مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در نهمین همایش سالانه اتحادیه

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در نهمین همایش سالانه اتحادیه
با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس کشور از واردات بنزین بی‌نیاز می شود گفت: از سال 95 ایران به جمع کشورهای صادر کننده بنزین ملحق می شود.

سید ناصر سجادی اظهار داشت: از سال 1334 صنعت گاز جایگزین مصرف انواع فرآورده‌های نفتی شد به طوری که با رشد چشمگیری مواجه شد.وی تصریح کرد: از سال 1304 تا به امروز که توزیع بنزین در کشور شکل گرفت تاکنون  19 میلیون مترمکعب سی ان جی  جایگزین بنزین شد به طوری که با سهمیه‌بندی توانستیم از مصرف بی‌رویه بنزین در کشور جلوگیری شود.

سجادی تأکید کرد: تا پایان برنامه ششم وضعیت انواع فرآورده‌های نفتی چه در بخش تولید و مصرف بهتر خواهد شد به طوری که بیشتر  تولیدات صرف بخش صنعت و  تجاری می‌شود

. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: در طی دو سال اخیر با هدایت مصرف توانستیم این صنعنت را توسعه داده به طوری که 100 میلیون مترمکعب گاز به تولیدات کشور طبق تعهدات دولت اضافه خواهد شد تا جائیکه تولید شیب بالایی به خود گرفته است. سجادی افزود: نفت کوره اهمیت خود را در کشور از دست داده به طوری که گاز در بخش نیروگاه و صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال 88 مصرف انواع  فراورده 80 درصد و گاز 20 درصد بود و این رقم در سال 93 به 30 و 70درصد رسیده و پیش بینی می  شود که در سال 94 این ارقام به 25 و 75 درصد برسد و این نشان می دهد که 50 درصد گاز تولیدی نیز قرار است در بخشهای مولد صنعت و نیروگاه استفاده شود.

وی تصریح کرد: در سال 93 تولید و مصرف سر به سر شده و از سال آینده  باید به دنبال بازارهای صادراتی باشیم و دولت این بستر را مهیا کرده است که مازاد تولید را به بازارهای جهانی صادر کند به گونه‌ای که این اتفاق مهم در بخش گاز مایع محقق خواهد شد همچنین گاز طبیعی به سمت مصرف خانوارها هدایت می‌شود. سجادی با اشاره به اینکه تولید گاز در کشور از سایر فراورده ها پیش گرفته و  نفت کوره  و نفت سفید مازاد داریم بایستی صادر شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اظهار داشت: در بخش بانکرینگ از ابتدای سال 83 که فعالیت خود را شروع کرده و در سال جاری طبق برنامه ریزی باید نزدیک 3 هزار تن تا پایان سال در بخش بانکرینگ که عمدتا نفت کوره است  به بازار ارسال می‌شود تا جایی که تا پایان سال 94 حدود 4 هزار و 200 میلیون تن خواهد بود. سجادی تصریح کرد: هم اکنون در تولید بنزین پیشرفت خوبی داشتیم به طوری که با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس کشور از واردات بنزین بی نیاز خواهد شد. همچنین از سال 95 ایران به عنوان صادر کننده بنزین در منطقه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نفت کوره و گاز مازاد داریم باید به بازارهای هدف رخنه کنیم کشوری مانند افغانستان که نه پالایشگاه و نه توان تولید را دارد برنامه ریزی صورت گیرد که یکی از بازارهای هدف برروی آن کار شود تا به این بازار ورود پیدا کنیم

.مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران یادآور شد: باید در بخش صادرات نگاه همه جانبه به انواع فراورده داشته باشیم و این پتانسیل برای بخش خصوصی با همکاهنگی دولت و مسئولان فراهم شده که سرمایه گذاری کند تا یک انقلاب صنعتی در حوزه صادرات فراورده های نفتی شکل بگیرد.

۱۳ دی ۱۳۹۳ ۱۱:۳۰
opex |
تعداد بازدید : ۷۹۹