با سقوط ۹دلاری

با سقوط ۹دلاری
قیمت نفت در پایان معاملات هفته گذشته به ۷۰ دلار و ۱۵ سنت رسید که این رقم از زمان تصمیم اوپک مبنی بر حفظ سقف تولید خود ۹ دلار کاهش داشته است.

به نقل از رویترز، در حالی که تصمیم اوپک مبنی بر عدم‌کاهش تولید، تأثیر کاهشی قابل توجهی بر بازار نفت گذاشته است، قیمت نفت خام آمریکا دیروز 10 درصد کاهش یافته که بزرگترین کاهش یک‌روزه در بیش از 5 سال اخیر بود . قیمت نفت برنت نیز به زیر 70 دلار رسید.

طارق ظاهر، مدیر مؤسسه مشاوره‌ای تیچه کپیتال در نیویورک گفت: «من در حال حاضر دلیل زیادی برای خرید نفت نمی‌بینم. من فکر می‌کنم مردم یا خودشان قیمت‌ها را پایین می‌آورند، یا اجازه خواهند داد بازار خودش سقوط کند».

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت سبک وست تگزاس اینترمدییت آمریکا در پایان معاملات دیروز با 7 دلار و 54 سنت کاهش به 66 دلار و 15 سنت رسید. بازار آخرین بار در مارس 2009، کاهش 10درصدی قیمت در طول یک روز را تجربه کرده بود.

قیمت نفت برنت دریای شمال نیز در پایان معاملات دیروز با 2 دلار و 43 سنت، معادل 3.3 درصد کاهش به 70 دلار و 15 سنت رسید. قیمت نفت برنت از زمان تصمیم اوپک مبنی بر حفظ سقف تولید خود حدود 9 دلار کاهش یافته است. طی معاملات دیروز بازار لندن نفت برنت قیمت 69 دلار و 78 سنت را نیز تجربه کرد که پایین‌ترین رقم از می 2010 تاکنون بود.

نفت برنت معاملات ماه نوامبر را برای پنجمین ماه متوالی با 18 درصد کاهش به اتمام رساند. این طولانی‌ترین دوره کاهش قیمت نفت برنت از زمان بحران مالی 2009-2008 تاکنون است.

از ماه ژوئن، قیمت نفت برنت حدود 40 درصد کاهش یافته و به‌دلیل افزایش تولید نفت شیل در آمریکا و تضعیف تقاضای جهانی، از بالای 115 دلار به زیر 70 دلار رسیده است.

قیمت نفت اوپک متناسب با قیمت نفت برنت در بازار جهانی پیش می‌رود و اندکی پایین‌تر از این نفت معامله می‌شود که بر این اساس قیمت سبد نفتی اوپک از جمله نفت سنگین ایران به زیر 70 دلار سقوط کرده است.

ایان آرمسترانگ، تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت: «پیام اوپک کاملاً واضح است. آنها می‌گویند به‌دلیل هزینه پایین تولید نفت، ما هنوز از این قیمت‌ها آسیب نمی‌بینیم».

۹ آذر ۱۳۹۳ ۱۱:۱۱
خبرگزاری تسنیم |
تعداد بازدید : ۷۸۸