حمید حسینی در گفت‌و‌گو با «اقتصادنیوز»

حمید حسینی در گفت‌و‌گو با «اقتصادنیوز»
اتاق بازرگانی نتوانسته‌ بخش خصوصی را وکالت کند
با هیات رییسه های محافظه کار، تا رسیدن به اتاق مطلوب فاصله داریم حمید حسینی خزانه دار اتاق بازرگانی تهران با توجه به نزدیک شدن به انتخابات،بحث  نامزد ها واینکه چه کسانی شایسته حضور در هیئت نمایندگان هستند مطرح است است ،  این که چه کسانی توسط اعضا اتاق انتخاب شوند  که قادر باشند جایگاه بخش خصوصی و اتاق را ارتقا دهند ودر جهت  توانمندسازی بخش خصوصی و تشکل های اقتصادی گام بردارد ؟ بعضی از افراد معتقدند با توجه به اهداف فوق باید پیگیر افراد تحصیل کرده، دارای تجربه و مدیران شایسته رفت وبا انتخاب این افراد جایگاه اتاق را ارتقا داد . اما من معتقدم که باید به نیاز جامعه ، شاکله اتاق و انتظاراتی که  فعالان اقتصادی از اتاق دارد توجه نمود  و متناسب با آن نیروها را برای حضور در عرصه انتخابات اتاق تشویق کرد. اصولا اتاق های بازرگانی دو نوع ماموریت ومسئولیت دارند که کلا از هم قابل تفکیک هستند ،الف ؛کارهای اداری وسازمانی  اتاق - اتاق  به اعضا خود خدماتی ارائه میدهد که ارتباط چندانی با هیات نمایندگان ندارد وتوسط دبیر کل وسازمان اتاق زیر نظر هیئت رئیسه ارائه میگردد مانند صدور وتمدید کارت بازرگانی ، صدور گواهی مبدا، مشاوره ، اموزش واطلاع رسانی

٢- نمایندگی بخش خصوصی : وظیفه ونقش عمده هیات نمایندگان است نمایندگی کردن بخش خصوصی ودفاع از جایگاه بخش خصوصی واقتصاد رقابتی می باشد . اتاق های بازرگانی، در سال‌های اخیر توسعه پیدا کرده اند و حضورشان در عرصه اقتصاد افزایش یافته وتاثیر گذار بوده اند ولی در توانمندسازی اعضا وتشکل ها نتوانسته اتد موفق باشند وسازمانهای کارایی تبوده اند، از طرف دیگر در برقراری ارتباط با موکلین خود ناتوان بوده اند و نتوانسته ایم  برای اعضای  خود بازار سازی کنند. تلاش کرده اند، ولی گرایش‌ انان به پیگیری  مسائل اعضا وانتقاد بوده است تا ارایه راه حل وراهکار ،  بیشتر صدای اعضا بوده ایم تا برنامه ریز و شبکه ساز برای انان از طریق روابط بین الملل . در این کارها قطعاً اتاق ها ضعف داشته اند. قطعا اتاق ها در کاهش تحریم ها می توانستند  بیشتر از این موثر باشند. خصوصاً اتاق های مشترک وای سی سی اتاق ها  این کارها را به خوبی انجام نداده اند. یعنی نتوانسته اند به خوبی بخش خصوصی را وکالت کنند.

الان فعالین اقتصادی برای واردات وصادرات مجبورند کارت بازرگانی دریافت کنند و  عضو اتاق بازرگانی باشند واگر  کارت بازرگانی را برداریم، حتم دارم که بیش از 70 درصد اعضای اتاق ها ریزش خواهند کرد  ما از این فرصتی که داریم باید به اعضا سرویس خوب داده  و با انان ارتباط برقرارکرده واز آنها حمایت کنیم ولی با وجود داشتن منابع به حداقل اکتفا میکنیم ، اتاق در رسانه ها حضور پررنگ وخوبی دارد ولی  برای اعضا راضی کننده نیست وانتظارات اعضا وخصوصا نسل جدید بنگاهها از اتاق فراتر از ان است ،انان دیگر به  اتاق ها نسل اول اعتقاد ندارند و از روحیه محافظه کاری  اعضای هیات نمایندگان  وهییت رئیسه ها گلایه دارند  واز اینکه بعضی از افراد فقط بدنبال کرسی هیئت نمایندگان به عنوان یک موقعیت اجتماعی هستند عصبانی اند و وقتی میشنوند بعضی از انان در پنجاه درصد جلسات رسمی ماهانه که فقط سه ساعت در ماه می باشد غیبت دارند دلسردند .

 شاید فقط سی درصد اعضای هیات نمایندگان در اتاق  وقت میگذارند ومسئولیت پذیرند ،در صورتی که اگر کسی می آید و به نمایندگی از بخش خصوصی صندلی  را اشغال می کند،  هم مسئولیت شرعی  و هم مسئولیت اجتماعی دارد وباید به وظایف خود عمل کند .درست است که اعضا به شخص رای داده اند ولی انتظار دارند که شاهد حضور پررنگ انان در اتاق ، رسانه ها ، مجلس ومرکز تصمیم گیری باشند، کم کاران اتاق باعث رکود اتاق و نارضایتی اعضای اتاق می باشند  ومانع حرکت به سمت اتاق های نسل دوم، با  ترکیب فعلی هیات نمایندگان و بعضاً هیات رئیسه های محافظه کاربرای رسین به اتاق مطلوب راه طولانی در بیش داریم.

۱۵ مهر ۱۳۹۳ ۱۰:۰۶
تعداد بازدید : ۱,۵۵۹