نماینده سابق ایران در اوپک در گفت‌وگو با تسنیم:

نماینده سابق ایران در اوپک در گفت‌وگو با تسنیم:
منتظر سقوط قیمت نفت باشید

سید محمدعلی خطیبی طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی  با بیان این که تصمیم وزرای نفت و انرژی عضو اوپک مبنی بر ثبات سطح تولید نف خام این سازمان، ادامه کاهش قیمت نفت را در پی خواهد داشت گفت: باتوجه به خبرهایی که قبل از نشست وزرای نفت و انرژی منتشر ‌شد، این تصمیم قابل پیش‌بینی بود.

وی با اظهار این که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس پیش از این اعلام کرده بودند که تصمیمی مبنی بر کاهش تولید ندارند و با این هدف به نشست آمده بودند که هیچ کاهش تولیدی را نپذیرند گفت: با توجه به اینکه تصمیمات اوپک با اجماع صورت می‌گیرد، تقاضای برخی از اعضا برای کاهش تولید عملی نشد.

نماینده سابق ایران در اوپک ادامه داد: این کشورها معتقدند که کاهش تولید نفت خام باید از سوی کشورهای غیرعضو صورت گیرد. در واقع آنها منتظر هستند که قیمت‌ها به حدی برسد که تولید برای کشورهای نفتی غیر اوپک غیر اقتصادی شود. اینگونه آنها مجبور خواهند شد که تولید خود را کاهش دهند.

خطیبی ادامه داد: اما این موضوع بعید به نظر می‌رسد؛ چراکه در یک دوره‌ای که قیمت نفت کاهش یافت، بحثی مطرح شد مبنی بر اینکه، قیمت نفت را تا حدی کاهش دهند تا تولیدکنندگان غیر اوپک از بازار خارج شود. اما در شرایطی که قیمت‌ها به زیر 10 دلار رسید، غیر اوپک از بازار خارج نشد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا همچنان به قدرت اوپک در بازار نفت معتقد هستید گفت: همه اعضای اوپک حتی کشورهایی که بیش از سهمیه خود تولید می‌کنند، خواهان افزایش قیمت‌ها و بازگشت ثبات به بازار نفت هستند اما بر روی روش‌های رسیدن به این خواسته توافق وجود ندارد؛ برخی از اعضا معتقدند که کاهش تولید باید توسط اوپک انجام شود ولی برخی دیگر تأکید دارند که غیر اوپک باید تولید خود را کاهش دهد.

وی افزود: من همچنان معتقدم که اوپک توان تأثیرگذاری بر روی بازار نفت را دارد، در گذشته نیز از این توان به دفعات استفاده شده است. اما این که کی و چگونه از این توان استفاده شود، مشخص نیست. در واقع بین اعضا اختلاف وجود دارد که هم اکنون از این توان استفاده شود یا نه.

۸ آذر ۱۳۹۳ ۰۹:۲۲
خبرگزاری تسنیم |
تعداد بازدید : ۷۳۰