جلالی‌پور خبر داد:‌

جلالی‌پور خبر داد:‌
ایران در سال جاری در 70 نمایشگاه خارجی شرکت می‌کند

مدیرکل دفتر امور ترویج تجارت از حضور شرکت‌های ایرانی در 70 نمایشگاه خارجی تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: شرکت‌های ایرانی در قالب نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران یا تحت عنوان پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه‌های خارجی شرکت می‌کنند.

«مهرداد جلالی‌پور» در گفت وگو با سایت رسمی سازمان توسعه تجارت با بیان این مطلب افزود:‌ در نظر داریم یارانه‌ای به شرکت‌های ایرانی برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی پرداخت کنیم و در صورت تامین اعتبارات این پروژه، بلافاصله دست به کار خواهیم شد.

وی گفت:‌ از سوی دیگر به دنبال پذیرش هیات‌های تجاری خارجی در نمایشگاه‌های بین‌المللی که در تهران برگزار می‌شود،  هستیم و می‌خواهیم هزینه‌های آنان را تا حدودی تامین کنیم.

جلالی‌پور گفت: به دنبال آن هستیم تا ارز مبادله‌ای در اختیار شرکت‌هایی که تحت عنوان پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت می‌کنند، قرار دهیم که در این صورت حداقل 25 درصد تخفیف نمایشگاهی به آنها داده شده است.

وی افزود:‌ مذاکراتی با برگزارکنندگان نمایشگاه‌های خارجی داشته‌ایم تا در صورت امکان از یارانه‌هایی که برخی از این نمایشگاه‌ها برای شرکت‌های خارجی در نظر می‌گیرند، استفاده کنیم و آن را در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار دهیم.

مدیرکل دفتر امور ترویج تجارت گفت: این اقدامات در راستای توسعه صادرات غیرنفتی، تسهیل حضور در عرصه‌های بین‌المللی برای معرفی کالا و خدمات ایرانی و افزایش سهم کشور از صنعت نمایشگاهی صورت می‌گیرد.

جلالی‌پور با بیان اینکه رویکرد اخیر در راستای افزایش سهم ایرانی‌ها در صنعت نمایشگاهی در جهان اتخاذ شده است، افزود: پرداخت یارانه به تجار تا سال 1390 و به منظور توسعه حضور و معرفی توانمندی‌های صادراتی برقرار بود اما با توجه به رکود بوجود آمده در دولت دهم، پرداخت‌ها در این بخش متوقف شد و عملا حضور فعالان اقتصادی ایران از نظر کیفی و کمی در نمایشگاه‌ها کاهش چشم‌گیری پیدا کرد.

مدیر‌کل دفتر امور ترویج تجارت یادآور شد: در گذشته سالانه 7 تا 8 میلیارد تومان یارانه نمایشگاهی پرداخت می‌شد و این رقم، 50 تا 80 درصد هزینه اجاره غرفه در نمایشگاه‌های خارج از کشور را تامین می‌کرد.

 

جلالی‌پور با تاکید بر اینکه دفتر امور ترویج تجارت بر آن است تا این طرح دوباره به جریان بیفتد، اظهار داشت: تهاتر فضای نمایشگاهی و تشویق حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های خارجی و مشارکت کشورهای خارجی در نمایشگاه‌های داخلی، از جمله برنامه های دفتر امور ترویج تجارت در دولت یازدهم است تا توانمندی‌‌های تولیدی و صادراتی کشور بیش از گذشته به جهانیان معرفی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری بیشتری فراهم ‌شود.

۱۵ مهر ۱۳۹۳ ۱۰:۴۶
تعداد بازدید : ۱,۳۱۱