حسن تاجیک در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

حسن تاجیک در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:
صنعت قیر را دریابید/ نقش واسطه‌ها در کاهش کیفیت و قیمت قیر ایران
 اگر چه این مشکلات در مقاطع زمانی مختلف قدرت و ضعف بیشتری داشته است، اما به نظر می‌رسد فقدان وجود متولی مشخص در این زمینه موجبات ناپداری بازار قیر ایرانی را فراهم کرده است. تولید و فروش قیر در ایران سال‌ها است که به‌عنوان تجارتی پر‌سود اما پر‌زحمت شناخته شده است، تجارتی که این روزها در عرصه بازارهای جهانی به دنبال احیای نام نیک قیر ایرانی و کسب بازارهای جدید است.

قیر ایرانی این روزها نه‌ تنها از‌ سوی بازارهای جهانی با تردیدهایی در زمینه کیفیت و قیمت مواجه است، بلکه در بازار داخلی نیز همواره با شکایت مسوولان وزارتخانه‌های ذی‌ربط درباره کیفیت بد قیر و متعاقب آن کیفیت نامطلوب آسفالت جاده‌های کشور روبه‌رو‌ است. این در حالی است که تولیدکنندگان بزرگ قیر در بخش خصوصی کشور ادعاهای مربوط به کیفیت بد قیر را حاصل اعمال تغییرات در قیر از سوی واسطه‌ها و خرید از شرکت‌های نامعتبر بخش خصوصی عنوان می‌کنند.

پیش‌تر نیز مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد به‌عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده قیر کشور اعلام کرده بود حاضر است قیر با‌کیفیت را به دستگاه‌های ذی‌ربط داخلی با تضمین 10‌ ساله بفروشد.

حسن تاجیک در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، در بررسی چالش‌های پیش روی کیفیت قیر ایرانی، تنوع عرضه‌کننده، نبود قیمت رقابتی، حضور واسطه‌ها در بازار قیر، نبود دسترسی تولیدکنندگان به مصرف‌کنندگان نهایی و نبود مرکزی برای سنجش کیفیت قیر ایران را از مهم‌ترین‌ مشکلات بازار قیر ایران عنوان کرد.

رئیس کمیسیون قیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت و پتروشیمی، در خصوص ظرفیت‌های این صنعت در کشور گفت: ایران هم‌اکنون 4.5 میلیون تن ظرفیت تولید قیر را دارد که حدود 2 میلیون تن آن را نمی‌تواند در داخل استفاده کند در نتیجه باید در بازارهای جهانی به دنبال 2.5 میلیون تن بازار باشد.
 
تاجیک، فاصله تولید تا عرضه را حلقه مفقوده کیفیت قیر ایرانی عنوان کرد و افزود: باید این فاصله کنترل شود تا کیفیت قیر ایرانی حفظ شود.

وی با تأکید بر اینکه صنعت قیر هم‌اکنون در منطقه مشتریان خاص خود را دارد اظهار داشت: متأسفانه با پیدا شدن تعدادی به اصطلاح تولیدکننده که خیلی به کیفیت قیر توجه نمی‌کنند و با مجوز اقدام به تولید این محصول می‌کنند بازار قیر ایران را بدنام کردند.

تاجیک تصریح کرد: متاسفانه واسطه‌ها در فضای کنونی کاری کرده‌اند که قیمت قیر ایران پایین باشد و همچنین درباره کیفیت آن در بازارهای صادراتی تردید وجود داشته باشد و این‌گونه می‌شود که قیر فله بحرین هم قیمت قیر بشکه‌ای ایران (مظروف‌سازی قیر هزینه‌هایی را به تولیدکننده تحمیل می‌کند) است.

تاجیک با بیان اینکه متاسفانه همه مصرف‌کنندگان قیر ایران این محصول را برای امور زیربنایی و اساسی همچون ساخت بزرگراه‌ها نمی‌خواهند، ادامه داد: برخی مصرف‌کنندگان تنها نیازمند ساخت مسیرهای دسترسی هستند به همین دلیل کیفیت قیر برای آنها چندان مهم نیست و این موجب می‌شود که قیمت بر کیفیت در برخی مواقع غلبه کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر زمانی که کمپانی‌های بزرگ برای کارهای اساسی راهسازی در کشورشان به بازار صادراتی مراجعه می‌کنند، با تناقض در کیفیت قیر ایران مواجه می‌شوند و این‌گونه می‌شود که بازار محصولات ما خراب می‌شود.

وی تاکید کرد: کیفیت قیر را در زمان صادرات نمی‌توان به‌صورت کامل تست کرد و دلیلش آن است که کیفیت‌سنجی قیر نیاز به مراحل طولانی دارد و در زمان صادرات تنها می‌توان با استفاده از چند شاخص ساده کیفیت ابتدایی قیر را تست کرد، اما درصد خلوص یا تست ویژه در زمان ساخت آسفالت باید انجام شود.

تاجیک، تنوع عرضه‌کننده، نبود قیمت رقابتی، حضور واسطه‌ها در بازار قیر و نبود دسترسی تولیدکنندگان به مصرف‌کنندگان نهایی و نبود مرکزی برای سنجش کیفیت قیر ایران را از مهم‌ترین‌ مشکلات بازار قیر ایران عنوان کرد.

رئیس کمیسیون قیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت و گاز و پتروشیمی گفت: تولید قیر با کیفیت توسط دو کمپانی بزرگ در واقع به جای اینکه با هم تعامل در ارائه محصولات خود داشته باشند بیشتر با بالا یا پایین آوردن قیمت با هم رقابت می‌کنند که این امر به نوعی به بازار لطمه وارد کرده و مشتریان خارجی منتظر پایین آمدن قیمت این محصول می‌‌شوندو این انتظار باعث می‌‌شود که وضعیت کنونی از دست رفته و آنها عملا هزینه تمام شده را بر اساس ریال محاسبه کنند.
 
تاجیک با اشاره به اینکه این صنعت متولی دارد اظهار داشت: اما همان‌طور که مسئولین این صنعت را به بخش خصوصی واگذار کردند کنترلی بر روی قیمت ندارد چرا که عملکرد شرکت‌های غیرتخصصی و افرادی که این صنعت را اداره می‌کنند در جایگاه خود نبوده و با بی‌توجهی به این موضوع لطمه جبران‌ناپذیری را وارد می‌کنند.
۱۵ دی ۱۳۹۳ ۱۵:۰۶
باشگاه خبرنگاران |
تعداد بازدید : ۱,۰۳۵