مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی مطرح کرد:

مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی مطرح کرد:
ایران به دنبال تعیین قیمت جهانی پتروشیمی
مهدی شریفی نیک نفس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، بیان کرد: فعالان ایرانی حوزه پتروشیمی با تشکیل ائتلاف، می‌توانند هدایت بازارهای جهانی پتروشیمی را در سال 2015 به دست بگیرند. 
وی با بیان اینکه رسالت بازرگانی پتروشیمی رساندن محصولات پتروشیمی کشور به بازارهای هدف با بهترین قیمت و بهترین شرایط است، افزود: در استراتژی جدید مجموعه تاکید به توسعه صادرات است؛ اما در کنار توسعه صادرات بر افزایش خرید و فروش محصولات پتروشیمی تمرکز بیشتری خواهیم داشت.
شریفی با بیان اینکه در زمان حاضر ایران به سمتی می‌رود که بتواند قیمت‌های جهانی را مدیریت کند، اظهار کرد: متاسفانه، در شرایط فعلی به دلیل تفرقه‌ای که میان تولیدکنندگان داخلی وجود دارد، از این موضوع فاصله داریم؛ اما می‌توان با یکصدا شدن و ایجاد ائتلاف و کنار گذاشتن رقابت‌های ناسالم مدیریت بازار را به عهده گرفت.
وی افزود: امیدواریم با یاری مجتمع‌های پتروشیمی مختلف، هلدینگ‌های فعال و پالایشگاه‌ها و همصدا شدن این فعالان اقتصادی، ائتلاف‌هایی تشکیل دهیم که بتوان بازار را مدیریت کرد.
مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی با اشاره به تجربه یک شرکت فعال در کشور عربستان با نام سابیک، گفت: این شرکت تنها متشکل از شرکت‌های فعال در عربستان نیست؛ بلکه چند کشور دیگر هم هستند که توانسته‌اند این ائتلاف را با یکدیگر انجام دهند. این در حالی است که ایران تجربه‌های زیادی در زمینه تشکیل ائتلاف داشته است ولی در سال‌های اخیر با این موضوع فاصله داریم.
وی با اشاره به وضعیت کنونی بازار نفت و افت قیمت‌ها و همچنین افزایش قیمت ارز، به چگونگی استراتژی شرکت‌های پتروشیمی در مقابل این موضوع اشاره کرد و افزود: صادرات و تولید مجتمع‌های پتروشیمی در کشور ظرفیتی از داخل را می‌تواند پوشش دهد. با توجه به نوع محصول تولیدشده و مصرف داخل، باید امکاناتی برای صادرکننده ایجاد شود که بتوانند از ارزهای آورده خودشان استفاده کنند و از آن ارزش افزوده ایجاد کنند و انگیزه‌ای برای صادرات بیشتر ایجاد شود و از محل صادرات با تبدیل ارز به ریال، طرح‌های توسعه‌ای خود را انجام دهند.
وی ادامه داد: اگر این زنجیره ارزشی ایجاد شود، مصرف‌کننده داخلی به محصولات دست پیدا می‌کند و از طرف دیگر موضوع قاچاق نیز با توجه به افزایش بهای ارز کاهش پیدا می‌کند و کانال‌های غیررسمی نیز کنار می‌رود.
وی تقویت کانال‌های رسمی، حضور در بازارهای هدف و ایجاد تنوع در مشتریان را از مهم‌ترین‌ اولویت‌های مجموعه‌های پتروشیمی عنوان کرد و افزود: این موارد هم موجب شد که امنیت صادرات ایجاد شود و محصولات به موقع به بازار داخل برسد. شریفی با تاکید بر اینکه متاسفانه به‌‌رغم لغو تحریم‌های پتروشیمی به دلیل وجود تحریم‌های بانکی همچنان با مشکل مواجه هستیم و تغییر جدیدی نسبت به پیش از لغو احساس نمی‌شود، اظهار کرد: اما با توجه به ساز و کارها و شبکه‌هایی که در چند سال گذشته ایجاد کردیم، فعلا طبق روال گذشته و با مشکل کمی کار را پیش می‌بریم.
وی تاکید کرد: در توافقنامه ژنو 7 بانک را معرفی کردند که عملا این بانک‌ها وارد توافق نشدند و نشستند تماشا کردند تا وضعیت بهتر شود و هنوز وارد بازی نشده‌اند. بر این اساس پیشرفتی نسبت به قبل از لغو تحریم‌های پتروشیمی نداشته‌ایم.
۱۴ دی ۱۳۹۳ ۱۰:۲۷
تعداد بازدید : ۱,۱۷۷