چه کسانی یارانه هایشان را از بانک برداشت نمی کنند؟

چه کسانی یارانه هایشان را از بانک برداشت نمی کنند؟
براساس اعلام کمیسیون تلفیق خانوارهایی که درآمد ماهیانه آنه از ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد، از لیست یارانه بگیران حذف می شوند.

این مصوبه کمیسیون تلفیق در شرایطی صادر شده است که اطلاعات دقیقی از میزان ثروتمندان ایران وجود ندارد. آخرین بار علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اظهارنظری از شناسایی ۱۰ میلیون ثروتمند خبر داده بود. اطلاعات دیگری که مرکز آمار ایران منتشر کرده نیز به گونه ای گفته های علی ربیعی را تایید می کند. براساس اطلاعات مرکز آمار ایران ۶ درصد از جمعیت کشور در سفرهایی خود از ویلا یا ساختمان شخصی استفاده می کنند. ۱۱ درصد دیگر نیز امکان اجاره ویلا، استقرار در هتل یا اجاره آپارتمان را دارند.

به گزارش خبرآنلاین، مدتی پیش حتی اعلام شده بود که حذف یارانه بگیران از اطلاعات مالیاتی، کدهای سهام و سفرهای خارجی انجام می شود. در صورتی که مبنای حذف یارانه بگیران، سهامداران بورس در نظر گرفته شود ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از این لیست خارج می شوند. البته اطلاعات سازمان بورس نشان می دهد که بخشی از سهامداران با سرمایه اندک وارد بازار شده اند.

اعلام نظر کمیسیون تلفیق در مورد درآمد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی نشان می دهد که حداقل دهک های اول، دوم، سوم و چهارم همچنان در لیست یارانه بگیران قرار می گیرند. هزینه متوسط سالیانه خانوارهای ایرانی ۲۰ میلیون و ۵۸۹ هزار تومان برآورد شده است. از این عدد ۵ میلیون و ۴۹۵ هزار تومان صرف هزینه های خوراکی و ۱۵ میلیون و ۱۰۲ هزار تومان صرف هزینه های غیرخوراکی می شود. شاخص رفاه برای این گروه نیز عدد ۱۰۷ است.

در صورت تایید مصوبه کمیسیون تلفیق دهک های پنج تا ده در خطر حذف یارانه نقدی قرار می گیرند. برآوردهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نشان می دهد حداقل دهک نه و ده نیازی به یارانه نقدی ماهیانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی ندارند چراکه این دو دهک سالیانه تنها یک میلیون ۴۰۲ هزار تومان صرف خرید فست فود می کنند. دهک اول تنها ۳۴ هزار تومان و دهک های میانی هم به طور متوسط ۳۸۰ هزار تومان در این مورد هزینه می کنند.

میزان هزینه سالیانه دهک دهم برای خرید فست فود ۴۲ برابر دهک های اول و دوم است. میزان هزینه متوسط دهک دهم برای خرید پوشاک و کیف و کفش هم ۳۲ درصد از دهک اول بیشتر است. این آمارها نشان می دهند، برآوردهای وزارت کار برای حذف ۱۰ میلیون نفر از جمع یارانه بگیران با واقعیت های اقتصاد ایران همخوانی دارد ولی در صورتی که عدد ۲ میلیون و۵۰۰ هزار تومانی درآمد ماهیانه به عنوان ملاک حذف یارانه نقدی در نظر گرفته شود، طیف بیشتری از طبقه متوسط کشور باید قید یارانه های نقدی را بزنند.

اطلاعات بانک مرکزی نشان می دهد که در آخرین ماه واریز یارانه، ۶۵ میلیون تراکنش برای برداشت این یارانه ها صورت گرفته است. براین اساس حداقل ۱۳ میلیون نفر از جمعیت ایران به سرعت اقدام به برداشت پول یارانه های نقدی نکرده اند.

برهمین اساس اطلاعات نشان می دهد جمعیت بین ۱۰ تا ۱۳ میلیون نفری بیش از بهره مندان از حقوق بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی می توانند در لیست حذف از دریافت یارانه قرار بگیرند.

۱۵ بهمن ۱۳۹۳ ۱۱:۲۸
تعداد بازدید : ۶۳۰