با هدف تولید بنزین کشور انجام می شود

با هدف تولید بنزین کشور انجام می شود
تبدیل مواد سنگین به سبک برای تولید بنزین در کشور
  • شرکت ملی پالایش و پخش با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت طی یک فرايند fcc، برای تولید بنزین کشور، مواد سنگین را به سبک تبدیل می کند.
  • مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: در این فرآیند خوراک واحد مربوطه تهیه می شود؛ این خوراک نفت گاز موم دار نام دارد که سبکتر از نفتکوره و سنگین تر از نفت گاز است.

    علیرضا ابهجی افزود: این طرح با پژوهشگاه صنعت نفت در حال عقد قرار داد بوده و قرار است به صورت پایلوت (شش دهم بشکه در روز) در پژوهشگاه ساخته شود.

    وی با بیان این که این طرح شامل چند فاز می شود، گفت: زمان فاز نخست آن ٩ ماه پیش بینی شده است که تا یک ماه آینده آغاز می شود.

    ابهجی با اشاره به این که در فازهای بعدی به سمت تولید با ظرفیتهای بالاتر گام برمی داریم، اعلام کرد: برای فاز اول در حدود ٧ تا ٨ میلیارد ریال و فاز دوم حدود ٥٠ تا ٦٠ میلیارد ریال برآورد هزینه شده است.

    به گزارش شانا کراکینگ کاتالیزوری سیال بستر(به انگلیسی: Fluid catalytic cracking) یا همان اف سی سی، یکی از مهمترین واحدها و فرآیندهای تبدیل کاتالیستی در جهان محسوب می‌شود که مواد سنگین و کم ارزش نفتی را به مواد سبکتر و با ارزش تر تبدیل می‌کند.

    امروزه به دلیل افزایش مصرف سوخت در جهان و نیاز به تبدیل مواد سنگین به مواد سوختی سبک نیاز به این فرایند بیش از پیش احساس می‌شود.

    نخستین واحد fcc در ایران در سال ١٣٣٠ در پالایشگاه آبادان ساخته شد. احداث واحدهای fcc برای افزایش ظرفیت تولید بنزین کشور ضروری به نظر می رسد.

۱ آذر ۱۳۹۳ ۱۶:۰۳
شانا |
تعداد بازدید : ۸۰۸