مدیرعامل پتروشیمی آبادان:

مدیرعامل پتروشیمی آبادان:
ناهماهنگی در توزیع خوراک مشکل جدید پتروشیمی‌ها شد

مدیرعامل شرکت پتروشیمی آبادان گفت: علاوه بر کمبود میزان خوراک گازی که به مجتمع های پتروشیمی داده می شود، ناهماهنگی در توزیع مناسب خوراک نیز بر کمبود ظرفیت تولید مزید بر علت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ، علیرضا صدیقی زاده در حاشیه نمایشگاه ایران پلاست در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مجتمع پتروشیمی آبادان سه محصول عمده تولید می کند که شامل PVC در گرید های مختلف با ظرفیت 110 هزار تن در سال،کاستیک سودا با ظرفیت 30 هزار تن در سال و DDB با ظرفیت 15 هزار تن در سال می شوند.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به موجودی خوراک، حدود 70 درصد ظرفیت اسمی نصب شده، تولید داریم.

صدیقی زاده با بیان اینکه پتروشیمی آبادان از سه نقطه تأمین خوراک می کند، گفت: خوراک اتان، متان و پروپان را از پالایشگاه آبادان، خوراک EBC از پتروشیمی اروند و پتروشیمی بندرامام و خوراک VCL را از پتروشیمی اروند و پتروشیمی غدیر تأمین می کنیم.

وی ادامه داد: مهمترین معضل مان در تأمین گاز از پالایشگاه آبادان است، چرا که پالایشگاه آبادان قدیمی است و نمی تواند متناسب با نیاز ما گاز تولید کند، در خوراک EBC نیز با وجود اینکه پتروشیمی اروند و پتروشیمی بندرامام تمام تلاششان را می کنند، اما کمبود خوراک داریم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی آبادان گفت: علاوه بر کمبود میزان خوراک گازی که به مجتمع های پتروشیمی داده می شود، ناهماهنگی در توزیع مناسب خوراک نیز بر کمبود ظرفیت تولید مزید بر علت است.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه تا سال 92 حدود 80 درصد تولیدماتمان در داخل و 20 درصد را برای صادرات تخصیص می دادیم، گفت: در سال 93 نیز در سه ماهه اول همین روال بوده اما در سه ماه دوم سال با توجه به تغییر سیاستی که دولت در نرخ گذاری مواد پتروشیمی داشت و عرضه مواد پتروشیمی در بروس را با مبنای محاسبه ارز آزاد قرارداد، واسطه ها خارج شدند و بازار پتروشیمی رو به رکود رفت، صادرات را آزاد کردند و اکنون از نظر حجمی 50 درصد صادراتی و 50 درصد داخلی است.

صدیقی زاده تصریح کرد: کشورهای عمده ای که PVC‌ به آنها صادر می کنیم؛ عراق، افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ترکیه، ارمنستان و مقادیر کمی نیز کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

وی افزود: در سه ماه اولیه سال به دلیل کمبود خوراک در زمستان سال گذشته داشتیم و به دلیل سرمای شدید هوا، گاز بسیاری از صنایع قطع شد و این موضوع اثرش را در میزان تولیداتمان داشت و در سه ماهه اول امسال با 50 درصد ظرفیت کار می کردیم، اما در مجموع 6 ماه ابتدایی امسال، میزان تولید به 70 درصد ظرفیت اسمی مان رسیده است.

صدیقی زاده از تشکیل کمیسیون پیگیری صنعت PVC خبر داد و گفت: این کمیسیون با حضور مدیران 4 شرکت بزرگ تولید PVC‌ ایران تشکیل شده تا مسائل مختلف این صنعت را با تعامل و رایزنی با مسئولان وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر نهادها پیگیری کنیم.

۷ مهر ۱۳۹۳ ۰۸:۴۹
خبرگزاری تسنیم |
تعداد بازدید : ۱,۳۸۵