صادرات نفت سبک ایران ۲ برابر شد

صادرات نفت سبک ایران ۲ برابر شد
صادرات میعانات گازی ایران در ۱۱ ماهه سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ برابر شد و به ۱۹۰ هزار بشکه در روز رسید.
به نقل از رویترز، در حالی که خریداران میعانات گازی در حال منتفع شدن از راه های فرار موجود در تحریم نفتی ایران هستند، آمارهای آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد، صادرات نفت بسیار سبک ایران امسال نسبت به سال 2013 بیش از دو برابر افزایش یافته و به حدود 190 هزار بشکه در روز رسیده است.
میزان فروش نفت بسیار سبک ایران که میعانات گازی خوانده می شود، بر اساس تحریم های غرب که صادرات نفت خام این کشور را به یک میلیون بشکه در روز محدود کرده، کاهش نمی یابد.
بر اساس اعلام آژانس بین المللی انرژی، صادرات میعانات از میدان گازی پارس جنوبی در فاصله ماه های ژانویه تا نوامبر امسال به حدود 190 هزار بشکه در روز رسیده است، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 90 هزار بشکه در روز بود.
این آمارها بر اساس ارقام ارائه شده از سوی کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه ای، آمارهای گمرکی سایر کشورها، گزارش حرکت تانکرها و گزارش های رسانه ای تهیه شده است.
صادرات میعانات ایران قبل از توافق ژنو و کاهش تحریم های غرب در سال گذشته، محدود شده بود. بر اساس اعلام آژانس بین المللی انرژی، صادرات نفت خام ایران تا این ماه از سال 2014 به طور متوسط 1.1 میلیون بشکه در روز بوده است.
مذاکرات بین ایران و شش قدرت جهانی در ماه گذشته منتهی به توافق جامع نشد و طرف های مذاکره کننده تصمیم گرفتند مذاکرات را برای 7 ماه دیگر تمدید کنند.
انتهای پیام// 55

اخبار مرتبط

۲۴ آذر ۱۳۹۳ ۱۵:۰۴
خبرگزاری تسنیم |
تعداد بازدید : ۷۴۲