رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت،گاز و پتروشیمی به تسنیم خبر داد

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت،گاز و پتروشیمی به تسنیم خبر داد
امضا قرارداد ساخت پالایشگاه‌های کوچک و عملیات سوآپ فرآورده با روسیه

حسن خسروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره نقش بخش خصوصی در توافق تجاری اخیر بین ایران و روسیه گفت: در این زمینه، بخش خصوصی در مواردی که دولت نمی‌خواهد و یا نمی‌تواند حضور داشته باشد فعال خواهد شد؛ به همین منظور نیز همزمان با مذاکرات مقامات دولتی با روسها، بخش خصوصی ایران هم مذاکراتی را با فعالان بخش خصوصی این کشور داشت.

وی با اعلام این که بخش خصوصی به طور مستقل با شرکتهای روسی موفق به عقد قرارداد در برخی از بخش‌ها شده‌ است، گفت: توافقنامه‌های امضا شده با روسها مربوط به ساخت پالایشگاههای کوچک در ایران و انجام عملیات سوآپ فرآورده نفتی است.

خسروجردی با بیان این که روسیه در ساخت پالایشگاهای کوچک سابقه زیادی دارد خاطرنشان کرد: با استفاده از فناوری روسها می توان تولید فرآوردههای نفتی سنگین را در این نوع پالایشگاهها کاهش داد.

وی با اعلام این که عملیات سوآپ فرآورده نفتی و ساخت پالایشگاههای کوچک به اجرا نزدیکتر است، از سفر هیئتی شامل بخش خصوصی ایران به روسیه در مهرماه خبر داد و گفت: در این سفر نحوه اجرایی شدن عملیات سوآپ فرآورده نفتی نهایی می‌شود. زمان ساخت پالایشگاهها کوچک در ایران با مشارکت روسیه هم بستگی به سفارش ایران دارد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفتی، گاز و پتروشیمی در باره سوآپ نفت خام با روسیه توسط بخش خصوصی ایران هم گفت:  اگر وزارت نفت به بخش خصوصی اختیار دهد، به این بخش هم وارد خواهیم شد اما تاکنون توافق یاقراردادی در این زمینه با شرکتهای روسی نداشته‌ایم.

** همکاری با روسها در بخش بالادستی نفت در قالب یک کنسرسیوم

وی با بیان این که با برخی شرکتهای روسی برای انجام طرحهای صنعت نفت کشور به صورت مشترک در سرمایه‌گذاری و اجرا، توافقنامه امضا شده است گفت: شرکتهای روسی برای حضور در طرحهای بالادستی و میان دستی هم ابراز علاقه کرده‌اند و ما هم پذیرفته‌ایم که در قالب یک کنسرسیوم با آنها همکاری کنیم.

خسروجردی درباره مشارکت روسیه در سرمایه‌گذاری در طرحهای نفت و گاز ایران هم اظهار کرد: با توجه به این قرار است همکاری در قالب کنسرسیوم انجام شود، بسته به میزان مشارکت، روسها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

** 3 حوزه جذاب صنعت نفت ایران برای روسها

او با اشاره به این که شرکتهای روسی بیشتر از هر بخشی، تمایل زیادی به حضور در طرحهای پتروشیمی و پالایشگاههای کوچک دارند افزود: همچنین، فروش برخی تجهیزات و قطعات صنعت نفت به دلیل این که در ایران ساخته نمی‌شوند، یکی دیگر از علاقمندی‌های روسیه برای حضور در بازار ایران است.

به گفته رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفتی، گاز و پتروشیمی، همچنین طرف ایرانی اعلام آمادگی کرده است در این شرایط، تجربیات خود را در اختیار طرف روسی قرار دهد.

۱ مهر ۱۳۹۳ ۱۱:۳۵
تعداد بازدید : ۱,۳۶۰