رئیس سازمان توسعه تجارت:

رئیس سازمان توسعه تجارت:
صادرات غیرنفتی ۶ماهه ۲۳.۲ میلیارد دلار شد/معوقات جوایز صادراتی سال ۸۹ هنوز پرداخت نشده است
ولی‌الله افخمی راد در نشست روز ملی صادرات اظهار کرد: آمار تولید کشور رشد را نشان می دهد. دستیابی به کارآیی و خدمات بیشتر در صحنه صادرات نیاز به رفع موانع صادراتی و تولیدی کشور دارد. 

وی تاکید کرد: آمار شش ماهه سال جاری حکایت از رشد 20 درصدی در صادرات غیرنفتی دارد.

وی تصریح کرد: در شش ماهه نخست سالجاری 23.2 میلیارد دلار کالا با احتساب میعانات صادر شده است که این میزان صادرات غیرنفتی بدون میعانات 16.7 میلیارد دلار بوده که نسبت به شش ماهه نخست سال گذشته 10 درصد رشد داشته است. 

او ادامه داد: بالاترین میزان صادرات به کشور چین به میزان 4.6 میلیارد دلار، عراق 2.8 میلیارد دلار، امارات 1.9 میلیارد دلار، افغانستان 1.2 میلیارد دلار و هند 1.1 میلیارد دلار بوده است و در مجموع 70 درصد صادرات به این 5 کشور بوده است.

او با بیان اینکه امارات مرکز صادرات مجدد کشور ایران و دروازه واردات به ایران است، گفت: کشورهای مقاصد صادراتی ایران بسیار کم بوده و این یک نقطه ضعف یه حساب می‌اید و امید است با رفع تحریم‌ها صادارت افزایش یابد. 

افخمی راد ادامه داد: 26 میلیارد دلار واردات با رشد حدود 30 درصدی از 5 کشور امارات، چین، هند، کره و ترکیه صورت گرفته است که بیشترین آمار به میزان 6.5 میلیارد دلار از کشور امارات، حدود 6 میلیارد دلار از کشور چین، 2 میلیارد دلار از کشور هند، 1.9 میلیارد دلار از کره و 1.9 میلیارد دلار از کشور ترکیه کالا به کشور وارد شده است که اگر امارات که خود تولیدکننده نیست از این لیست خارج شود 50 درصد واردات کشور مربوط به 4 کشور نامبرده بوده است.

وی گفت: صادرات خدمات متشکل از خدمات فنی مهندسی، توریست، خدمات ترانزیت، اشتغال خارج از کشور، کمک‌های بیمه‌ای و مالی در حدود 3 میلیارد دلار بوده که با توجه به خدمات صادرات کشور به بیش از 26 میلیارد دلار خواهد رسید و میزان تجارت کشور در حدود 50 میلیارد دلار بوده است. 

او با بیان اینکه تراز تجارت جهانی ایران منفی است گفت: امید است تا پایان سال فاصله میزان صادرات و واردت کشور رفع شود که تعهدات کشورهای همسایه بر روند تجارت ایران تاثیرگذار بوده است. معیارهای انتخاب صادرکننده برتر در سال جاری تغییراتی داشته و صادارت خدمات فنی مهندسی، صادرت کالا با ارزش افزوده بالا و فناوری بالا دارای اولویت بیشتری است. 

او گفت: 180 متقاضی تا به حال ثبت‌نام کرده که 54 مورد به مرحله نیمه نهایی رسیده و 50 نفر در روز 27 مهرماه سال جاری به عنوان صادر کننده برتر معرفی خواهند شد.صادرکنندگان برتر نباید بدهی معوق به بانکها داشته باشند. 

وی با بیان اینکه امید است با این کار ثبات فعالیت افراد مستمر باشد گفت: در مقایسه فعالیت‌های اقتصادی کشور با کشورهای توسعه یافته آمار نشان از عدم ثبات در بازارهای هدف را دارد که این موضوع ضعف صادرات محسوب می‌شود و در کشور کارخانه یا شرکتی با طول عمر بلند آنچنان نداریم. 

افخمی‌راد بیان کرد: باید کالاهای جدید، نوین، منطبق با خواسته مشتری تولید و صادر شود و برای بازارها به صورت بلندمدت برنامه‌ریزی صورت گیرد. 

او با تاکید بر اینکه برای توسعه صادرات ماندگاری در بازارهای هدف مورد اهمیت است یادآور شد: باید مشتریان بازارهای هدف به برندهای ایرانی در طی خدمات پس از فروش مناسب، طول عمر بالادر بازارهای هدف اعتماد کنند. 

او در رابطه با بدهی دولت به صادرکنندگان در سال 89 گفت: به علت ناتوانی دولت در تامین بودجه در سال 89 معوقات صادرکنندگان با تاخیر مواجه و تابه امروز نتوانسته‌اند معوقات خود رادریافت کنند و در رابطه باتغییر نرخ ارز هیچ تصمیمی گرفته نشده و اگر بودجه‌ای برای سال 93 اختصاص داده شود مطمئنا جوایز صادرات اعطا خواهد شد. 

معاون وزیر صنعت و تجارت بیان کرد: بسته خروج از رکود در رابطه با صادرات مشکلات میان دستگاهی داشت و تنها دارای یک پیشنهاد در رابطه با منابع حاصل از دریافت عوارض به کالاهای صادرات با ارزش افزوده پایین بود تا به تولید کننده اختصاص یابد. 

او همچنین در رابطه با واردات شمش طلا و صادرات مصنوعات طلا گفت: واردات شمش طلا و تبدیل آن به مصنوعات و صادرات محدودیتی ندارد و تنها مشکل برای وارد کننده تضمین 8 درصدی ارزش شمش طلا و مجوز بانک مرکزی است. 

وی تصریح کرد: به میزان 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده شمش  طلا از وارد کننده تضمین گرفته می‌شود که در زمان صادرات مصنوعات این 8 درصد باز خواهد گشت. اما کاهش صادرات و تولید طلا متاثر از نیاز به نقدینگی بالا برای واردات طلا بوده است. 

او در رابطه با واردات گندم گفت: اکثر وارد کنندگان گندم شرکت‌های تولیدی ماکارونی هستند که گندم را به آرد و آرد را به ماکارونی برای صادرات تبدیل می‌کنند و امید است به سمتی حرکت شود تا از ظرفیت‌های خالی گندم کشور به درستی استفاده شود. 

رئیس سازمان توسعه تجارت یادآور شد: بانکها نقش مهمی در صادرات و تولید با پشتوانه صادراتی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند و امید است با کمک به افزایش تولید توسعه صادرات رقم خورد. 

او با بیان اینکه صادرات سنگ آهن در حدود 500 میلیون دلار بوده است گفت: تسهیلات با توجه به مقررات بانکها اعطا خواهد شد و سازمان توسعه تجارت تسهیلات ارائه نخواهد داد و منطق هم حکم می کند در مسیر مقررات تسهیلات ارائه شود. 

او تاکید کرد: تمایل سازمان توسعه تجارت بر ارائه مشوق نقدی نیست و تمایل بر ان است که تا هزینه‌های تولید کاهش یابد و در کنار آن برای کالای ایرانی در بازارهای جهانی ایجاد رقابت شود که می‌توان با ارائه یارانه حمل و نقل دریایی، ایجاد خطوط منظم کشتیرانی و ایجاد پروازهای خارجی که متاسفانه پرواز مستقیم و مستمر به بازارهای هدف وجود ندارد به این مهم دست یابیم که سازمان توسعه تجارت پیگیر ایجاد پروازهای هوایی است. 

افخمی یادآور شد: صادرات مشمول معافیت مالیاتی است و هیچ صادر کننده‌ای نباید بابت صادرات مالیات بپردازد ولی از واردت 8درصد مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌شود که اگر بخشی از کالای وارداتی صادر شود سازمان امور مالیاتی باید 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده آن را برگرداند که متاسفانه سازمان امور مالیاتی در این رابطه سازوکار مشخصی را تعریف نکرده است و در کنار آن گمرک در رابطه با بازگرداندن حقوق ورودی این امر را انجام می‌دهد اما منابع گمرک کفاف نمی‌دهد. 

او در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر اینکه چرا  با وجود اینکه کشورهای چند ملیتی تاثیر بسزایی در تولید و صادرات دارند، در ایران فعال نیستند، بیان کرد: مشکل اصلی نبود شرکت‌های چند ملیتی در کشور، تحریم‌ است و تحریم بانکی بزرگترین مشکل حضور شرکتهای بزرگ چند ملیتی است و زمانی که بانکها از مبادلات تجاری حذف شوند هزینه تولید و تجارت بشدت افزایش می‌یابد.

وی در رابطه با واردات خودروهای لوکس تاکید کرد: از سال 91 خوردهای لوکس به صورت تجاری ثبت سفارش نشدند اما برای ورزشکاران و جانبازان بالای 70 درصد مواردی لحاظ شده بود که از پایان سال گذشته هیچ ثبت سفارشی برای خوردهای بالای 2500 سی‌سی صورت نگرفته و زمان ثبت سفارش شش ماه بیشتر نیست و خودروهای مشاهده شده در سطح شهر که حجم موتور بالای 2500سی‌سی دارند برای گذشته است.

او تاکید کرد: در شش ماه اخیر 132 خودرو به کشور وارد شده که 65 خودرو برای سفارتخانه‌ها بوده است. 

افخمی راد تاکید کرد: 4700 خودرو در مدت مشابه در کشور تولید شده و خودروهای وارداتی در سری کلاس اقتصادی هستند.

۲۲ مهر ۱۳۹۳ ۱۱:۰۸
خبرگزاری تسنیم |
تعداد بازدید : ۱,۴۱۶