در آینده نزدیک

در آینده نزدیک
مناقصه طرح توسعه پالایشگاه گاز ایلام برگزار می شود
  • مناقصه طرح توسعه شرکت پالایش گاز ایلام با هدف افزایش تولید این شرکت پالایشی در آینده نزدیک برگزار می شود.
  • مسئول کمیته تخصصی سرمایه گذاری شرکت ملی گاز ایران در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: در حال حاضر تعدادی از شرکتهای خصوصی برای سرمایه گذاری در این پروژه اعلام آمادگی کرده اند.

    اصغر سهیلی پور افزود: شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در حال بازنگری و برآورد قیمت اجرای این پروژه است.

    وی خاطرنشان کرد: پس از نهایی شدن این بررسی، مناقصه محدودی بین شرکتهایی که برای حضور در این پروژه اعلام آمادگی کرده اند، برگزار می شود.

    به گفته مشاور عالی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، بر اساس برآوردهای اولیه، طرح توسعه شرکت پالایش گاز ایلام به ١٦٠ میلیون دلار اعتبار نیاز دارد.

    سهیلی پور تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت روزانه پالایشگاه ایلام ٦,٥ میلیون متر مکعب است و با توجه به طرح توسعه این پالایشگاه، این میزان به ١٠.٥ میلیون متر مکعب افزایش می یابد.

    وی با بیان این که خوراک این پالایشگاه از مخزن تنگه بیجار تامین می شود، یادآور شد: در حال حاضر مذاکراتی با شرکتهای سرمایه گذار انجام شده است تا بتوانیم هرچه زودتر این طرح را به نتیجه برسانیم.

    به گزارش شانا، پالایشگاه گاز ایلام از جمله پالایشگاه‌های جوان کشور است که در ٢٥ کیلومتری شمالغرب شهرستان ایلام و ١٢ کیلومتری بخش چوار قرار دارد.

    بر پایه این گزارش، پالایشگاه گاز ایلام در ٢ فاز طراحی شده و از ٦ میلیون و ٨٠٠ هزار متر مکعب گاز ترش که روزانه وارد آن می‌شود، پنج میلیون و ٨٠٠ هزار مترمکعب آن برای استانهای ایلام و کرمانشاه شیرین سازی و به خطوط انتقال گاز تزریق می‌شود.

    بر همین اساس، اتان این پالایشگاه با ظرفیت تولید روزانه ٣٧٠ هزار متر مکعب، پروپان با تولید روزانه بیش از یک هزار و ٣٠٠ متر مکعب و گوگرد نیز با ظرفیت تولید ٣٤٠ تن در روز، محصولات این پالایشگاه در فاز نخست است.

۱۱ آذر ۱۳۹۳ ۱۵:۱۲
تعداد بازدید : ۷۶۶