رئیس سازمان ملی استاندارد:

رئیس سازمان ملی استاندارد:
بنزین معمولی و سوپر فاقد استاندارد یورو ۴ است
نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد امروز در نشست خبری که به بهانه روز ملی و بین‌المللی کیفیت برگزار شده بود در پاسخ به مسئولیت سازمان ملی استاندارد در ارزیابی آلودگی بنزین‌های وارداتی به ارائه توضیحاتی پرداخت و اظهار داشت: بنده در رابطه با استاندارد بنزین‌های وارداتی بارها مطالبی را عنوان کردم، بد نیست در اینجا نیز نکاتی را مطرح کنم. در سال 84 نظارت بر کیفیت بنزین تولید داخل و وارداتی برعهده وزارت نفت بود البته در این میان سازمان ملی استاندارد نیز کنترل‌های لازم را انجام می‌داد.

وی با اشاره به اینكه قرار بود وزارت نفت از سال 84 گزارشاتی را درباره استانداردهای بنزین‌های وارداتی و تولید داخل به این سازمان ارائه دهد افزود: متاسفانه گزارشات مداومی از سوی وزارت نفت به این سازمان ارائه نشد که در نهایت در سال 91 براساس قانون بودجه به صراحت نظارت بر واردات و تولید بنزین داخل برعهده وزارت نفت شد. 

رئیس سازمان ملی استاندارد اضافه کرد: در طول این سالها سازمان ملی استاندارد با توجه به ابزارهای خود تمایل به بررسی استاندارد بنزین‌های وارداتی و تولید داخل را داشت. اما موانع قانونی باعث شد تا نتوانیم کنترل‌های لازم را در این بخش اعمال کنیم. 

پیروز بخت ضمن بیان این که البته از سال 91 این سازمان بررسی خود را بر روی بنزین‌های وارداتی و تولید داخل قطع نکرده و هر از گاهی کنترهایی را انجام می‌داد تصریح کرد: با توجه به آزمایشگاه‌های مجهز این سازمان آمادگی داریم تا سطح کیفی بنزین‌های وارداتی و تولید داخل را مورد ارزیابی قرار دهیم. 

وی در ادامه به ارائه گزارشی از بررسی‌های اخیر سازمان ملی استاندارد بر کیفیت بنزین‌های داخلی و وارداتی پرداخت و گفت: بنزین‌های تولید داخل را در سه رده معمولی، سوپر و استاندارد یورو 4 مورد ارزیابی قرار داده‌ایم که در نتیجه مشخص شد بنزین معمولی و سوپر مطابقتی با استاندارد یورو 4 نداشته اما بنزین موسوم به یورو 4،  90 درصد با استانداردها مطابقت دارد. 

وی افزود: در بنزین‌های وارداتی نیز مشکلی مشاهده نشد اما تمامی گزارشات خود را در مورد کیفیت بنزین داخل و وارداتی به کمیسیون اصل 90 ارائه کرده‌ایم و قرار است در نهایت با توجه به تصمیم‌گیری کمیسیون و مسئولان مربوطه بحث ارزیابی بنزین‌های وارداتی و تولید داخل به نتیجه برسد. 

پیروزبخت با بیان این که مشکل اصلی ما بودجه سال 91 در مسئول‌شناختن مسئله نفت در ارزیابی بنزین وارداتی و بنزین تولید داخل است، گفت: باید ارزیابی شود که این آئین‌نامه بودجه سال 91 مربوط به قوانین ثابت و یا قوانین غیرثابت است اگر در قوانین غیرثابت قرار گیرد امکان تغییر آن وجود داشته و می‌توان تجدید نظرهای لازم را در این رابطه انجام داد. 

در همین ارتباط ممدوحی معاون ارزیابی سازمان ملی استاندارد با اشاره به در نظر گرفتن جایزه کیفیت خودرو برای نخستین بار در کشور گفت: از آنجایی که ورود به بخش کیفیت خودرو می‌تواند به این صنعت در کشور آسیب‌های جدی وارد کند از این رو ما به مبحث کیفیت خودرو وارد نمی‌شویم.

وی افزود: در حیطه وظایف ما ارزیابی عملکرد سازمانهای دیگر چه خصوصی و چه غیرخصوصی است به لحاظ تشکیلات در حیطه وظایف ما است.

ممدوحی با بیان اینکه امسال برای نخستین بار به بحث ارزیابی کیفیت خدمات نیز پرداخته‌ایم اظهار داشت: در زمینه تطبیق خدمات با استانداردها و درجه‌بندی آنها ارزیابی‌های لازم را انجام داده‌ایم. 

وی با اشاره به اینکه ارزیابی کیفیت خودروها کاملا تشویقی و نه الزامی است اظهار داشت: ما در خصوص کیفیت خودرو خط‌کش نداریم که بگوییم حتما باید خودرو براساس این کیفیت تولید شود. 

ممدوحی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به ارتقای کیفیت تولید و حراست از مرزها به لحاظ ورود کالاهای خارجی از جمله وظایف معاونت ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد است گفت: ما در روز ملی کیفیت بنا داریم تا تفاوت استاندارد و کیفیت را به خوبی نهادینه کنیم و  در این زمینه قدمهایی را نیز برداشته‌ایم. 

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد همچنین به تعریف نرخ کیفیت پرداخت و افزود: قرار است در ارزیابی‌های انجام گرفته مطرح شود که چگونه یک واحد تولیدی باید در راه ارتقای کیفیت تولیدات و یا خدمات خود گام بردارد و به جایی برسد که مورد رضایت مشتری باشد. 

ممدوحی با اشاره به اینکه  استاندارد خورد تعریف صفر و یک دارد، گفت: در بحث کیفیت نمی‌توان تعریف صفر و یک را قائل شد. 

در ادامه این نشست خبری انتصاریان رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران با بیان این مطلب که استانداردها حداقل‌های مورد نیاز برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان را شامل می‌شود، گفت: در استاندارد دیدگاه بیشتر معطوف به ایمینی است بنابراین وقتی صحبت از استاندارد خودرو می‌کنیم به این معنی است که چه حد عوامل ایمنی خودرو و راننده تامین می‌شود.

وی افزود: ولی بحث کیفیت کاملا متفاوت است که البته با قاطعیت می‌توان گفت اگر محصولی ایمن نباشد با کیفیت هم نخواهد بود. 

انتصاریان با تعریف اینکه کیفیت شامل مرغوبیت، قیمت، ابعاد زمان و نوآوری و خلاقیت می‌شود اظهار داشت: در روز ملی کیفیت که همان 18 آبان سالی جاری است جایزه ملی کیفیت تعریف شده که البته ما در طول 10 سال گذشته به هیچ سازمانی جایزه ملی کیفیت نداده‌ایم. 

وی با بیان اینکه سطح کیفیت در کشور به هیچ عنوان رضایتبخش نیست گفت: اگر بخواهیم به سازمانها و واحدهای تولیدی و خدماتی نمره کیفیت از هزار به آنها بدهیم قطعا بیشتر آنها قادر به اخذ حتی نمره 200 هم نخواهند بود. 

انتصاریان در خصوص تعریف سازمان استاندارد از نرخ کیفیت گفت: نرخ کیفیت منوط به تنوع محصول است که البته ضریب متوسطی نیز خواهد داشت.

وی گفت: چنانچه سازمانی تمایل به ارتقای کیفیت داشته باشد این امر مستلزم آن است که مدیریت کیفیت را در آن واحدها مستقر کنند.

۶ آبان ۱۳۹۳ ۱۱:۵۷
خبرگزاری تسنیم |
تعداد بازدید : ۸۸۰