دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی خبر داد

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی خبر داد
کاهش نرخ خوراک پتروشیمی با اجرای مصوبه جدید مجلس
احمد مهدوی در نشستی با خبرنگاران گفت: تعیین فرمولی برای نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی با موافقت 75 درصد از نمایندگان حاضر در  مجلس مصوب شد گفت: این مصوبه مورد تأیید مجلس، دولت و بخش خصوصی است.

وی با اعلام اینکه دولت حداکثر طی شش ماه آینده باید آیین نامه این مصوبه را تدوین و ابلاغ کند گفت: با اجرای این آیین‌نامه نرخ 13 سنتی خوراک واحدهای پتروشیمی گاز کاهش خواهد یافت و نرخ خوراک مایع این واحدها نیز حدود سه تا پنج درصد کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه با اجرای آیین‌نامه تعیین نرخ خوراک واحدهای پترشیمی در سال 94 شاهد جهش در صنعت پتروشیمی خواهیم بود گفت: در ده سال آینده با گسترش صنعت پتروشیمی نیازی به صادرات نفت نیست و دیگر نگران تغییر قیمت نفت خام نخواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی بر اساس دو اصل رقابت‌پذیری و جذب سرمایه تعیین خواهد شد گفت: وزارت نفت هم اذعان دارد که 13 سنت برای خوراک واحدهای پتروشیمی گازی مناسب نیست.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی افزود: با توجه به اینکه طبق بودجه سال 93 نرخ خوراک گاز واحدهای پتروشیمی تعیین شده است، اجرای آیین نامه جدید تعیین نرخ از سال 94 عملی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تعیین فرمولی برای نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی موجب بهبود فضای کسب و کار می‌شود گفت: با اجرای آیین‌نامه جدید بحث رانت در بخش خوراک پتروشیمی حذف خواهد شد.

وی با بیان اینکه عربستان در بخش خوراک 30 درصد تخفیف می‌دهد در حالی که ایران تنها پنج درصد تخفیف در این بخش می‌دهد گفت: نرخ خوراک برای واحدهای پتروشیمی در عربستان سه سنت است این درحالیست که ایران گران‌ترین نرخ خوراک گاز را با 13 سنت دارد.

مهدوی با اظهار اینکه در مصوبه جدید مجلس مجوز تخفیف پلکانی به برخی از واحدهای پتروشیمی داده شده است گفت: علاوه بر این، در صورتی که اخلال در پرداخت خوراک به پتروشیمی‌هارخ دهد ، دولت موظف به پرداخت خسارت خواهد شد. البته واحدهای پتروشیمی برابر با خسارت وارده خوراک رایگان دریافت می‌کنند.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در پایان با اظهار این که کاهش قیمت جهانی نفت تأثیری فوری بر نرخ محصولات پتروشیمی ندارد گفت: در دی ماه شاهد کاهش قیمت محصولات این  صنعت نسبت به آذرماه خواهیم بود. البته کاهش قیمت تنها مربوط به واحدهایی است که خوراک آنها مایع است و شامل واحدهای پتروشیمی گازی نمی‌شود.

۲۴ آذر ۱۳۹۳ ۱۵:۰۵
تعداد بازدید : ۷۱۵