بهره‌برداری از طرح بنزین‌سازی پالایشگاه بندرعباس در بهار ۹۴

بهره‌برداری از طرح بنزین‌سازی پالایشگاه بندرعباس در بهار ۹۴
طرح بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس که قرار بود بهمن‌ماه امسال به بهره‌برداری برسد با تأخیری چند ماهه بهار ۹۴ تکمیل خواهد شد.
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران ابراز امیدواری کرد که طرح بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس در بهار سال آینده وارد سرویس عملیاتی شود. پیش از این وی اعلام کرده بود که این طرح بهمن‌ماه سال 93 به بهره‌بردای می‌رسد.

پالایشگاه بندعباس با ظرفیت روزانه 230 هزار بشکه در سال 1376 ساخته شد که در سال 1385 با تکمیل طرح توسعه این پالایشگاه ظرفیت خوراک آن به 320 هزار بشکه در روز افزایش یافت اما با وجود این بخشی از تولیدات آن، محصولات با ارزش افزوده پایین چون نفتا بود.

بر همین اساس طرح بنزین سازی و توسعه پالایشگاه نفت بندرعباس توسط شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران و با سرمایه گذاری 800 میلیون یورو از اوایل سال 86 در زمینی به وسعت 577 هزار متر مربع آغاز شد .

البته با تکمیل طرح بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس ظرفیت پالایشگاه افزایش نمی‌یابد بلکه تولید محصولات با ارزش افزوده بالا افزایش می‌یابد؛ چرا که در طرح توسعه پالایشگاه بندرعباس واحد تقطیر ایجاد نشده بود که با اجرای طرح بنزین سازی این واحدها ایجاد خواهد شد. بر این اساس با تکمیل این طرح ارزش افزوده محصولات پالایشگاه بندرعباس حداقل 250 میلیون دلار در سال افزایش می‌یابد.

با اجرای طرح بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس ظرفیت تولید روزانه بنزین معمولی 2.5 میلیون لیتر، بنزین سوپر 3.5 میلیون لیتر، گازوئیل هشت میلیون لیتر و گوگرد گرانول 250 تن افزایش می یابد .

پالایشگاه نفت بندرعباس سومین پالایشگاه کشور پس از پالایشگاه های آبادان و اصفهان است.

۱۲ مهر ۱۳۹۳ ۰۹:۰۰
خبرگزاری تسنیم |
تعداد بازدید : ۱,۱۸۹