تحریم پتروشیمی رقیق شد؛صادرات هنوز روان نشده است

تحریم پتروشیمی رقیق شد؛صادرات هنوز روان نشده است
مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه هنوز صادرات محصولات پتروشیمی روان نشده است گفت: موانع جابه‌جایی ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی و یا خرید تجهیزات مورد نیاز واحدهای پتروشیمی کشور کمتر شده است.
با بیان اینکه مذاکرات موجب شد که موانع تحریم در بخش پتروشیمی رقیق‌تر شود گفت: پیش از این در تأمین کشتی مشکل وجود داشت که اکنون این مشکل برطرف شد؛ این مانع علاوه بر تلاش دولت، حاصل خرید کشتی از سوی صادرکنندگان محصولات پتروشیمی و بیمه کشتی‌ها توسط بیمه‌گرهای داخلی بود. همچنین تأمین کشتی از یک شرکت صورت نگرفت.

وی با اشاره به اینکه قبل از تشدید تحریم‌ها بیش از 35 درصد از حجم صادرات محصولات پتروشیمی به کشورهای اروپایی بود گفت: اکنون با توجه به شرایط موجود حجم زیادی از محصولات پتروشیمی به آسیا دور، کشورهای همسایه و آفریقا صادر می‌شود.

بساق‌زاده یکی از مشکلات صادرات محصولات پتروشیمی را جابه‌جایی ارز توسط بانک‌ها عنوان کرد و گفت: در این اواخر موانع جابه‌جایی ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی و یا خرید تجهیزات مورد نیاز واحدهای پتروشیمی کشور کمتر شده است. البته در این زمینه باید تلاش بیشتری صورت گیرد تا اقدامات در این بخش روان‌تر انجام شود.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد اینکه تعیین مدت زمان شش ماهه در توافق هسته‌ای موجب شده که خریداران خارجی محصولات پتروشیمی تمایل چندانی به بازار ایران نداشته باشند گفت: 100 درصد این موضوع می‌تواند بر تأثیرگذار باشد اما نه در بخش بازرگانی؛ چراکه مذاکره در این زمینه حدود 2.5 تا سه ماه به طول می‌انجامد. البته مذاکره برای طرح‌های سرمایه‌ای و خرید لوازم یدکی که بیش از شش ماه به طول می‌انجامد، نیازمند این است که مدت زمان تعیین شده برای رفع تحریم‌ها افزایش یابد.

وی با اشاره به سفر هیئت تجاری آلمان به ایران گفت: اگر چه آلمانی‌ها برای حضور در صنعت نفت ایران ابراز تمایل کردند اما آنها تأکید کردند که حضور آنها منوط به برداشته شدن تحریم‌هاست.

۷ بهمن ۱۳۹۳ ۱۰:۰۸
تعداد بازدید : ۶۹۸