مدیربازرگانی شرکت پتروشیمی شهید تندگویان:

مدیربازرگانی شرکت پتروشیمی شهید تندگویان:
کاهش قیمت نفت توان رقابتی شرکتهای پتروشیمی را از بین می برد
  • افت قیمت نفت منجر به کاهش قیمت تمام شده تولید محصولات در خارج از ایران شده، درحالی که در داخل کشور این کاهش قیمت روی محصولات داخلی تاثیر گذار نیست و در طولانی مدت توان رقابتی شرکتهای پتروشیمی داخلی از بین می رود.
  • مدیربازرگانی شرکت پتروشیمی شهید تندگویان در گفتگو با خبرنگار شانا، دلیل اصلی کاهش جهانی قیمت نفت را مسائل سیاسی و امنیتی موجود در جهان دانست و گفت: کاهش قیمت نفت سبب کاهش قیمت تمام شده محصولات تولید شده  در پتروشیمی ها با خوراک مایع خواهد شد، این کاهش شدید سبب ایجاد حالت نوسانی در بازار محصولات پتروشیمی شده و مصرف کنندکان هم اکنون با ترس و دلهره اقدام به خرید می کنند.

    علی اکبری با اشاره به این که قیمت تمام شده تولید محصولات پتروشیمی در ایران به دلایل مختلف همچون دستمزد بالای نیروی انسانی، تعمیرات و نیز هزینه های ناشی از دور زدن تحریمها از کشورهای رقیب بیشتر است، گفت: هم اکنون کاهش قیمت نفت منجر به کاهش قیمت تمام شده تولید محصولات در خارج از ایران شده و شرکتهای پتروشیمی توان رقابت با آن را ندارند.

    وی ادامه داد: ارزان شدن قیمت محصولات پتروشیمی در سطح جهانی بواسطه کاهش قیمت نفت شاید در ظاهر سبب رونق این بازار شود، اما در طولانی مدت سبب گرایش مصرف کنندگان ایرانی این محصولات به سمت واردات است، از طرف دیگر نباید فراموش کنیم که هم اکنون دولت برای واردات، ارز مبادله ای در اختیار وارد کنندگان محصولات پتروشیمی می گذارد، در حالی که شرکتهای پتروشیمی محصولات خود را با ارز آزاد در داخل و خارج عرضه می کنند.

    مدیربازرگانی شرکت پتروشیمی شهید تندگویان افزود: روند کاهش بهای نفت در جهان سبب ایجاد استرس میان خریدارن محصولات پتروشیمی شده، زیرا آنها خرید خود را به تصور این که شاید بزودی قیمت پایین بیاید کاهش یا متوقف کرده اند.

    اکبری یادآور شد: جدایی از بحث کاهش قیمت نفت و تاثیرات منفی بر بازار پتروشیمی، وجود ایام تعطیل در برخی مناطق جهان سبب کاهش مصرف پلاستیک شده و این امر زمینه ساز رکود این بازار می شود.

    به گزارش شانا، کاهش ناگهانی بهای نفت در سال جاری از ١١٥ دلار به زیر ٩٠ دلار در هر بشکه بار دیگر توجه سرمایه گذاران و شرکتهای نفتی را به قیمت سر به سری نفت جلب کرده است، نقطه ای که سود خالص یک پروژه مثبت می شود.

    اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه ترین پیش بینی خود برای رشد تقاضای نفت در سال ٢٠١٥ میلادی که روز سه شنبه (١٥ مهرماه) منتشر شد، پیش بینی خود را در مقایسه با گزارش پیشین کاهش داد. این اداره همچنین سطح پیش بینی خود برای تولید نفت اوپک را در سال آینده میلادی نیز مقدار بیشتری تغییر داد و آن را کم کرد.

    اداره اطلاعات انرژی آمریکا ماه گذشته میلادی تقاضای جهانی نفت را ٩١ میلیون و ٥٥٠ هزار بشکه در روز پیش بینی کرده بود، اما در گزارش تازه خود این رقم را به روزانه ٩١ میلیون و ٤٧٠ هزار بشکه اصلاح کرده است.

۲۹ مهر ۱۳۹۳ ۱۵:۱۱
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۲۵۵