بزرگان قیر دنیا در ایران

بزرگان قیر دنیا در ایران
مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد از حضور فعالان و بزرگان قیر دنیا در ایران خبر داد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت نفت پاسارگاد ، مهندس " محسن دلاویز" در نشست خبری با بیان این مطلب گفت : این کنفرانس روزهای چهارم و پنجم آبان ماه سالجاری با محوریت شرکت نفت پاسارگاد با هدف معرفی قیر ایران به دنیا برگزار خواهد شد .

 وی با اظهار امیدواری از حضور دکتر ربیعی وزیر "تعاون، کار و رفاه اجتماعی"  در مراسم افتتاحیه این کنفرانس افزود : امیدواریم با حضور وزرای نفت و راه و شهرسازی شاهد هرچه پربارتر شدن این کنفرانس باشیم.

مدیرعامل بزرگترین تولید کننده قیر خاورمیانه  با تاکید بر اینکه برگزاری این کنفرانس فرصت مناسبی برای ارائه توانمندی های صنعت قیر ایران خواهد بود ادامه داد :  تاکنون از فعالان صنعت قیر 50 کشور جهان برای حضور در این کنفرانس دعوت به عمل آمده است.

وی با تشریح توانمندی های صنعت قیر ایران خاطرنشان کرد : کشورمان حدود 4 درصد از تقاضای 100 میلیون تنی بازار جهانی به قیر را تامین می کند که با توجه به پتانسیل های کشور در زمینه تولید قیر این رقم باید افزایش پیدا کرده تا بتوانیم نقش موثرتری را در بازارهای جهانی ایفا کنیم.

دلاویز با بیان اینکه بسیاری از کشورها منطقه از جمله یک کشور اروپایی درخواست واردات قیر از ایران و عقد قرارداد خرید بلندمدت را مطرح کرده اند، ادامه داد : ماه گذشته قرارداد بلند مدت فروش 500 هزار تن قیر با یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس منعقد شد که امیدواریم اینگونه قراردادها  راه را برای حضور بیشتر ایران در بازارهای بین المللی  قیرهموار کند.

وی گفت : اکنون نیز درخواست های متعدد خرید بلند مدت از سوی کشورهای مختلف وجود دارد که در حال بررسی آن ها هستم و با نهایی شدن آنها ، اعلام می شود .

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد با اشاره به قابلیت های ایران در تولید قیر، ادامه داد: رهبری قیمت قیر منطقه حق مسلم ایران است که تا کنون نتوانسته ایم به این مهم دست یابیم.

دلاویز با انتقاد از تضعیف جایگاه ایران در رهبری تعیین قیمت قیر در منطقه، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه ایران با کیفیت ترین قیر دنیا را عرضه می کند به دلیل برخی مسایل قیمت قیر ایران با نرخ پایینی در جهان عرضه می شود.

مدیرعامل بزرگترین تولید کننده قیرخاورمیانه افزود: یکی از کشورهای منطقه که یک سوم پتانسیل ایران در تولید قیر را داراست و کیفیت قیر آن نیز نسبت به کیفیت قیر ایران پایین تر است می تواند قیر خود را 70 تا 80 دلار گرانتر از قیر ایران به فروش برساند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای احیای جایگاه صنعت قیر ایران، اظهار داشت: مهندسی مجدد سیستم، در پیش گرفتن استراتژی توسعه صادرات ، حمایت از تقاضای داخل، سالم سازی حوزه بازرگانی ، در پیش گرفتن استراتژی عقد قراردادهای بلندمدت ، رصد بازارهای بین المللی و شفافیت فعالیت های بازرگانی ازجمله اقدامات انجام شده در شرکت نفت پاسارگاد در بدست گرفتن رهبری قیر منطقه است.

دلاویز تاکید کرد:  تلاش می کنیم تا با کسب جایگاه واقعی خود، در قیمت گذاری نیز موثر باشیم و با انعقاد قراردادهای بلند مدت، در آینده ای نزدیک موفق به تشکیل اوپک قیری شویم.

وی از توسعه و سرعت گرفتن پروژه های شرکت نفت پاسارگاد خبر داد و گفت :برای افزایش تولید، پروژه افزایش 5 برابری واحد قیرسازی آبادان در دستور کار است که تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرعامل نفت پاسارگاد با بیان اینکه بزرگترین انبار ذخیره قیر در منطقه نیز بزودی در بندرعباس راه اندازی خواهد شد ،افزود: ایجاد مخازن مشترک در کشورهای همسایه، ایجاد مرکز تحقیقات قیر و آسفالت کشور و حمایت از پایان نامه های دانشجویی نیز توسط این شرکت دنبال می شود.

دلاویز با بیان اینکه یکی از دلایل عمده کاهش قیمت قیر ایران در منطقه نبود متولی در صنعت قیر است، اظهار داشت: برخی واسطه ها با هدف کسب سودهای کوتاه مدت به جایگاه قیر کشور آسیب زدند.

مدیرعامل نفت پاسارگاد با تاکید بر اینکه صنعت قیر ایران با تحریم ها به حاشیه نرفته است، گفت: هیچ سندی برای تحریم قیر ایران وجود ندارد و در واقع برخی از واسطه ها برای به حاشیه راندن جایگاه قیر ایران به این مساله دامن زده اند.

وی در پاسخ به چرایی عرضه قیر بی کیفیت در برخی بشکه های قیر تولید داخل گفت: وقتی خریداران به دنبال خرید ارزان باشند باید هزینه هایش را هم بدهند، وقتی از برند شناخته شده تولید قیر خرید نمی کنند و می روند از شرکتی که هیچ شناسنامه ای ندارد خرید می کنند، تبعات بی کیفیتی را نیز باید متقبل شوند.

دلاویزبا اشاره به مصوبه  30 مرداد 1390 هیئت وزیران خاطرنشان کرد : در این مصوبه آمده است  به منظور جلوگیری از کاربرد نامناسب مواد اولیه، عرضه آن باید به کارخانجات مجاز صورت گیرد در حالی که ماده وکیوم باتوم را که نباید از پالایشگاه خارج کنیم، 1000 کیلومتر با تانکر حمل می کنند و به تولیدکنندگان متفرقه می فروشند.

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد ادامه داد : همچنین هرگونه صدور و تمدید مجوز واحدهایی که از نفت کوره به تولید قیر می پردازند در این مصوبه ممنوع اعلام شده اما شاهد این هستیم که هم اکنون در کشور از نفت کوره قیر تولید می کنند که در این تولید، از هر 20 تن؛ یک تن گاز سمی در هوا منتشر می شود.

وی با بیان اینکه در این زمینه با سازمان حفاظت محیط زیست مکاتبه کرده ایم، گفت: همچنین به سازمان محیط زیست اعلام کرده ایم  به جای استفاده از مالچ، در جاهایی که مشکلات ریزگرد داریم، از پاشیدن قیر امولسیون استفاده کنیم که این نوع قیر با داشتن 30 درصد آب موجب رشد گیاهان هم  می شود .

مدیرعامل بزرگترین تولیده قیر خاورمیانه با تاکید بر نظارت مستمر بر کیفیت قیر واحدهای تولید کننده تصریح کرد : آمادگی داریم که مرکز تحقیقات وزارت راه نظارت ها را بر تولید قیر بیشتر کند و ما از این موضوع استقبال می کنیم .

دلاویز ، قیر پاسارگاد را از با کیفیت ترین قیرهای دنیا عنوان کرد و گفت : ما کیفیت قیر پاسارگاد را تا یک دهه تضمین می کنیم .

وی با تشریح جلوگیری از تقلب در قیرپاسارگاد افزود : در دوران مدیریتی ما با تلاشهای انجام شده بشکه پرکنی قیر پاسارگاد در داخل کارخانه انجام می شود و امروز با قاطعیت اعلام می کنیم امکان تقلب  در قیر پاسارگاد به صفر رسیده است .

مدیرعامل نفت پاسارگاد با بیان اینکه صنعت قیر کشور متولی ندارد، گفت: اگر وزارت نفت، وزارت کار و وزارت راه و شهرسازی به صورت 3 جانبه در خصوص تأمین قیر تفاهم نامه ای امضا کنند، هم نگرانی های موجود برای تأمین قیر و هم مشکل کیفیت قیری که برای مصرف داخل استفاده می شود برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به رشد 20 درصدی ارزش سهام شرکت نفت پاسارگاد در هفته گذشته، ادامه داد: در 6 ماه نخست سال 56 درصد در برداشت صادراتی و8درصد در فروش صادراتی رشد داشته ایم که نشان دهنده عملکرد درخشان شرکت در این مدت بوده است .

دلاویز با بیان اینکه 80 درصد بودجه شرکت محقق شده و با برنامه ریزی های صورت گرفته و توسعه زیرساخت ها، تا پایان سال کل بودجه به نتیجه می رسد خاطرنشان کرد : تا 2ماه آینده مجمع فوق العاده برای افزایش سرمایه 100 میلیارد تومانی برگزار خواهد شد.

مدیرعامل بزرگترین تولید کننده قیر خاورمیانه  در مورد حضور مجدد پالایشگاه ها در فرآیند تولید قیرگفت: 10 سال پیش واحدهای قیر سازی به بخش خصوصی واگذار شد، طی این 10 سال این واحد ها با فعالیت هایی که انجام داده اند این فعالیت را سودآور کردند و اکنون پالایشگاه ها درصددند تا با تولید قیر سود بیشتری کسب کنند که اینکار برخلاف خصوصی سازی و کمک به صنعت قیر کشور است و حضور پالایشگاه ها بخاطر عدم حضور در یک دهه گذشته در صنعت قیر و خلاء تجربه قطعاً به برند قیر ایران آسیب می زند.

وی با اشاره به مشکل خوراک دریافتی از پالایشگاه ها، ادامه داد: وزیر نفت با صدور بخشنامه ای پالایشگاه ها را موظف کرده تا خوراک مورد نیاز واحدهای قیرسازی و روغن سازی را فراهم کنند، هرچند این مشکل هنوز برطرف نشده اما با حساسیت ایجاد شده امیدواریم شاهد دریافت خوراک به میزان مورد نیاز خود باشیم.

دلاویز تاکید کرد : اگر خوراک تضمین شود تعهد می کنیم تا 2 برابر ظرفیت صادراتی قیر تولید و صادر کنیم.

۲۸ مهر ۱۳۹۳ ۱۴:۱۹
تعداد بازدید : ۱,۲۹۴