کاهش بهای بنزین سبب لغو ممنوعیت صادرات نفت آمریکا می شود

کاهش بهای بنزین سبب لغو ممنوعیت صادرات نفت آمریکا می شود
کاهش اخیر قیمتهای بنزین می تواند پایان ممنوعیت ٤٠ ساله صادرات نفت خام آمریکا را در پی داشته باشد.
به گزارش شبکه خبری سی ان ان، صنعت نفت آمریکا در تلاش است تا برای مدتی ممنوعیت صادرات نفت این کشور را لغو کند اما نگرانی مصرف کنندگان از افزایش قیمتهای بنزین سبب شده است که پیشنهاد لغو ممنوعیت به طور کلی هیچ شانسی در کنگره آمریکا نداشته باشد.

با این حال با کاهش قابل توجه قیمتهای بنزین در سال گذشته، حامیان لغو ممنوعیت امیدوار شده اند که سرانجام  سال ٢٠١٥ می تواند سال لغو این قانون باشد.  

جو بارتون، نماینده ایالت تگزاس در کنگره آمریکا که حامی لغو قانون ممنوعیت است، گفت: مصرف کنندگان عادی نگران بازار جهانی نفت نیستند، آنچه برای آنها اهمیت دارد مبلغ پرداختی در جایگاههای سوختگیری است. کاهش قیمتها در جایگاههای سوختگیری اعمال تغییرات را در سیاستهای نفتی آسانتر می کند.

قانون ممنوعیت صادرات نفت خام آمریکا در سال ١٩٧٥ همزمان با تحریم صادرات نفت آمریکا از سوی اوپک تصویب شد. این قانون تقریبا همه صادرات نفت آمریکا را به بیشتر کشورهای دنیا ممنوع کرد.

بر اساس این گزارش، قیمتهای نفت به پایینترین سطح از سال ٢٠٠٩ تاکنون رسیده است و افزایش تولید آمریکا بخشی از دلیل افت قیمتها به شمار می رود. رقمهای جدید آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد که اوایل سال جاری برای نخستین بار در چند دهه، تولید نفت آمریکا از عربستان سعودی پیشی گرفت. 

بارتون می گوید که لغو ممنوعیت صادرات از طریق تضمین دستیابی شرکتهای حفاری به بازارهای جهانی که هم اکنون در اختیار ندارند، می تواند حتی سبب افزایش تولید نفت آمریکا شود. 

وی افزود که با بالا گرفتن نگرانیها از افت قیمتهای نفت و تأثیر آن در کاهش حفاریها در صنعت نفت آمریکا، هم اکنون موضوع بسیار مهمتری برای لغو ممنوعیت مطرح می شود و آن حفظ فرصتهای شغلی است.

او همچنین تصریح کرد که در صورت لغو ممنوعیت، رانندگان آمریکایی نباید نگران قیمتهای بنزین باشند زیرا افزودن نفت آمریکا به بازارهای جهانی فشار کاهشی بیشتری را بر بهای بنزین وارد می کند، بهایی که در بازارهای کالا تعیین می شود. 

با این حال حامیان حفظ ممنوعیت می گویند که ممنوعیت صادرات سبب پایین ماندن قیمتها در جایگاههای سوختگیری برای رانندگان آمریکایی می شود. پالایشگاهها در بعضی مناطق این کشور نیز نفت آمریکا را با قیمت کمتری نبست به نفت وارداتی پرداخت می کنند.

همچنین طرفداران محیط زیست بر این باورند که صادرات نفت خام آمریکا تصادفها و نشت نفت را افزایش می دهد.

تام کلوزا، مدیر تحلیلگران نفتی موسسه اویل پرایس اینفورمیشن سرویس اند گس بادی، با اعلام این که حتی با کاهش قیمتهای بنزین، پیشنهاد لغو ممنوعیت صادرات هنوز با مخالفتهایی رو به رو است، گفت: بعضی از پالایشگاهها مخالفت خواهند کرد.

۲۴ آذر ۱۳۹۳ ۱۴:۵۸
شانا |
تعداد بازدید : ۷۰۹