رئیس هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت و گاز و پتروشیمی در نهمین همایش سالانه اتحادیه

رئیس هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت و گاز و پتروشیمی در نهمین همایش سالانه اتحادیه
تحریم کشورهای بیگانه بر علیه ایران غیرمنصفانه است چرا که این تحریم‌ها مانع پیشرفت ایران نمی‌شود

رئیس هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز پتروشیمی در این مراسم ضمن خیرمقدم به مدعوین، امنیت کشور را مرهون خون شهدا عنوان کرد و افزود: اکنون که آشوب و ناامنی را در منطقه شاهد هستیم و کشورمان در امنیت کامل بسر می‌برد به برکت خون شهدا و ایثارگران است که باید قدر آنها را تا ابد دانست.

حسن خسروجردی با بیان اینکه در صحنه اقتصادی نیز ما مدیون این عزیزان هستیم افزود: اکنون اگر ما در صحنه د فاعی جزو کشورهای تراز اول دنیا قرار گرفته ایم به برکت خون شهدا و رهنمودهای رهبر معظم‌ انقلاب است اما متاسفانه در بخش اقتصادی با وجود قابلیت‌ها و ظرفیت‌های فراوان کشور نتوانسته‌ایم به نحو شایسته ظاهر شویم.

وی افزود: به‌رغم وجود امکانات و توانمندی‌های کشور اما حداقل انتظار نان و پناهگاه را برای مردم آنگونه که شایسته و بایسته است باید برآورده می‌ شد که در این مسیر مسؤولان اقتصادی کشور با وجود این همه امکانات رفوزه از آب درآمده‌اند.

وی با بیان اینکه نباید همه ناکارآمدی‌ها را به گردن تحریم‌ها انداخت، گفت: ما توانسته‌ایم پس از سال‌ها و قرن‌ها اکنون بعنوان یک قدرت فرامنطقه‌ای در دنیا شناخته شویم و به قدرت‌های مدعی بزرگ نه بگوییم. اما متاسفانه در صحنه‌های اقتصادی متناسب با پیشرفت‌ها کلی از قافله عقب مانده‌ایم.

خسروجردی تصریح کرد: هرچند در صحنه‌های اقتصادی گرفتاری‌هایی وجود دارد اما به نظر می‌رسد ایران باید آمادگی داشته باشد تا با تکیه بر توان داخلی و استفاده مناسب از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های موجود سربلند از صحنه بیرون‌اید. چرا که مردم برای بقای نظام حماسه آفریدند.

وی اظهار داشت: ایران در صحنه دفاعی جز کشورهای برتر دنیا است به طوری که به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران توانسته گام‌های بلندی را در طرح‌های مختلف اقتصادی و صنعتی بردارد

خسروجردی گفت: تحریم کشورهای بیگانه بر علیه ایران غیرمنصفانه است چرا که این تحریم‌ها مانع پیشرفت ایران نمی‌شود کسانی که ادعای استقلال در منطقه را دارند این را باید بدانند که ایران با استفاده از روش‌ها و رویکردهای جدید می‌تواند زمینه را برای رسیدن به اهداف موردنظر خود فراهم کنند.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت و گاز و پتروشیمی گفت: هم‌اکنون همکاری تنگاتنگی بین دولت و بخش خصوصی وجود دارد به طوری که با  این تعامل توانستند بستر را برای توسعه صنعت نفت در بخش‌های مختلف هموارتر سازند.

وی تصریح کرد: پایین آمدن قیمت نفت یک بازی سیاسی است که بعضی از قدرتمندان در پیش گرفتند تا یک فضای غیرمتعارف در بازار بوجود بیاورند مسلما این اتفاق پایدار نخواهد ماند و بازار نفت به روال عادی خود بازخواهد گشت.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی گفت: دولت برای توسعه اقتصاد کشور، کسب ارزآور مناسب، اشتغالزایی باید به بخش خصوصی توجه ویژه کند چرا که توان و تخصص این بخش با حمایت‌های دولت منجر به قطع وابستگی‌ها و توسعه کلی کشور می‌شود.

خسروجردی به سیر نزولی قیمت نفت در چند ماه اخیر اشاره کرد و افزود: دولت به واسطه پایین آمدن قیمت نفت و کاهش درآمدها که مثل یک لحاف غرق در آب سنگین شده است باید از بخش‌های مختلف چون مالیات منابع را تامین کند.

خسروجردی تأکیدکرد: باید دولت با ایجاد تعامل و برنامه‌ریزی در عرصه تولید و صادرات بتواند همچنان بازار خود را حفظ کند اگر این اتفاق مهم رخ دهد ایران در عرصه‌های جهانی حرفی برای گفتن خواهد داشت بایستی در این زمینه مطالعات بیشتری صورت گیرد.

وی گفت: وقتی به بخش بین‌المللی نفت مراجعه می‌کنیم به ما نفت را اعتباری نمی‌دهند چرا که اعتباری بودن امروز پول محور شده است. بنابراین باید شرکت‌هایی را که تشخیص می‌دهند اعتبار لازم بلندمدت را بدهند اما کسی جرات این دستورالعملی را ندارد.

خسروجردی گفت: درخواست‌های یا به نوعی خواهش‌ها این است که این اتحادیه از ظرفیت بالایی برخوردار است و بخش خصوصی دارای توان و تخصص است این بخش حاضر به انجام کار است و توان فکری و فیزیکی خود را در اختیار شما قرار می‌دهد شما نیز سناریو تعریف کنید.

وی تصریح کرد: باید دولت محاسبات خود را در صادرات بر اساس ریال تعریف کندتا یک فرآورده با قیمت منصفانه عرضه شود.خسروجردی افزود: با ایجاد رقابت و بازار سالم می‌توانیم یک سری فرآورده‌های نفتی را با قیمت عادلانه در بازار جهانی به فروش برسانیم. هم‌اکنون عرضه این محصولات در بازار به دلیل شرایط نامناسب توجیه اقتصادی ندارد باید با ایجاد تعامل قیمت‌ها را بشکنیم.

وی به مشکلات اتحادیه در بخش پرداخت  مالیات اشاره کرد و افزود: در بخش مالیات برخی مشکلات به این شکل است که دولت باید آن را حل کند. به طور مثال معافیت مالیاتی بخش روغن و معافیت مالیاتی صادراتی آنها اکنون پابرجاست اما ممیزی هنوز سلیقه‌ای برخورد می‌کند و پس از سال‌ها و ماه‌ها با دریافت مالیات اضافی این صنعت را با مشکل مواجه و وارد بحران می‌کند.

وی افزود: مالیات بر ارزش افزوده متاسفانه بموقع پرداخت نمی‌شود چرا که در آن یک شرکت ۸ درصد بابت مالیات ارزش افزوده و اگر چند سال بگذرد و بعد با گردش مالی آن را حساب کند این برای تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فعالان بسیار نگران کننده است که به صورت تهاتر عمل کند و پول‌های فراوانی از این محل را از فعالان اقتصادی دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: خواسته ما از دولت این است بازار ارز را مدیریت کند تا سبب تورم و گرفتاری برای صادرکنندگان نشود. بحث دیگر جسارت مدیریتی است در ساختار دولت باید یک سری تغییرات صورت گیرد تا بتوانیم به مقاصد خود در بخش‌های مختلف تولید و صادرات برسیم.

۱۳ دی ۱۳۹۳ ۱۱:۲۲
opex |
تعداد بازدید : ۸۲۰