کاهش 24 درصدی میانگین بارش ها در کشور

کاهش 24 درصدی میانگین بارش ها در کشور
وزیر نیرو گفت: میانگین بارش‎های امسال 24 درصد کمتر از سال گذشته بوده است.

منطقه لرستان، چیت‎چیان در آیین افتتاح سد ایوشان افزود: در کشور ما از نظر منابع آب در یک شرایط سخت قرار گرفته منابع آب در آن بسیار محدود است این در حالیست که از لحاظ منابع انرژی بسیار غنی و در تولید نفت و گاز جزء اول و دوم دنیا هستیم اما از لحاظ منابع آب بسیار محدودیم و چه باید کرد؟

وی اضافه کرد: اجازه ندهیم یک قطره آب بدون استفاده هدر برود که در این راستا برنامه‎ای که وزارت نیرو داشته این است که 119 سد در کشور در حال اجرا داریم و بایستی از منابع آب به بهترین صورت و بالاترین نحو استفاده کنیم.

چیت‎چیان ادامه داد: اگر از آب درست مصرف نکنیم با کمبودهایی مواجه خواهیم شد و امسال 24 درصد بارش کمتر از میانگین سال‎های گذشته بوده بنابراین باید کشت به کشت گلخانه ای تبدیل شود و با همان آبی که داریم قادریم 10 برابر محصول کشاورزی تولید کنیم.

وزیر نیرو افزود: همچنین اگر آبیاری غرق‎آبی به تحت فشار تبدیل شود 3 برابر محصول بیشتر تولید خواهیم کرد که دنیا از لحاظ فناوری به این نتیجه رسیده و خوشبختانه این فناوری در کشور ما نیز بومی شده است.

وی بیان کرد: اجازه ندهید با صرف 130 میلیارد تومان اعتبار در سد مروک و 100 میلیارد تومان در سد ایوشان به صورت معمولی از آنها استفاده شود بلکه نیاز است آنها که حق‎آبه دارند، حق‎آبه‎شان پرداخت و آنهایی که حق‎‌آبه ندارند به صورت گلخانه‎ای به تولید بپردازند چراکه این امر منجر به اشتغال و ثروت بیشتر خواهد شد و وابقستگی ما به آب در محصولات کشاورزی کاهش خواهد یافت.

وزیر نیرو ادامه داد: همچنین می‎توان با نمک‎زدایی آب دریا که بسیار پرهزینه است در برخی صنایع استفاده کرد چراکه صنایعی در کشور داریم که علیرغم پرهزینه بودن نمک‎زدایی آب دریا، باز به صرفه خواهد بود.

۱۴ بهمن ۱۳۹۳ ۰۹:۳۵
ایسنا |
تعداد بازدید : ۶۵۱