قرارداد 5 میلیارد دلاری توسعه میدان فرزاد ‌بی بزودی امضا می‌شود

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران از امضای قرارداد پنج میلیارد دلاری طرح توسعه میدان گازی "فرزاد بی" با یک شرکت خارجی در آینده نزدیک خبر داد.

زیرکچیان زاده با بیان این که شرکت ملی نفت ایران، توسعه میدان گازی «فرزاد بی» را در بلوک فارسی اقتصادی تشخیص داده است، افزود: هم اکنون مذاکره برای سرمایه گذاری و توسعه این میدان گازی خلیج فارس در مراحل پایانی قرار دارد.

به گفته زیرکچیان زاده، طرف خارجی علاقه بسیاری برای به تولید رساندن میدان گازی «فرزاد بی» دارد، به طوری که برای این منظور مجوزهای دولتی لازم برای آغاز عملیات اجرایی در ایران را دریافت کرده اند و همچنان مذاکره‌های قراردادی با شرکت ملی نفت ایران را ادامه می‌دهند. وی با بیان این که نشست پایانی هیئت ایرانی برای نهایی کردن طرح جامع توسعه (MDP) میدان گازی «فرزاد بی» به زودی برگزار می شود، پیش بینی کرد که پس از برگزاری این نشست، در باره همه موارد طرح جامع توسعه میدان توافق و مباحث قراردادی و مالی آن نیز تا پایان امسال نهایی شود.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با بیان این که موافقتنامه اولیه توسعه میدان گازی «فرزاد بی» با این شرکت خارجی امضا شده است، یادآور شد: این شرکت در چارچوب قرارداد بیع متقابل، ضمن سرمایه گذاری، توسعه این میدان را نیز به عهده دارد. وی سرمایه‌گذاری طرح توسعه میدان گازی «فرزاد بی» را حدود پنج میلیارد دلار پیش بینی و تصریح کرد: البته با توجه به این که قرارداد این طرح در چارچوب بیع متقابل جدید امضا می شود، مدل مالی آن هنوز نهایی نشده و رقم دقیق سرما‌یه‌گذاری آن پس از واگذاری مناقصه ها مشخص می شود.

در قراردادهای بیع متقابل جدید، سقف سرمایه‌گذاری بسته نیست و بر خلاف گذشته CAPEX قرارداد پس از واگذاری دست کم 80 درصد مناقصه‌ها مشخص می‌شود؛ کارفرما و پیمانکار در نشستی مشترک در باره سقف سرمایه‌گذاری قرارداد به نتیجه نهایی می‌رسند؛ بر این اساس دخالت و اعمال حساسیت‌های کارفرما بر روی مناقصه‌ها در این نوع قرارداد در قیاس با قراردادهای بیع متقابل پیشین بیشتر است. ساخت پالایشگاه فرزاد بی در منطقه ویژه پارس شمالی زیرکچیان زاده یادآور شد: زمین لازم برای ساخت تأسیسات سطح‌الارضی تولید گاز در طرح توسعه میدان گازی «فرزاد بی» در منطقه‌ای در نزدیکی محدوده طرح توسعه میدان گازی پارس شمالی انتخاب شده است؛ بر این اساس این تأسیسات در منطقه آزاد پارس شمالی نصب می‌شود. وی، حجم گاز اولیه در میدان «فرزاد بی» را حدود 12.5 تریلیون فوت‌مکعب پیش بینی کرد و گفت: بر اساس برنامه قرار است در فاز نخست از این میدان روزانه 1.1 میلیارد فوت مکعب گاز تولید شود. به گفته مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره، البته ذخیره درجای گاز در میدان «فرزاد بی» افزون بر 21 تریلیون و 680 میلیارد فوت‌مکعب هم برآورد شده که 12 تریلیون و 800 میلیارد مترمکعب آن، قابل استحصال تشخیص داده شده است.

 وی با بیان این که در فاز نخست طرح توسعه میدان گازی «فرزاد بی» هفت حلقه چاه ارزیابی حفر می‌شود، پیش‌بینی کرد که پس از حفاری این چاه‌ها و تکمیل ارزیابی های فنی، ممکن است فازهای دوم و سوم توسعه این میدان نیز طراحی و اجرا شود. زیرکچیان زاده همچنین با بیان این که همزمان با توسعه فاز نخست و حفاری چاه‌های ارزیابی، برنامه توسعه فازهای بعدی مشخص می شود، پیش بینی کرد که تولید گاز از میدان «فرزاد بی» در فاز دوم به یک میلیارد و 650 میلیون فوت‌مکعب در روز و با تکمیل مطالعات و حفر چاه‌های جدید در فاز سوم به روزانه 2.2 میلیارد فوت‌مکعب برسد. اقتصادی بودن توسعه بینالود در دست بررسی است .

زیرکچیان‌زاده، میدان نفتی بینالود را از دیگر میدان‌های کشف شده در بلوک فارسی خواند و افزود: این میدان بزرگ در خلیج فارس، دارای نفت سنگین و توسعه آن نیازمند به‌کارگیری سازکار ویژه، پیچیده و صرف هزینه چشمگیر است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران تصریح کرد: شرکت ملی نفت ایران هنوز گزارشی مبنی بر اقتصادی بودن توسعه میدان نفتی بینالود ارائه نکرده است؛ از این رو، زمانی که گزارش نهایی اقتصادی بودن این میدان مستقل تأیید شود، برای توسعه به شرکت نفت فلات قاره ابلاغ و واگذار می شود. به گزارش شانا، بلوک فراساحلی فارسی، با سه‌هزار و 500 کیلومترمربع وسعت، در غرب میدان گازی پارس شمالی و شمال غرب میدان های گلشن و فردوسی در آب های خلیج فارس قرار دارد.

۳ آبان ۱۳۸۹ ۱۳:۳۶
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۶۶۲