مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد:

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد:
تولید قیر از نفت کوره گاز سمی وارد هوا می‌کند/قیر با کیفیت ایران را ارزان می‌فروشیم
محسن دلاویز در نشستی خبری اظهار داشت: در دنیای امروز بیش از 100 میلیون تن تقاضا برای قیر وجود دارد که پیش بینی شده حجم تقاضای جهانی برای قیر تا سال 2020 رشدی 3.6 درصدی داشته باشد.

وی افزود: ایران 3.8 درصد از تقاضای قیر جهان را تأمین می کند، در حالی که با توجه به زیرساختهای کشورمان، می توانیم بسیار بیش از این در بازار جهانی قیر حضور داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد با بیان اینکه قیر ایران با کیفیت ترین قیر جهان است، گفت: با وجود اینکه با کیفیت ترین قیر جهان را در اختیار داریم اما متأسفانه با پایین ترین قیمت داریم این قیر را عرضه می کنیم.

این فعال صنعت قیر کشور در تشریح دلایل ارزان فروشی قیر با کیفیت ایرانی تصریح کرد: یکی از عمده ترین معضلات ما این است که صنعت قیر کشور متولی ندارد و این نبود متولی، آشفتگی هایی را به دنبال داشته که این آشفتگی ها موجب شده پای واسطه هایی به میان کشیده شود که به دنبال سودهای کوتاه مدت خود، به برند قیر کشور آسیب زده اند.

وی ادامه داد: رهبری قیمت قیر منطقه حق مسلم ایران است که اکنون نداریم و کشوری که در منطقه یک سوم ایران تولید قیر دارد و به مراتب کیفیت قیر تولیدی اش از قیر ایرانی پایین تر است، در قیمت گذاری قیر در منطقه موثر است.

دلاویز با بیان اینکه به دنبال نگاه دانش بنیان به مسئله تولید و بازرگانی قیر در ایران هستیم، گفت: حمایت از پایان نامه های پژوهشی دانشگاهی را در برنامه قرار داده ایم و با پیگیری روزانه به دنبال ایجاد مرکز تحقیقات قیر و اسفالت کشور هستیم.

وی افزود: طرح افزایش 5 برابری تولیدفعلی قیر در آبادان را در دست اجرا داریم به طوری که این پروژه تاکنون به پیشرفت 78 درصدی رسیده و تا پایان سال با بهره برداری از آن تولید قیر در آبادان به 2400 تن در روز خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد همچنین از بهره برداری از فاز اول بزرگترین انبارش ذخیره سازی بشکه های قیر در منطقه خبر داد و گفت: فاز اول بزرگترین انبارش ذخیره بشکه های قیر به ظرفیت 600 هزاربشکه در بندرعباس تا دی ماه به بهره برداری می رسد و ایجاد مخازن مشترک در کشورهای همسایه را نیز در برنامه داریم.

دلاویز از امضای قرارداد بلندمدت 500 هزار تنی با یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس خبر داد و گفت: در حال حاضر بالغ بر 2 میلیون تن درخواست قرارداد بلندمدت از سوی کشورهای مختلف داریم که در این میان، یکی از کشورهای اروپایی پیگیر عقد قرارداد بلند مدت واردات قیر از ایران است.

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد به برگزاری نخستین کنفرانس بین المللی قیر ایران در آبان ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: برگزاری این نمایشگاه فرصت مناسبی برای ارائه توانمندی های صنعت قیر ایران خواهد بود و تاکنون از فعالان صنعت قیر 50 کشور جهان برای حضور در این کنفرانس دعوت به عمل آمده است.

دلاویز در پاسخ به چرایی عرضه قیر بی کیفیت در برخی بشکه های قیر تولید داخل گفت: وقتی خریداران به دنبال خرید ارزان باشند باید هزینه هایش را هم بدهند، وقتی از برند شناخته شده تولید قیر خرید نمی کنند و می روند از شرکتی که هیچ شناسنامه ای ندارد خرید می کنند، تبعات بی کیفیتی را نیز باید متقبل شوند.

وی افزود: در مصوبه ای که 30/5/90 به تصویب هیئت وزیران رسیده آمده که به منظور جلوگیری از کاربرد نامناسب مواد اولیه، عرضه آن باید به کارخانجات مجاز صورت گیرد در حالی که ماده وکیوم باتوم را که نباید از پالایشگاه خارج کنیم، 1000 کیلومتر با تانکر حمل می کنند و به تولیدکنندگان متفرقه می فروشند، همچنین هرگونه صدور و تمدید مجوز واحدهایی که از نفت کوره به تولید قیر می پردازند در این مصوبه ممنوع اعلام شده اما شاهد این هستیم که هم اکنون در کشور از نفت کوره قیر تولید می کنند که در این تولید، از هر 20 تن؛ یک تن گاز سمی در هوا منتشر می شود.

این فعال صنعت قیر ایران با بیان اینکه در این زمینه با سازمان حفاظت محیط زیست مکاتبه کرده ایم، گفت: آمادگی داریم که مرکز تحقیقات وزارت راه نظارت ها را بر تولید قیر بیشتر کند.

وی افزود: همچنین با سازمان محیط زیست مکاتبه کرده ایم که به جای استفاده از مالچ، در جاهایی که مشکلات ریزگرد داریم، از پاشیدن قیر امولسیون استفاده کنیم که این نوع قیر با داشتن 30 درصد آب موجب رشد گیاهان در منطقه ای می شود که قیر پاشیده شده است.

دلاویز با بیان اینکه صنعت قیر کشور متولی ندارد، گفت: اگر وزارت نفت، وزارت کار و وزارت راه و شهرسازی به صورت 3 جانبه در خصوص تأمین قیر تفاهم نامه ای امضا کنند، هم مشکل نگرانی های موجود برای تأمین قیر مورد نیاز داخل برطرف می شود هم مشکل کیفیت قیری که برای مصرف داخل استفاده می شود برطرف خواهد شد.

۱۴ مهر ۱۳۹۳ ۱۶:۰۵
خبرگزاری تسنیم |
تعداد بازدید : ۱,۸۰۹