روز ملی صادرات با حذف تشکل‌های اقتصادی

روز ملی صادرات با حذف تشکل‌های اقتصادی
مدیر روابط عمومی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در گفتگو با روزنامه دنیای اقتصاد
اهمیت صادرات برای تامین امنیت اقتصادی و توسعه تعاملات بین‌المللی در کشور، نگاه مسوولان را به چرایی نرسیدن به هدف‌گذاری‌های برنامه سوم و چهارم طی سالیان گذشته معطوف می‌کند.

تبادل کالا با کشورهای دیگر امری ضروری است؛ چرا‌که هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند تمام نیازهای خود را تامین کرده و خود را از چرخه تبادل بین‌المللی خارج کند.
سازمان توسعه تجارت به‌عنوان متولی امر صادرات در کشور تلاش‌های زیادی برای هم افزایی دولت و بخش‌ خصوصی به منظور توسعه صادرات انجام داده و می‌دهد؛ اما رویه‌ای که از سال گذشته پیرامون حذف نقش تشکل‌ها و اتحادیه‌های اقتصادی کشور اتخاذ کرده ضمن کم ارزش کردن نقش سندیکاهای اقتصادی کشور که سهم بسزایی در افزایش صادرات با تکیه بر‌هم‌افزایی شرکت‌ها داشته‌اند، موجب کم ارزش شدن کار جمعی در کشور می‌شود که از نقاط ضعف سیستم مدیریتی کلان است. تشکل‌های اقتصادی کشور با جذب شرکت‌های هم صنف و هدف‌گذاری سیستماتیک برای رسیدن به یک نقطه اتفاق، ضمن ایجاد بستری مناسب برای رشد و تکامل این شرکت‌ها می‌تواند به‌عنوان بازوان اقتصادی دولت برای ساماندهی وضعیت اقتصادی کشور و ارزآوری به داخل عمل کند.
امسال به‌عنوان اولین سال، این تشکل‌ها از پروسه انتخاب تشکل نمونه صادراتی که بیش از 10 سال ادامه داشت، کنار گذاشته شدند. حال آنکه حذف تشکل‌ها از پروسه تشکل نمونه صادراتی پیام عدم همراهی و توانایی ایران در کارگروهی را القا می‌کند که در همه دنیا در حال گسترش است.
همچنین در سال‌های گذشته، به دلیل اهمیت موضوع صادرات و شنیده شدن حرف‌های صادرکنندگان، شخص رئیس‌جمهور در این مراسم حاضر می‌شد و الواح تقدیر توسط ایشان به امضا می‌رسید، امسال اما این مراسم بدون حضور ایشان و با حضور معاون رئیس‌جمهور برگزار شد. همچنین الواح با امضا وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت امضا و به صادرکنندگان نمونه اعطا شد. این در حالی است که صادرکنندگان پس از یک سال تلاش، امید و انتظار دارند تا در روز ملی صادرات بتوانند دغدغه‌های این حوزه را رو در رو با رئیس‌جمهور در میان بگذارند. یک صادرکننده یا یک تشکل صادراتی همه موانع و مشکلات، بخشنامه‌های محدود کننده، مالیات بر صادرات و صدها مشکل دیگر را که بر سر راه این فعالیت اقتصادی وجود دارد، به منظور پیشبرد اهداف اقتصادی کشور، به جان می‌خرد و حضور عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در آیین روز ملی صادرات می‌تواند موجب دلگرمی فعالان این عرصه شود. 
در پایان امیدواریم این موانع و مشکلات که اندکی از بسیار است مورد توجه مسوولان محترم قرار بگیرد و برای سال‌های آینده به‌درستی و در شأن صادر کنندگان کشور مورد برنامه ریزی قرار گیرد.
۱۸ آبان ۱۳۹۳ ۰۹:۳۵
دنیای اقتصاد |
تعداد بازدید : ۱,۰۱۹