اتلاف 80 میلیارد دلاری انرژی در کشور/ایجاد 3.5 میلیون فرصت شغلی با بهینه سازی مصرف انرژی

اتلاف 80 میلیارد دلاری انرژی در کشور/ایجاد 3.5 میلیون فرصت شغلی با بهینه سازی مصرف انرژی
مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره با اینکه مطابق استانداردهای جهانی عرضه انرژی مصرف شده در سال ٩١، ١٢٥ میلیارد دلار بوده است در حالی که این رقم می بایست ٤٥ میلیارد دلار است گفت: در صورتی بر اساس استانداردهای جهانی سالانه 80 میلیارد دلار از منابع انرژی در کشور اتلاف می شود.
نصرت الله سیفی مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در نشست خبری که پیش از ظهر امروز برگزار شده در خصوص کاهش مصرف انرژی در کشور اظهار داشت:  پتانسیل سرمایه گذاری در امر کاهش انرژی در کشور بسیار بالاست. 

سیفی با اشاره به این که ایران از لحاظ منابع فسیلی در رده نخست جهان قرار دارد، گفت: به دلیل بالا بودن شدت انرژی، ایران در رده یازدهم مصرف انرژی در جهان قرار دارد، اما باید با افزایش ظرفیتهای صادراتی و کاهش مصرف داخلی، شدت انرژی را کاهش دهیم. 

وی تصریح کرد: متاسفانه از نظر مصرف انرژی جایگاه بالایی در جهان داریم به طوری که جز کشورهای اول تولید کننده CDP و جز 11 کشور مصرف کننده در بخش انرژی هستیم. با این مصرف انرژی که در کشور داریم تا سال 1404 تولید و مصرف سربه سر خواهد شد. 

مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، با اشاره به اینکه برای کاهش 50 درصد مصرف شدت انرژی به 6200 میلیون بشکه نفت خام و کاهش 2هزار و 200 میلیون تن انتشار کربن نیاز است اظهار داشت: برای این منظور 230 میلیارد دلار سرمایه گذاری لازم است که بازگشت سرمایه آن تا سال 1409 حدود 1065 میلیارد دلار است. 

سیفی ادامه داد: در بند "ق"تبصره 2 چند شاخص اساسی وجود دارد یکی اینکه توجیه فنی و اقتصادی و زیست محیطی، زمان بندی، اجرا و بازپرداخت و سقف تعهد دولت در هریک از این طرحها با پیشنهاد وزارت نفت به تصویب شورای اقتصاد رسیده دوم اینکه تعهد بازپرداخت اصل سرمایه گذاری های موضوع بند"ق" به عهده دولت است و شرکت ملی نفت ایران منابع ناشی از صادرات سوخت صرفه جویی حاصل شده همچنین نوع قراردادها به صورت بیع متقابل و ساخت، بهره برداریو تحویل BOT و یا روشهای مدنظر بند (ب) ماده 214 قانون پنجم توسعه کشور است. 
 
سیفی افزود: در سالجاری 680 میلیون تن انتشار کرین داشتیم که 2 هزار کل انتشار کربن را تشکیل می دهد که برای کاهش آن 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است به طوری که با اجرای آن 400 میلیون تن از انتشار کربن و 4 میلیارد دلار هزینه اجتماعی را کاهش می دهد. 
 
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، درباره همایش مصرف بهینه، خرید صرفه جویی انرژی اظهار کرد: این همایش با هدف شناساندن ظرفیت‌های بند "ق" تبصره ٢ بودجه سال ١٣٩٣ به سرمایه گذاران بخش خصوصی و عمومی که در سال آینده نیز استمرار دارد، در ٢٨ و ٢٩ بهمن ماه برگزار می شود. 

براساس بند"ق" تبصره 2 مجلس 100 میلیارد دلار تصویب شد 
 
مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تصریح کرد:براساس  بند "ق" تبصره 2 در مجلس سال 93 به وزارت نفت اجازه داه شده تا از طریق شرکتهای دولتی تابع ذی ربط برای رسیدن به دوهدف تا سقف 100 میلیارد دلار قرارداد منعقد کند. که برای این منظور دو هدف اساسی یعنی اجرای طرحهای نفت و گاز از جمله افزایش ظرفیت تولید نفت خام و گاز با اولویت مخازن مشترک و افزایش پایش نفت خام و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی، رشد صادرات فرآورده‌های نفتی و جلوگیری از سوختن گازهای همراه و جایگزینی گاز داخلی یا وارداتی به جای فرآورده نفتی دو م اینکه به منظور اجرای طرح های بهینه سازیف کاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش مصرف انرژی در بخش مختلف در دستور کار قرار گیرد. 
 
سیفی، هدف اصلی کشور در بهینه سازی مصرف انرژی را اجرای بند هفت سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در سال ١٣٨٩ مبنی بر کاهش ٥٠ درصدی شدت انرژی تا پایان برنامه ششم توسعه ای با اقدامهای قیمتی و غیرقیمتی عنوان کرد. 
 
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ادامه داد: تولید انرژی در سال ١٩٩١، ٢ هزار و ٦٧٤ میلیون بشکه معادل نفت خام بوده، که یک هزار و ٨٦٤ هزار میلیون بشکه معادل نفت خام سهم عرضه اولیه و یک هزار و ٢١٦ هزار میلیون بشکه معادل نفت خام سهم عرضه ثانویه بوده است. 
 
سیفی با اشاره به این که اگر رشد اقتصادی سالانه ٢,٥ درصد در نظر گرفته شود، افزود: در سال ١٤٠٠ مصرف انرژی باید حدود یک هزار و ١٤٨ میلیون بشکه معادل نفت خام باشد تا شدت انرژی نسبت به سال پایه (١٣٨٩) به نصف کاهش یابد. 
 
231 میلیارد دلار برای صرفه جویی نیاز است 

 
وی میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای این حجم صرفه جویی را ٢٣١ میلیارد دلار عنوان کرد و اظهار کرد: ارزش صرفه جویی تجمیعی تا سال ١٤٠٠، ٤٤٩ میلیارد دلار و تا سال ١٤٠٩، یک هزار و ٦٥ میلیارد دلار است. 

مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: از سال 93 مسیر را برای پیشبرد اهداف توسعه ای در پیش گرفتیم به طوری که مسیر 10 ساله را در ظرف 6 سال خواهیم پیمود. 
 
سیفی افزود: باید ٦ هزار و ٢٣٢ میلیون بشکه معادل نفت خام در تجمیع کاهش یابد تا ٦ هزار و ٢٠٠ میلیون بشکه معادل نفت خام صرفه جویی تجمیعی تا سال ١٤٠٠ داشته باشیم. 
 
ارسال 70 میلیارد دلار طرح به شورای اقتصاد 
 
وی ادامه داد: برای اجرای بند "ق" تبصره ٢ بودجه ١٣٩٣ حدود ٧٠ میلیارد دلار طرح به شورای اقتصاد ارسال شده است که حدود ٣٠ میلیارد دلار از این میزان مربوط به ١٢ طرح مربوط به پروژه های بهینه سازی است و تاکنون ١٠ میلیارد دلار آن برای طرحهای ارتقای کارائی موتورخانه ها، طرح تفاهم، طرحهای گاز رسانی به استان سیستان و بلوچستان و گاز رسانی به روستاها و تعویض ١٧ هزار دستگاه اتوبوس فرسوده گازوئیلی به اتوبوس تازه گاز سوز تصویب شده و باقیمانده طرحها نیز در حال بررسی است. 
 
کارت انرژی درقشم به صورت پایلوت اجرا می شود 
 
وی همچنین در خصوص کارت انرژی اظهار داشت: هم اکنون به صورت یک پایلوت مطرح بوده که در اتاق تهران و صنایع بازراگانی مطالعات اولیه صورت گرفته است به طوری که در منطقه آزاد  قشم به صورت پایلوت اجرا می شود.  
 
سیفی افزود: 100 میلیارد دلار در سال 94و93 به همین میزان است در قانون 152 رفع موانع تولید تصویب شده و سقف ندارد می توانیم از این منبع نامریی بهره ببریم. به همبن منظور 28 میلیارد دلار در پارس جنوبی، 14 میلیارد دلار برای توسعه میادین مشترک نفتی غرب کارون و حدود 29 میلیارد دلار ارزش سرمایه گذاری در کل بوده هم اکنون 10 میلیارد دلار به تصویب رسیده و 10 میلیاد دلار دیگر به زودی تصویب می رسد که این 10 میلیارد دلار برای گلخانه‌ها ف مرغداری، و اصلاح سیستم CHDو طراحی وانت بار در نظر گرفته شده است. 
 
ضایعات 80 میلیارد دلار در کشور 
 
وی تاکید کرد: طبق استاندارد جهانی در سال 91 ارزش مصرف انرژی مصرف شده در کشور نزدیک 125 میلیارد دلار یوده و از این میزان 80 میلیارد دلار در کشور ضایعات داریم. 
سیفی خاطرنشان کرد: استاندارد کشور ضعیف است این یک نقطه صعف برای ثروت ملی به شمار می رود. 
 
برگزاری همایش مصرف بهینه، خرید صرفه جویی انرژی با هدف فرهنگ سازی 
  
سیفی با اشاره به فرهنگ سازی به عنوان یکی از اهداف این همایش گفت: این همایش ضامن اجرای قانون نیست بلکه براساس قانون ١٧٧٠ اصلاح الگوی مصرف، همه وظایف و ناظرها برای تحقق اهداف مشخص شده اند. 
 
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت افزود: تحقق اهداف صرفه جویی در مصرف انرژی تا پایان برنامه های پنجم و ششم توسعه به استناد بیانات مقام معظم رهبری و بند هفت سیاستهای اصلاح الگوی مصرف، شناساندن اهمیت و جایگاه بهینه سازی مصرف انرژی در کشور، ایجاد روابط تنگاتنگ با رویکرد بهینه سازی و کاهش مصرف انرژی بین سه بخش خصوصی، دولتی و حاکمیتی، ایجاد رویکرد مثبت سرمایه گذاری بخش خصوصی در طرحهای بهینه سازی مصرف انرژی، اظهار جایگاه قانونی و مطمئن سرمایه گذاران بخش خصوصی در اجرای طرحهای بهینه سازی مصرف انرژی از اهداف اصلی این همایش است. 
 
وی نقش جایگاه قوانین و سیاستهای کلان کشور در مصرف بهینه انرژی، شناسایی ظرفیتهای بازار تقاضای انرژی، بررسی چالشها و موانع مصرف بهینه، فرصتهای سرمایه گذاری و روشهای تأمین مالی در مدیریت بهینه انرژی، ارائه راهکارهای عملی برای تشویق بخش خصوصی در مشارکت مالی و فرهنگی طرحهای بهینه سازی، روشهای اندازه گیری و صحه گذاری صرفه جویی و نقش صنعت بانک و بیمه در حمایت از سرمایه گذاران را از محورهای این همایش دانست. 
 
همایش مصرف بهینه، خرید صرفه جویی انرژی روزهای ٢٨ و ٢٩ بهمن ماه در سالن همایشهای بین المللی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار می شود.
۱۴ بهمن ۱۳۹۳ ۱۶:۲۴
باشگاه خبرنگاران |
تعداد بازدید : ۱,۰۲۵