نخستین آزمون معاون جدید امور بین‌الملل وزیر نفت

نخستین آزمون معاون جدید امور بین‌الملل وزیر نفت
وزارت نفت سه ماهه سوم سال جاری را بدون معاون امور بین الملل گذرانده، و اکنون کمتر از دو هفته پس از انتصاب زمانی نیا به عنوان معاون جدید امور بین الملل وزیر نفت، جریمه گازی پاکستان آزمون مهمی پیش روی این دیپلمات با سابقه است.

محمدرضا کیاشمشکی - حدود دو سال از کلنگ زنی بخش پاکستانی خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان می گذرد و طرف پاکستانی که در انتظار کسب اجازه از کاخ سفید بوده هیچ اقدامی برای احداث این خط لوله انجام نداده است. کمتر از یک هفته دیگر سال 2014 میلادی به اتمام می رسد و بر اساس قرارداد منعقد شده بین دو کشور، پاکستان که به تعهد خود برای اجرای خط لوله صادراتی در زمان مشخص شده پایبند نبوده باید روزانه جریمه ای به ایران بپردازد که این جریمه حداقل 3 میلیون دلار در روز برآورد شده است.

پیگیری خبرنگار تسنیم از شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت حاکی از این است که مسئولیت مستقیم این موضوع با معاون وزیر نفت در امور بین الملل است. پُستی که در سه ماهه سوم سال جاری در وزارت نفت خالی بوده و حدود یک هفته پیش امیرحسین زمانی نیا به عنوان معاون جدید وزیرنفت در امور بین الملل منصوب شده است.

زمانی نیا که سابقه ای نفتی در کارنامه کاری خود ندارد اکنون نخستین آزمون جدی اش را در حوزه بین الملل نفت کشور پیش رو دارد. آزمونی که به ادامه بی تفاوتی، وقت کشی و سرمایه سوزی ایران از سوی پاکستانی ها یا به اخذ جریمه و شتاب بخشی به اقدامات پاکستان برای آغاز صادرات گاز ایران به این کشور و به تبع آن نفع اقتصادی و استراتژیک برای کشور می انجامد.

اگرچه در پیگیری های تسنیم برخی افراد، موضوع جریمه شدن پاکستان یا بخشودگی جریمه این کشور را فراتر از تصمیم وزارت نفت می دانند و آن را در حیطه وظایف تصمیم گیران شورای عالی امنیت ملی و یا وزارت امور خارجه می دانند اما نگارنده بر این باور است که با وجود اعتقاد به چند وجهی بودن یک قرارداد فرامرزی اقتصادی، وزارتخانه های اقتصادی باید در برخورد با بندهای قرارداد به دور از هرگونه احساسی یا سیاسی عمل کردن، کاملا بر مبنای حقوق بین الملل رفتار کنند تا هم طرف مقابل به دنبال دور زدن قرارداد حقوقی خود با ایران از طریق رایزنی های سیاسی و کانال های مختلف نباشد و هم بداند با کشوری طرف است که به هیچ وجه از حقوق ملت خود کوتاه نمی آید.

۸ دی ۱۳۹۳ ۱۰:۲۳
تعداد بازدید : ۷۶۶