قیمت نفت به ۷۲ دلار رسید

قیمت نفت به ۷۲ دلار رسید
قیمت جهانی نفت پس از افزایش ۳ دلاری در روز گذشته امروز ۴۴ سنت کاهش یافت و هر بشکه نفت برنت دریای شمال در برابر ۷۲ دلار و ۱۰ سنت معامله شد.
به نقل از بلومبرگ، قیمت نفت پس از جهش قابل توجه دیروز نسبت به پایین ترین رقم 5 سال اخیر، امروز مجددا روند کاهشی خود را از سر گرفت و قیمت فلزات نیز به دلیل به وجود آمدن شدیدترین نوسانات قیمت 2 سال اخیر با کاهش مواجه بود. ارزش سهام های آسیایی با رشد مواجه بود و رشد شاخص ها در بازار کره منجر به افزایش ارزش پول ملی اقتصادهای نوظهور شد.
قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت پس از افزایش 4.3 درصدی دیروز نسبت به پایین ترین رقم پایانی ثبت شده از سپتامبر 2009 تاکنون، امروز نیم درصد کاهش یافت. قیمت طلا نیز که دیروز 3.8 درصد افزایش یافته بود، امروز نیم درصد افت کرد.
قیمت کالا و انرژی به شدت کاهش یافته و نگرانی ها از کاهش تورم را افزایش داده است. نگرانی ها از این است که با توجه به برآوردها در مورد کاهش رشد اقتصاد جهانی، عرضه از تقاضا پیشی بگیرد.
آیاکو سرا، تحلیلگر بازار در بانک سومیتومو میتسوئی گفت: «کاهش قیمت نفت برای برخی کشورها نظیر آمریکا و ژاپن خبر خوبی است، اما همچنین می تواند برای بازارهای نوظهور آثار منفی ای داشته باشد. از جمله می تواند موجب کاهش صادرات و تضعیف اقتصاد جهانی شود.» وی افزود: «در نگاه کلان، بانک های مرکزی در حال ادامه دادن سیاست های انبساطی خود هستند، بنابراین نقدینگی در حال تزریق به بازارهای سهام است. هرچند نگرانی های زیادی وجود دارد، اما نقدینگی بالا از بازار حمایت می کند.»
کریستین لاگارد، مدیر صندوق بین المللی پول گفت، کاهش قیمت نفت، موجب رشد خالص اقتصاد جهانی خواهد شد، در حالی که ریسک هایی را متوجه کشورهای تولید کننده انرژی از جمله روسیه می کند.
بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه ژانویه، در بازار نیویورک به 68 دلار و 66 سنت کاهش یافت. قیمت نفت خام آمریکا دیروز به 69 دلار افزایش یافته بود. حجم معاملات انجام شده در بازار حدود 9 درصد کمتر از متوسط 100 روزه بود. قیمت ها از ابتدای امسال تاکنون 30 درصد کاهش یافته است.
قیمت نفت برنت برای تحویل در ماه ژانویه نیز امروز با 44 سنت کاهش به 72 دلار و 19 سنت رسید.
۱۱ آذر ۱۳۹۳ ۱۵:۲۴
خبرگزاری تسنیم |
تعداد بازدید : ۸۰۵