رئیس سازمان ملی استاندارد:

رئیس سازمان ملی استاندارد:
رویکرد نوین استانداردسازی در کشور باید عملیاتی شود

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: توسعه پوشش استانداردها به تولیدات داخلی، نیازمند ورود جدی به رویکرد نوین استانداردسازی در کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، نیره پیروزبخت روز یکشنبه در مراسم روز جهانی استاندارد با بیان آنکه باید در رویکرد ساختاری و سازمانی و تشکیلاتی استاندارد تحول شود، افزود: باید یک درک مشترک از استاندارسازی در کشور ایجاد و عملیاتی شود.

وی با تاکید بر اینکه باید در زمینه اثرگذاری جرایم در حوزه استاندارد تدبیر مناسبی اتخاذ شود، گفت: متاسفانه هم اکنون این جرایم بازدارنده نیست.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران، گفت: تاکنون 25 هزار و 500 استاندارد ملی تدوین شده، 25 هزار پروانه کاربرد استاندارد صادر شده و در عین حال 46 نمونه برداری از سطح بازار از سوی خود سازمان صورت گرفته؛ ضمن آنکه 40 شرکت بازرسی کالا نیز فعال هستند.

وی افزود: هم اکنون قوانین ما جوابگوی جرایم فعلی در حوزه استاندارد نیستند که از مسئولان درخواست می کنیم در این رابطه تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: توسعه رقابت و جهانی شدن، وضعیت اقتصادی دنیا و تنوع محصول، ارتقا سطح آگاهی های عمومی منجر به این شده که مفهوم استاندارد از جنبه مفهومی و کاربردی، دستخوش تحولات شود.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر این تحولات زمینه نقد و بازخوانی این مبانی را فراهم آورده و دامنه کاربرد آن را وسیع تر کرده، این درحالی است که استاندارد هم اکنون تنها یک مفهوم فنی و ناظر بر کیفیت نیست بلکه به حقوق بشر، فرهنگ و مسئولیت اجتماعی نیز برمی گردد.

به گفته پیروزبخت، سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در سایر کشورها می تواند دفاتری را داشته باشد، در حالیکه به منظور اینکه توسعه تصدی گری نداشته باشیم، در تلاش هستیم تا علاوه بر جلوگیری از توسعه سازمان، برخی از وظایف خود را نیز به خارج از سازمان واگذار کنیم.

۲۲ مهر ۱۳۹۳ ۱۱:۴۰
تعداد بازدید : ۱,۲۰۹