گفتگوی تفصیلی شانا با رئیس کمیته پتروشیمی مجلس:

گفتگوی تفصیلی شانا با رئیس کمیته پتروشیمی مجلس:
پلیمرهای ایرانی هم تراز با محصولات آمریکایی و اروپایی هستند
  • پلیمرهای ایرانی هم تراز با محصولات آمریکایی و اروپایی هستند و سرمایه‌گذارانی که در صنعت پتروشیمی به سرمایه‌گذاری می‌پردازند ظرف سه سال به اصل سرمایه خود رسیده و بعد از آن هر سال به میزان یک سوم سرمایه‌شان، سود کسب می‌کنند.
  • موید حسینی صدر، رئیس کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شانا، درباره دیدگاهی که معتقد است، کمبود پروپیلن عامل توسعه نیافتن صنایع تکمیلی مرتبط با این محصول است، گفت: برخی محصولات پتروشیمی مانند متانول و پلی اتیلن‌ها، فراوان و بیش از مصرف کشور تولید و حدود ٧٠ درصد آن‌ها صادر می‌شود.

    عضو کمیته پتروشیمی مجلس، افزود: در بخش پلی پروپیلن‌ها کمبود داریم، از این رو اکنون چند طرح در این زمینه در حال کار است.

    نماینده مجلس نهم گفت: در گذشته از گاز طبیعی، یعنی متان که تقریبا ٩٥ درصد گاز طبیعی است، اوره و مانند آن تولید می‌شد اما اکنون با ورود فناوریهای جدید،گاز متان بطور مستقیم به پروپیلن تبدیل می‌شود که از ارزش بیشتری برخوردار است. از این رو طرحهای جدید پتروشیمی باید در این جهت قرار گیرد. یعنی GTP   یا MTP باشد زیرا این محصولات افزون بر ارزش بالا، بیشتر مورد نیاز کشور است.

    ٦٠ میلیون تن تا مقام نخست منطقه

    حسینی‌صدر ظرفیت تولید سالانه محصولات پتروشیمی را ٦٠ میلیون تن اعلام کرد و افزود: ظرفیت فعلی باید به ١١٠ میلیون تن در سال ارتقا یابد تا مقام نخست منطقه را در این زمینه کسب کنیم.

    وی با بیان این‌که باید هر سال بطور میانگین حدود ١٢ میلیارد دلار در این صنعت سرمایه‌گذاری کنیم، افزود: باید اجماع کلی در همه بخشهای کشور مانند تامین زیرساختهای قانونی توسط وزارتخانه‌های صنعت و اقتصاد به لحاظ تامین وام و همچنین صندوق توسعه ملی برای جهش کلی در رشد این صنعت، بوجود بیاید، چراکه بخش پتروشیمی می‌تواند معادل درآمدهای نفتی درآمدارزی و اشتغالزایی فراوان به همراه داشته باشد.

    این نماینده مجلس گفت: اکنون باید مانند توسعه صنایع بالادستی پتروشیمی برای توسعه صنایع تکمیلی، مشوقهای لازم تدوین شود که ایجاد شهرکهای تخصصی پتروشیمی می‌تواند در این زمینه مورد توجه قرار بگیرد.

    حسینی صدر درباره دیدگاهی که معتقد است بخش خصوصی از توان لازم برای احداث واحدهای پروپلین از متانول بدلیل نیاز به سرمایه‌گذاری حدود یک میلیارد دلاری برخوردار نیست، توضیح داد: باید در این زمینه تسهیلات لازم در نظر گرفته شود، زیرا بخش خصوصی قادر به تامین این ارقام نیست، از این رو باید از صندوق توسعه ملی، فاینانس، فروش سهام و شیوه‌های دیگر تامین مالی  برای این منظور بهره برد.

    بالاترین نرخ سود

    حسینی صدر با تاکید بر این که سرمایه‌گذاری در پتروشیمی سودآور است، گفت: هر کس که در این صنعت سرمایه‌گذاری کند ظرف سه سال به اصل سرمایه خود می‌رسد و بعد از آن هر سال به میزان یک سوم سرمایه‌اش سود کسب می‌کند.

    عضو کمیته پتروشیمی مجلس افزود: باید انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاری در پتروشیمی ایجاد شود به این معنا که افزون بر تضمین دولت به مردم بابت سهامشان، جذابیتهای سرمایه‌گذاری در این بخش تبیین شود.

    باز آفرینی نقش پتروشیمی

    حسینی‌صدر درباره بازتعریف نقش شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: در حال حاضر نقش پتروشیمی‌ها تضعیف شده است از این رو تقویت آن‌ها ضروری بنظر می‌رسد، بنابراین بهتر است این نقش با محوریت صنایع پایین‌دستی همانطور که وزیر نفت نیز به آن اعتقاد دارد، تقویت شود.

    برچیدن خود تحریمی‌ها

    حسینی‌صدر با بیان این که باید محدودیتها برای سرمایه‌گذاری از پتروشمی‌ها و شهرکهای پتروشیمی برچیده شود، گفت: اکنون براساس اصل ٤٤ قانون اساسی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی قادر به سرمایه‌گذاری نیست، بنابراین نمی‌تواند در صنایع پایین‌دستی سرمایه‌گذاری کند، به همین دلیل باید این محدودیتها رفع و موانع قانونی آن برداشته شود.

    وی ادامه داد: بطور مثال با سرمایه‌ حدود ٣٠ میلیارد تومان نمی‌توان در پتروشیمی سرمایه‌گذاری و تسهیلات فنی لازم را ایجاد کرد طبیعی است که زیرساختهای این امر باید توسط دولت فراهم شود. با تاسیس شهرکهای پتروشیمی، زیرساختهای فنی و زیست محیطی میسر می‌شود در اینصورت سرمایه‌گذار می‌تواند با خیال آسوده آورده خود را در توسعه این صنعت سرمایه‌گذاری کند.  

    حسینی صدر با بیان این‌که طی ٨ سال گذشته توان مدیریتی پتروشیمی‌ها ضعیف شده است، بر احیای دوباره مدیریت در این صنعت تاکید کرد.

    تقویت صنعت پلیمر

    وی درباره کیفیت محصولات ایرانی در حوزه پلیمری و پلاستیک افزود: برخی محصولات ایرانی در این حوزه با کالاهای اروپایی و آمریکایی برابری می‌کنند، از این رو این صنعت باید تقویت شود.

    رئیس کمیته پتروشیمی گفت: اکنون میانگین مصرف پلاستیک در کشور ٦٠ درصد است، با این حال در تولید برخی پلاستیکها و پلیمرها باید به سمت محصولات زیست تجدیدپذیر حرکت کرد، زیرا نباید طول عمر طولانی داشته باشند چون سبب آلودگی محیط زیست می‌شوند.

    وی با اشاره به لزوم حرکت به سمت تولید پلیمرهای خاص که کاربردهای پزشکی دارند افزود:در کل، توسعه و رشد پلیمر و پلاستیکها در کشور بسیار خوب بوده است.

    عضو کمیسیون صنایع گفت: ایران اکنون حدود سه میلیون تن پلاستیک تولید می‌کند که بنظر می‌رسد تا ١٠ میلیون تن قابلیت افزایش دارد که نیمی از این میزان در داخل کشور مصرف خواهد شد و باقیمانده به بازارهای منطقه صادر می‌شود. در بازارهای منطقه مانند افغانستان، ترکیه و عراق زمینه خوبی برای صنایع پلاستیک و پلیمری ایران وجود دارد.

    حسینی‌صدر با اشاره به نهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست، افزود: به مسئولان امر توصیه می‌کنم در پایان کار در گزارشی کاربردی، کاستی‌ها و نقاط مثبت را تدوین کنند تا در مراحل بعدی کار بهبود یابد و مشخص شود در مقایسه با نمایشگاههای مشابه در کشورهای دیگر نیازمند انجام چه اقداماتی هستیم.

۸ مهر ۱۳۹۳ ۱۲:۰۹
تعداد بازدید : ۱,۲۰۹