گره مشکل بانکی باز می شود/ قطع مبادله نفت خام میان ایران و اسپانیا

گره مشکل بانکی باز می شود/ قطع مبادله نفت خام میان ایران و اسپانیا
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران از اعلام رسمی مقامات دولتی اسپانیا برای سرمایه گذاری در ایران خبر داد و گفت: بازار اسپانیا می تواند مکمل اقتصاد ایران باشد.

یحیی آل اسحاق در نشست امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به سفر اخیر هیات اقتصادی ایران به کشور اسپانیا گفت: دولت اسپانیا عزم خود را برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی با ایران جزم کرده و دولت اسپانیا اعلام رسمی کرده که می خواهد در ایران سرمایه گذاری کند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: بازار اسپانیا می تواند مکمل اقتصاد ایران باشد و پیشنهاد بخش خصوصی این بود که بتواند با فعالان اقتصادی ایران موافقت نامه امضا کند.

وی تصریح کرد: اسپانیا توانسته 740 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کند و در مقابل اسپانیا 50 درصد سرمایه گذاری خود را در خارج از این کشور انجام داده اند که این نشان از پیوستگی اقتصاد این کشور با سایر کشورهای اروپایی دارد.

به گفته آل اسحاق مراودات بانکی بین دو کشور ممکن است دغدغه برخی فعالان اقتصادی باشد که مجموعه اتحادیه های بزرگ اسپانیا شامل 600 اتحادیه بزرگ این کشور که دفتری نیز در تهران دارد در حال پیگیری و شکل گیری مراودات بانکی است و از طرف اسپانیا هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی ما باید ساز و کارهای مناسب را پیدا و اتخاذ کند تا بتوان از این پتانسیل بهره مند شد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: شرکت های اسپانیایی دید بسیار مثبتی نسبت به همکاری با شرکت های ایرانی دارند و اگرچه مذاکره با طرف های ایرانی سخت است اما بعد از حصول توافق هیچگونه عدم وفای به عهد از سوی شرکت های ایرانی دیده نمی شود.

آل اسحاق افزود: شرکت های اسپانیایی حتی در سال های سخت تحریم هم کم و بیش در ایران حضور داشتند همان طور که یکی از شرکت های اسپانیایی اعلام کرد 150 میلیون دلار تجهیزات بندری به ایران صادر کرده و 50 درصد این تجهیزات نیز در داخل ایران و با کمک نیروی انیسانی ایرانی تولید شده است.

وی تصریح کرد: همه میزان مبادلات دو کشور در حال حاضر کمی بیش از 400 میلیون دلار است چراکه مبادله نفت خام بین دو کشور قطع شده است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران اضافه کرد: اسپانیا 48 میلیون نفر جمعیت دارد سالانه بالغ بر 65 میلیون نفر گردشگر جذب می کند.

۱۴ بهمن ۱۳۹۳ ۱۱:۱۱
خبرگزاری مهر |
تعداد بازدید : ۵۶۷