وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد:

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد:
تلاش برای افزایش صادرات فرآورده به جای نفت خام
  • صادرات محصول نهایی و فرآورده هاي متنوع نفتی باید با هدف جلوگیری از خام فروشی مورد توجه ویژه قرار گیرد.
  • علی طیب نیا امروز شنبه ( ٦ دیماه) در آئین معارفه رئیس سازمان بورس و مدیرعامل بانک توسعه صادرات که در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، اظهار کرد: تحریمها دیر یا زود ساقط می شوند، هرچند تحریمها هم اکنون نیز شکست خورده است و در آینده نزدیک برطرف می شود.

    وزیر اقتصاد با تاکید بر این که اقتصاد ایران در حال خروج از رکود است، گفت: توسعه صادرات غیر نفتی و جایگزینی صادرات نفت خام از هدفهای اقتصادی دولت است.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر این که توسعه ابزارها و نهادها کافی نیست و در کنار آن فرهنگ سهامداری در بازار سرمایه باید ارتقا یابد و این از ماموریتهای سازمان بورس است، گفت: هر نوسانی که در قیمت نفت رخ می دهد، روی نرخ ارز و دیگر فعالیتهای اقتصادی تاثیر می گذارد، اگر می خواهیم وابستگی به درآمدهای نفتی را قطع کنیم باید سهم صادرات غیرنفتی را افزایش دهیم و جلوی خام فروشی را بگیریم.

    وزیر اقتصاد با بیان این که بازارهای مالی به ویژه سرمایه، وظیفه تجهیز منابع در پروژه هایی که دارای توجیه اقتصادی هستند را دارند، گفت: در ایران نیز بازارهای مالی در زمینه تامین مالی و رفع مشکلات در این باره اهمیت زیادی دارد.

    طیب نیا درباره رشد بالای نقدینگی در کشور نیز گفت: این رشد در ایران ناشی از عوامل برون زا و افزایش حجم پایه پولی به وسیله بانک مرکزی است و این افزایش درون زا نیست، این در حالی است که در کشورهای پیشرفته افزایش نقدینگی از رشد ضریب فزاینده ناشی می شود.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: توسعه بازار پول و سرمایه نیاز به شروط خاصی دارد تا بتوانیم نیازهای فعالان اقتصادی بخش تولید را در زمینه تامین منابع فراهم کنیم.

    وزیر اقتصاد تصریح کرد: بازارهای مالی در هر کشور از چند رکن همانند بازار سرمایه، بازار پول و تامین مالی خارجی تشکیل شده است.

    وی ادامه داد: برهمین اساس متناسب با تصمیمهای دولت وظیفه بازار سرمایه تامین مالی بلندمدت است و نقش بانکها نیز تامین سرمایه در گردش بنگاه ها تعریف شده است.

    وزیر اقتصاد اظهار کرد: براساس هدف گذاری انجام شده باید ٦٠ درصد تسهیلات اعطایی در سال جاری صرف سرمایه در گردش بنگاه ها می شد که براساس آمار اعلامی در هفت ماه امسال این رقم معادل ٥٩,٨ درصد بوده است.

    طیب‌نیا گفت: در روزهایی شاخص مثبت است که همه خوشحال هستند و در روزهایی که شاخص منفی است، نفرین‌ها برای مسببان در بازار سرمایه سرازیر می شود اما به هر حال با گسترش بازار سرمایه، فرهنگ سهامداری هم باید ارتقا یابد.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: هنوز بازار سرمایه به جایگاه واقعی خود نرسیده است و تامین مالی بنگاه های اقتصادی بانک محور است و نسبت تامین مالی بازار سرمایه براساس برنامه ریزی ها باید از ۳۰ درصد فعلی به ۷۰ درصد افزایش یابد.

    وی ادامه داد: بازار سرمایه براساس عدالت بنا شده است و هر عاملی که به عدالت و اعتماد مردم خدشه وارد کند، پایه های بازار سرمایه را سست می کند، حذف رانت اطلاعات معاملات، شفافیت معاملات و ارتقاء استانداردهای ملی باید در دستور کار قرار گیرد.

۶ دی ۱۳۹۳ ۱۳:۰۲
شانا |
تعداد بازدید : ۸۵۸