مشکل مالی توسعه میدان گازی مشترک با عربستان را متوقف کرد

به رغم تاکید وزیر نفت بر اولویت توسعه میادین مشترک نفتی و گازی ،میدان گازی فرزاد A که از میادین نفتی مشترک با عربستان است به علت مشکلات مالی متوقف شده و این در حالی است که در عربستان توسعه این میدان مشترک با جدیت در حال انجام است.

میدان گازی فرزاد A که فارس 1 نیز نامیده می شود یکی از 4 میدان مشترک با عربستان است ، که در کشور همسایه با نام حصبه شناخته می شود.

در راستای توسعه این میدان گازی مشترک، آذرماه سال 90 بود که قرارداد توسعه همزمان با اکتشاف بین مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت به عنوان کارفرما و شرکت پتروپارس به عنوان پیمانکار با هدف شتاب بخشیدن به روند اجرای توسعه میدان‌ها بویژه میدان‌های مشترک منعقد و بنا شد که شرکت بازرگانی نفت ایران (نیکو) نقش تأمین‌کننده منابع مالی و شرکت فلات قاره ایران نقش مشاور را ایفا کنند.

از سوی دیگر ایران و هند از بیش از یک دهه گذشته مذاکرات متعددی را به منظور توسعه میدان گازی فرزاد A انجام دادند و سرانجام در روزهای پایانی دولت دهم برای توسعه این میدان گازی در قالب قراردادهای مشارکت در تولید به توافق رسیدند اما بیژن زنگنه، وزیر نفت در اولین روزهای کاری خود دستور توقف مذاکرات با هندی‌ها به منظور توسعه مشارکت در تولید میدان گازی فرزاد A را صادر و اعلام کرد که نمی‌تواند مجلس و دولت را برای امضای قرارداد مشارکت در تولید در یک میدان گازی که سرمایه گذاری کم ریسکی دارد، راضی کند .

اما در حالی که در زمان عقد این قرار داد بین شرکت نفت و پتروپارس، محمد جواد شمس، مدیرعامل شرکت پتروپارس اعلام کرد که این شرکت تمام توان خود را به کار خواهد بست تا بتواند مراحل مربوط به توسعه این میدان را به همت نیروهای متخصص در کوتاه ترین زمان و بهترین کیفیت به انجام برساند و در این راستا از تجربه خود در توسعه فاز 12 پارس جنوبی استفاده خواهد کرد اما اکنون، عملیات توسعه ای در این میدان گازی مشترک متوقف شده است.

بر این اساس این توقف در حالی صورت گرفته که بر اساس آخرین اطلاعات موجود، عربستان با 8 دکل در این میدان در حال حفاری است اما درقسمت ایرانی این میدان مشترک،هیچ گونه دکلی مشغول به کار نیست و بنا به اعلام هدایت الله خادمی، مدیرعامل شرکت حفاری شمال، فعالیت دکل این شرکت در میدان مشترک فرزاد A که با عربستان مشترک است بدون اعلام دلیل خاصی از سوی کارفرما متوقف شده است.

اما در این زمینه شرکت پتروپارس، دلیل توقف را عدم دریافت مطالبات خود از شرکت ملی نفت اعلام کرده است.

در واقع پتروپارس اعلام کرده که هنوز موفق به دریافت مطالبات خود از شرکت ملی نفت ایران نشده است تا بتواند بدهی مربوط به حفاری شمال را که حدود 20 درصد صورتحسابها است، تسویه کند.

بنا به اعلام پتروپارس، گفتگوها و جلسه های متعددی با شرکت ملی نفت ایران برگزار شده است و قول مساعد برای پرداخت مطالبات داده شده است.

اما توقف عملیات توسعه ای در این میدان گازی مشترک با عربستان در حالی صورت گرفته که همواره توسعه میادین مشترک نفتی و گازی مورد تاکید وزیر نفت بوده است.

۱۴ بهمن ۱۳۹۳ ۰۹:۲۵
ایسنا |
تعداد بازدید : ۶۵۱