مهندس حسن خسروجردی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

مهندس حسن خسروجردی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:
تعیین قیمت 70 دلاری نفت در بودجه 94 منطقی است/ نهایی شدن مراحل مقدماتی احداث پالایشگاه در اندونزی
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت،گاز و پتروشیمی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: تعیین قیمت 70 دلاری نفت در بودجه سال 94 منطقی و عقلانی است.
 
وی تصریح کرد: همزمان با کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی اکثر شرکت‌های بزرگ تولیدکننده متحمل زیان‌های بسیاری شدند به طوری که عملا خیلی از چاه‌های نفتی شیل اویل از رده خارج شدند.
 
حسن خسروجردی تاکید کرد: کاهش قیمت نفت در بازار یک ماه بیشتر دوام ندارد و به طور یقین ظرف یک ماه آینده شاهد افزایش قیمت در بازار خواهیم بود، هرچند که وضعیت اقتصاد جهان آشفته بوده و یک شوک روانی به بازار وارد کرده اما این مراحل گذرا است.
 
کاهش قیمت نفت تاثیری در صادرات انواع  فرآورده‌های نفتی ندارد
 
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت،گاز و پتروشیمی ایران در خصوص تاثیر کاهش قیمت نفت بر قیمت پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی گفت: تاثیر کاهش قیمت نفت روی پتروشیمی زیاد نیست اما برای فرآورده‌هایی که از نفتا استفاده می‌کنند و یا منشا گازی ندارد اثر گذاشته است.
 
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت،گاز و پتروشیمی ایران تصریح کرد: خریدارن نمی‌دانند قیمت فرآورده‌های نفتی روی چه نرخی توقف می‌کند به همین دلیل صبر می‌کنند و فرآورده‌ها را انبار نمی‌کنند چون نمی‌دانند چه اتفاقی می‌افتد.
 
وی اظهار داشت: سکته و کاهش قیمت‌ها عمومی است و پتروشیمی‌ها نیز کاهش قیمت داشته‌اند اما به اندازه نفت و فرآورده‌های نفتی مشهود نبوده است.
 
خسروجردی تصریح کرد: تقریبا قیمت همه فرآورده‌ها پایین آمده اما نسبت به نفت کاهش قیمت کمتری داشته‌اند مثلا ۶۰ تا ۸۰ درصد قیمت نفت کاهش قیمت داشته‌اند یعنی اگر نفت ۷۰ دلار باشد، هر تنی ۲۵۰ دلار کسر می‌شود و مازوت که با تن فروش می‌رود ۱۶۰ تا ۱۷۰ دلار کم شده یعنی نسبت به نفت کاهش قیمت کمتر بوده و با‌‌ همان شیب نفت پایین نیامده است.
 
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت،گاز و پتروشیمی ایران در خصوص تغییرات تقاضای فرآورده‌های نفتی در پی کاهش قیمت نفت اظهار داشت: در حال حاضر کاهش قیمت‌ها مصرف را کم نکرده اما بسیاری از کشورهایی که خرید کرده و در انبار‌ها دپو می‌کردند و از آنجا عمده فروشی به فروشنده‌های کوچک‌تر در اقصی نقاط کشور می‌فرستادند دیگر این کار را انجام نمی‌دهند.
 
وی تصریح کرد: در فجیره مخازن زیادی وجود دارد که فیول در آنجا دپو می‌شود که به‌‌ همان صورت و یا انجام تغییراتی با کشتی‌های کوچک‌تر به نقاط مختلف ارسال و یا فروخته می‌شد اما این روند نیز تقریبا تعلیق شده است.
 
خسروجردی گفت: ۹۰ درصد کشورهای خریدار محصولات و فرآورده‌های نفتی در سقوط قیمت زیان‌های سنگینی کردند الان جرات خرید و دپو کردن محصولات را ندارند و فقط زمانی که بتوانند بلافاصله بار را رد کنند یا بفروشند، برمی‌دارند اما اگر ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تن دپو داشته باشند جرات نگهداری بار را ندارند و به خاطر زیانی که کردند سرعت انتقال بار و خرید کم شده است.
 
نهایی شدن مراحل مقدماتی احداث پالایشگاه در اندونزی
 
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت،گاز و پتروشیمی ایران همچنین از نهایی شدن مراحل مقدماتی احداث پالایشگاه در اندونزی خبر داد و گفت: تقریبا مراحل مقدماتی و شناسایی زمین برای احداث پالایشگاه انجام شده و منتظر دو بخش فاینانس از ایران و اندونزی هستیم که مراحل عملیاتی را طی می کند.

وی یادآور شد: ایران در کشورهای گرجستان و افریقا پالایشگاه خواهد ساخت. احداث پالایشگاه با پیشنهاد و مشارکت‌ کشورهای همسایه بوده که به دلیل کاهش قیمت نفت و به صرفه نبودن اقتصاد در حال محاسبه و رایزنی هستیم.
۱۷ آذر ۱۳۹۳ ۱۰:۰۷
تعداد بازدید : ۱,۳۵۱