پروژه نفتی که هر روز آب رفت؛ظرفیت سوآپ ۲۰۰ هزار بشکه شد

پروژه نفتی که هر روز آب رفت؛ظرفیت سوآپ ۲۰۰ هزار بشکه شد
در حالی که در گذشته برنامه ریزی ها بر مبنای این بود که در پایان سال ۹۲ افزایش ظرفیت انتقال و سوآپ نفت خام از کشورهای آسیانه میانه به ۲.۵ میلیون بشکه در روز برسد، تا پایان سال ۹۳ این ظرفیت به بیش از ۲۰۰ هزار بشکه در روز نخواهد رسید.
در سال 89 پروژه ای در شمال کشور آغاز شد که علاوه بر افزایش ظرفیت پهلودهی به نفتکش ها، توانایی ایران برای انتقال و سوآپ نفت خام از کشورهای آسیای میانه را افزایش دهد.

این میزان افزایش ظرفیت که با تبدیل و جایگزینی 3 اسکله موجود در پایانه نفتی نکا با عمق 4.5 تا 5 متر به 14 اسکله با عمق 14 متر برنامه ریزی شده بود، قرار بود ظرفیت انتقال و سوآپ نفت خام از کشورهای آسیای میانه را تا پایان سال 92 به 2.5 میلیون بشکه در روز برساند.

پس از اینکه در پایان سال 92 بهره برداری از پروژه حوضچه فراگیر شمال محقق نشد، اهداف این پروژه در دولت جدید بازنگری شد و قرار شد به جای رسیدن آبخور اسکله ها به 14 متر این آبخور به 8 تا 9 متر برسد.

در ابتدای سال جاری قرار بر این بود تا با بهره برداری از فاز اول پروژه حوضچه فراگیر شمال، ظرفیت سوآپ نفت خام کشور به 450 هزار بشکه در روز برسد و عمق آبخور اسکله ها نیز به 8 تا 9 متر برسد اما گویا دوباره این پروژه مورد بازنگری قرار گرفته چرا که قرار است عمق آبخورها برای پهلوگیری نفتکش ها در 7.5 متری تمام شود و ظرفیت انتقال و سوآپ نفت خام نیز تا پایان سال جاری در رقم 200 هزار شبکه ای تثبیت شود.

سید پیروز موسوی – مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران - در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: در دریای خزر بزرگترین نفتکش هایی که تردد می کنند، نفتکش هایی با ظرفیت 12 هزار تن هستند.

وی افزود: تا پایان سال جاری پروژه حوضچه فراگیر شمال کاملا تمام می شود و پایانه نفتی نکا آماده پذیرش نفتکش های 12 هزار تنی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران تصریح کرد: با بهره برداری از این پروژه، آمادگی داریم که در صورت آغاز سوآپ نفت خام، هر نفتکشی که در دریای خزر تردد می کند را در اسکله های ایران پهلو دهیم و اگر در آینده نفتکش هایی بزرگتر از نفتکش های 12 هزار تنی در دریای خزر به کار گرفته شوند نیز می توانیم حوضچه فراگیر شمال و اسکله های پایانه نفتی نکا را توسعه دهیم تا پذیرای این نفتکش ها باشیم.

موسوی در پاسخ به اینکه "آیا با بهره برداری از پروژه حوضچه فراگیر شمال ظرفیت انجام سوآپ نفت خام به 450 هزار تا 500 هزار بشکه در روز می رسد"، گفت: این رقم با بهره برداری از این پروژه تا پایان سال جاری 200 هزار بشکه در روز است و بیش از آن را باید در فازهای بعدی اجرایی کنیم.

۸ دی ۱۳۹۳ ۱۴:۰۷
تعداد بازدید : ۶۹۷