قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی
هندی‌ها برای سرمایه‌گذاری در پتروشیمی ایران گاز ۲ سنتی می‌خواهند، گفت: LC دو واحد در دست احداث به پتروشیمی هر یک به ارزش ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون یورو از محل فاینانس چین عملیاتی شده است.
محمدحسن پیوندی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: شرکت ملی پتروشیمی در جریان مذاکرات مقامات وزارت نفت در اندونزی برای احداث واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی قرار ندارد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره پیشنهاد ایران به هند برای احداث یک واحد پتروشیمی در چابهار و اختصاص گاز به قیمت 2.85 دلار در هر میلیون btu به آنها گفت:‌ من این را می‌دانم که هندی‌ها همیشه تمایل داشته‌اند در چابهار سرمایه‌گذاری کنند اما چون درباره قیمت گاز به تفاهم نرسیده‌اند اقدامی نکرده‌اند.

*هندی‌ها برای سرمایه‌گذاری در پتروشیمی ایران گاز ارزان‌قیمت می‌خواهند

وی افزود: هندی‌ها روی قیمت‌های 2 یا 3 سنت در هر مترمکعب گاز برای خوراک در گذشته نظر داشتند و البته علاقه‌مندی آنها همواره تولید اوره برای استفاده در کشاورزی این کشور بوده است، هندی‌ها بارها آمده‌اند و رفته‌اند و اصرار آنها برای گرفتن گاز 2 سنتی بود اما این که اخیرا نیز تمایلی نشان داده‌اند یا نه را نمی‌دانم.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی اضافه کرد: ظاهرا در هند گاز را به پتروشیمی‌ها با قیمت 20 سنت در هر متر مکعب اختصاص می دهند و اگر با چنین قیمتی در کشور خودشان کار کنند قطعا قیمت 13 سنت هم در چابهار برای آنها به صرفه خواهد بود.

وی در ادامه با بیان اینکه اروپایی‌ها منتظر نتایج مذاکرات 1+5 هستند، گفت: اروپایی‌ها به دنبال فروش دانش فنی و تجهیزات به ایران هستند و به سرمایه‌گذاری در ایران فکر نمی‌کنند؛ البته فاینانس‌های اروپایی در پتروشیمی ایران مؤثر است.

*LC دو واحد پتروشیمی از محل فاینانس چین عملیاتی شد

پیوندی افزود: در مورد کشورهای شرقی مانند چین به دنبال همان ایده تبدیل متانول به پروپیلن هستیم و تلاش می‌‌کنیم فاینانس چین را به سمت تبدیل متانول به پروپیلن هدایت کنیم.

وی اضافه کرد: تا امروز LC دو واحد در دست احداث به پتروشیمی هر یک به ارزش 350 تا 400 میلیون یورو از محل فاینانس چین عملیاتی شده است که تصور می‌کنم یکی از این واحدها پتروشیمی مسجد سلیمان و دیگری متانول سبلان باشد.

عضو هیئت مدیره شرکت ملی پتروشیمی با بیان اینکه LC این دو واحد عملیاتی شده اما نظرات بانک مرکزی در مورد LC بقیه واحدها از محل فاینانس چین تأمین نشده است و آنها در این باره نگرانی‌هایی دارند، گفت: فاینانس روسیه نیز هنوز وارد صنعت پتروشیمی نشده و شرکت ملی پتروشیمی نیز برای این مسأله هنوز وارد مذاکره نشده است.

۱۸ آبان ۱۳۹۳ ۱۷:۳۷
تعداد بازدید : ۸۷۵