با این تفاسیر اگر خارجی ها از قیر ایران گلایه ای دارند، به صادرات غیرقانونی این محصول در خارج از بورس برمی گردد که به هر نحو ممکن از سوی عده ای سودجو صورت گرفته است. حتی ممکن است که این افراد صادرات خود را با برند های معتبر ایرانی انجام داده باشند که در این صورت مسئولان باید نظارت خود را در این بخش بیشتر کنند.
۲۵ شهریور ۱۳۹۳ ۱۱:۲۷
خبرگزاری تسنیم |
تعداد بازدید : ۸۲۱