امضاء یادداشت تفاهم بین اتاق ایران و فدراسیون تجارت سنگاپور

امضاء یادداشت تفاهم بین اتاق ایران و فدراسیون تجارت سنگاپور
همایش تجاری ایران – سنگاپور با حضور رئیس اتاق ایران، معاون رئیس فدراسیون تجارت سنگاپور، سفیر ایران در سنگاپور، مدیرکل آفریقا و خاورمیانه فدراسیون تجارت سنگاپور و معاون بین الملل اتاق ایران روز سه شنبه چهاردهم بهمن ماه سال جاری در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران با اشاره به اهمیت توسعه مناسبات تجاری بین ایران و سنگاپور اظهار داشت: به دلیل موقعیت خاص سنگاپور و اثرگذاری آن در منطقه از اهمیت بسزایی برای افزایش روابط تجاری برای ایران برخوردار است. خصوصا نقش سنگاپور در کشورهای آسه آن و نقش ایران درکشورهای عضو اکو می توانیم به یکدیگر در این دو منطقه اقتصادی کمک کنیم و حجم روابط تجاری بین دو کشور افزایش یابد.

شافعی با بیان اینکه علی رغم محدودیت های اخیر، در ایران همه چیز زنده، پویا و درحال حرکت است؛گفت: با رویکرد سیاسی دولت جدید، وارد یک حیات جدید سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با تمام کشورهای دنیا شده ایم که باید از این موقعیت جدید برای بهبود همکاری های اقتصادی بهره برد.

رئیس اتاق ایران افزود: تبادل هیات های تجاری بین دو کشور مقدمه ای برای قدم ها و اقدمات آتی در رشد و توسعه مناسبات اقتصادی خواهد بود. در این دیدارها زمینه های جدید همکاری بین دو کشور توسط هیات های تجاری شناسایی می شود که برای آینده روابط تجاری دو کشور موثر است.

شافعی افزود: سنگاپور کشور کوچکی است ولی سهم قابل توجهی در اقتصاد کشورهای منطقه آسیای شرق و جنوب دار و محور حرکت های شرق به غرب و غرب به شرق است. سنگاپور چهار راه اقتصادی و بارانداز مبادلات اقتصادی کشورهای منطقه محسوب می شود و به عنوان یک منطقه استراتژیک مورد توجه بسیاری از کشورهای دنیا است.

شافعی ادامه داد:. سنگاپور از کشورهای هدف تجاری، صنعتی و سرمایه گذاری ایران است و روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور دوست دیرینه ای طولانی دارد اما در سال های اخیر بدلیل محدودیت ها حجم روابط تجاری کاهش یافته است.

رئیس اتاق ایران با اشاره به قانون جدید سرمایه گذاری ایران به سرمایه گذاران سنگاپوری نوید داد که در این قانون جدید به جلب مشارکت های سرمایه گذاری خارجی توجه شده، حمایت های گمرکی و مالیاتی قابل توجهی پیش بینی شده و یک سرمایه گذار خارجی می تواند صد در صد در ایران سرمایه گذاری نماید.

وی افزود: ایران در منطقه ای واقع شده که بر اقتصاد منطقه تاثیر گذار است و با 15 کشور همسایه و هم مرز است که این خود از موقعیت های نادر و خاص ایران است. نفوذ ایران در بازار منطقه امکانات زیادی را برای همکاری های اقتصادی دوجانبه و سه جانبه ایجاد کرده است.اقتصاد ایران در بازار 350 میلیونی نفری موثر است. ایران-سنگاپور- کشورهای آسیای مرکزی، حوزه قفقاز، عراق و افغانستان همکاری های چندجانبه با یکدیگر داشته باشیم و سنگاپور می تواند چنین نگاهی به ایران داشته باشد.

شافعی صنعت نفت، حمل ونقل ریلی،ترانزیت، تعمیرات کشتی، فناوری اطلاعات، خودروسازی، تجهیزات ساختمانی و گردشگری را از زمینه های همکاری بین دو کشور اعلام کرد.

در ادامه این نشست، اولیویا لام معاون فدراسیون تجارت سنگاپور اظهار داشت: سنگاپور کشور کوچکی است ولی مبادلات تجاری زیادی با تجار خارجی داریم همچنین تجار سنگاپوری علاقه مند به همکاری با تجار ایرانی هستند.

لام روابط تجاری سنگاپور و ایران را محکم تر از رابطه با کشورهای آفریقایی دانست و گفت: در طول ده سال گذشته روابط تجاری سنگاپور و ایران وارد مرحله جدیدی شده است . سنگاپور رابطه تجاری محکمی با ایران داشته است ولی به دلیل تحریم های سازمان ملل کاهش قابل ملاحظه ای در این روابط شاهد بودیم.

وی با اشاره به سفر پیشین خود در ده سال پیش و پیشرفت شهر تهران در این ده سال، بیان کرد: پس از رفع تحریم ها، ایران نقش پررنگ تری را در اقتصاد منطقه ایفا خواهد کرد و آینده بسیار روشنی برای روابط تجاری دو کشور انتظار می رود.

معاون رییس فدراسیون تجارت سنگاپور گفت: این چهارمین سفر فدراسیون به ایران است و این سفرها اهمیت و جایگاه ایران را در نزد سنگاپور نشان می دهد و هیات تجاری همراه 22 نفر از اعضای فدراسیون در بخش های زیرساخت ها، نفت و گاز ، حمل و نقل دریایی و هوایی، شیلات، ماشین آلات سنگین و سبک ،دارویی جهت مذاکرات تجاری به اصفهان و تهران سفر کرده اند.

انصاری سفیر ایران در سنگاپور نیز با اشاره به روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بین دو کشور عنوان کرد: دیدار ها و ملاقات های مقامات دولتی دو کشور نشان دهنده این است که روابط دوستانه و روبه رشدی در جریان است.

وی ادامه داد: آشنایی مردم و مسئولین دو کشور به سرعت توسعه و پیشرفت همکاری های اقتصادی بیشتر پیش خواهد برد و قطعا روابط دو کشور دوست با اراده و حمایت مقامات و همچنین شناسایی ظرفیتها و توانایی های بالای دو کشور در آینده نزدیک به مسیر اصلی و روبه توسعه خود بازخواهد گشت.

گفتنی است در پایان همایش یادداشت تفاهم همکاری بین اتاق ایران و فدراسیون تجارت سنگاپور امضاء شد و سپس فعالان اقتصادی ایران با هیات تجاری سنگاپور به مذاکره تجاری پرداختند.

شایان ذکر است که در ده ماهه سال 93 واردات ایران از سنگاپور معادل 345 میلیون دلار و شامل روغن پالم، روغن های سبک، لوبیای سویا، شیره کائوچو، بیل مکانیکی و ذرت بوده است و همچنین صادرات ایران به سنگاپور معادل 7 میلیون دلار و شامل قیرنفت، فرش و کف پوش، پسته، انجیر، خرما، انگور، مواد شیمیایی و... بوده است.


امضاء یادداشت تفاهم بین اتاق ایران و فدراسیون تجارت سنگاپور
امضاء یادداشت تفاهم بین اتاق ایران و فدراسیون تجارت سنگاپور
امضاء یادداشت تفاهم بین اتاق ایران و فدراسیون تجارت سنگاپور امضاء یادداشت تفاهم بین اتاق ایران و فدراسیون تجارت سنگاپور

۱۴ بهمن ۱۳۹۳ ۱۵:۴۸
اتاق ایران |
تعداد بازدید : ۱,۰۶۶