تولید با هفت خان دولت مواجه است

تولید با هفت خان دولت مواجه است
جلسه مشترک اعضای مجتمع سراسری هیات های امنای شهرک های صنعتی استان ها با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نقوی حسینی:وابستگی دولت به درآمد نفتی عامل غفلت از توسعه تولید

سید حسین نقوی حسینی در این هم اندیشی گفت: متاسفانه ماهیت دولت در کشورمان رانتیر است و دولت ها کمتر به درآمد بخش تولید توجه دارند و اینکه علی رغم تاکید مقام معظم رهبری و مجلس اقدامی در راستای پویایی و رونق تولید انجام نمی شود همین است که دولت، رانتیر است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه از زمان قاجار تاکنون ماهیت دولت اینطور بوده است، گفت: دولت به درآمدهای نفتی وابسته است از این رو خود را وابسته به تولید و درآمدهای آن نمی داند و همین باعث بی توجهی دولت به بخش تولید می شود.

نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی گفت: ساختار اداری کشور هم با این تفکر که ارباب است و تولید کننده رعیت او رفتار می کند این درحالی است که باید عکس این رفتار شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه رییس جمهور و نمایندگان درکشورهایی که قدرت اقتصادی بالایی دارند توسط صنعتگران و صاحبان ثروت جابجا می شود، گفت: در این کشورها ثروت قدرت سیاسی به همراه می آورد نه اینکه قدرت سیاسی ثروت، اما این قضیه در کشور ما عکس است و قدرت سیاسی ثروت می آورد و مسولین پس از کسب قدرت برای خود ثروت می اندوزند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با اشاره به اینکه دولت از محل فروش خدمات، مالیات و نفت درآمد کسب می کند، گفت: اگر مجرای درآمدی نفت بسته شود مجبور است به درآمد حاصل از فروش خدمات و مالیات روی آورد و تا وقتی که مجرای درآمدی نفت باز است این اتفاق شکل نمی گیرد و مالیات بر اساس قاعده وصول نمی شود.

نقوی حسینی با اشاره به اینکه مجلس در برابر افزایش مالیات بر ارزش افزوده بسیار مقاومت کرد، گفت: با توجه به کاهش درآمدهای نفتی صف طولانی برای استفاده از درآمدهای مالیاتی بسته شده است اما مجلس دربرابر تمام تقاضا ها مقاومت کرد و راههای دیگری را برای جبران درآمد به سازمانها و نهادهای متقاضی پیشنهاد کرد.

نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس گفت: شاید درآمد مالیاتی حق سازمان های متقاضی باشد اما زمانی می توان از ثروت برای قوام نظام استفاده کرد که تولید کننده ثروت نقش اساسی ایفا کند.

وی با اشاره به مصوبه اخیر مجلس برای رفع موانع تولید، با بیان اینکه تولید باید ارباب دولت باشد، گفت: این طرح با کمک دولت و کمیسیون مشترکی متشکل از کمیسیون اصل 44 قانون اساسی و کمیسیون های تخصصی مجلس مورد بررسی قرار گرفت که پس از تایید شورای نگهبان و رفه ایرادات مورد اجرا قرار خواهد گرفت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از صنعتگران خواست تا با برگزاری همایش و گردهمایی، مسولان را با بخش صنعت درگیر کنند.

نقوی حسینی گفت: درخواست برگزاری نشست مشترکی با رییس مجلس را ارایه کرده ام تا رییس مجلس نیز در جریان مشکلات مطروحه قرار گیرد تا در قانون گذاری این مشکلات را در نظر بگیرد.

گروسی: با حذف مالیات بیماری بخش تولید را درمان نمی شود

در ادامه این نشت حسین گروسی نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس گفت: با حذف مالیات یا بیمه مشکل بخش تولید حل نخواهد شد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به بررسی و تصویب طرح خروج از رکود با همکاری بخش خصوصی، گفت: با توجه به اینکه در آستانه بررسی برنامه ششم توسعه هستیم از شما صنعتگران می خواهم که پیشنهادات خود را در قالب چند ماده به مجلس ارایه کنید.

گروسی با تاکید بر اینکه مالیات را باید مصرف کننده نهایی بدهد، گفت: بارها تاکید کرده ام که باید سیاستی اتخاذ شود که هزینه بخش تولید کاهش یابد تا کالای بتواند با کالای مشابه خارجی رقابت کند.

وی با بیان اینکه باید تولید محور باشیم نه واردات محور، گفت: اگر تولید ثروت داشته باشیم می توانیم حقوق و دستمزد را هم افزایش دهیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تولیدکنندگان را در تنظیم برنامه پنجم توسعه موثر دانست و از صنعتگران خواست تا پیشنهادات خود را پس از بررسی مشکلات و چکش کاری برای گنجاندن در برنامه ششم توسعه به مجلس ارایه کنند.

نکو: ضرورت همخوانی بین قوانین موجود

در ادامه ابراهیم نکو نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس با بیان اینکه قانون زمانی خوب است که در عمل درست اجرا شود گفت: من فکر می کنم دولت به جای دادن لایحه و مجلس به جای طرح باید بین قوانین موجود همخوانی ایجاد کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه فکر نمی کنم برای حمایت از تولید نیاز به قانون جدیدی باشد، گفت: امروز علاوه بر مشکل تحریم که بر بخش تولید اثر گذار است با مشکل کاهش درآمدهای نفتی مواجه هستیم.

نکو با بیان اینکه با نفت 50 دلاری نمی توان به حمایت مالی دولت از بخش تولید امید وار بود، گفت: اگر با 50 دلار حقوق و دستمزد را پرداخت کنیم هنر کرده ایم.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس به مشکلاتی که پدیده شاندیزد ایجاد کرد اشاره کرد و گفت: جای تاسف است که شرکتی مثل شاندیز نقدینگی عظیمی را به سمت خود می کشد اما دولت نمی تواند این منابع را در جهت حمایت از بخش تولید جذب کند.

وی گفت اگر به جای 15 درصد 20 درصد به حقوق کارگر اضافه کنیم دچار بحران می شویم، گفت: بر اساس پیش بینی صورت گرفته 50 درصد پروژه های عمرانی در سال آینده عملیاتی نخواهد شد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با ابراز امیدواری نسبت به مثبت بودن نتیجه مذاکرات هسته ای و تاثیر آن بر مسایل اقتصادی، گفت: پرداخت یارانه تولید کمک بزرگی به صنعتگران خواهد بود که برای این کار یک دولت با جرات و شهامت می خواهیم که یارانه 50 درصد یارانه بگیران را حذف کند تا سهم تولید را بدهد.

تحریم های بانکی برداشته شود تولید کننده راه خود را پیدا خواهد کرد

در ادامه افشار فتح اللهی مدیر امور تولید و بهره برداری سازمان صنایع و معادن استان تهران، رفع تحریم ها را در گشایش مشکلات بخش تولید موثر دانست و گفت: اگر تحریم های بانکی برداشته شود تولید کننده راه خود را پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اعمال سیاستهای نادرست مالیاتی ، گفت: متاسفانه به جای کمک به گسترش پایه های مالیاتی به نحوی عمل می شود که تعداد واحدهای تولیدی به نصف کاهش یابد.

فتح اللهی با بیان اینکه نگاه مسولان به بخش صنعت حمایتی نیست،به اینکه هرچه فشار تحریم ها افزایش می یابد فشار به بخش تولید افزایش می یابد اشاره کرد و گفت: از شما تولید کنندگان می خواهم ایده و پیشنهاد خود را در راستای اعمال رویکرد تولید محور تغییردهد به نحوی که دلالی محور نباشد.

گفتنی است در ادامه این نشست اعضای هیات امنای شهرکهای صنعتی به بیان مشکلات خود پرداختند.

شجاع الدین: مشکل صنعت و تولید تحریم های داخلی است

نعیم شجاع الدین رییس مجتمع سراسری هیات های امنای شهرک های صنعتی استان ها در این جلسه هم اندیشی با اشاره به مشکلات بخش صنعت، گفت: در تمام دنیا اگر واحد صنعتی به مشکلی برخورد کند دولت وارد عمل شده و در اولین اقدام مالیات را متوقف می کند اما متاسفانه در کشور ما به محض کاهش قیمت نفت وصول مالیات 40 درصد افزایش می یابد.

رییس مجتمع سراسری هیات های امنای شهرک های صنعتی استان ها با تاکید بر اینکه صنعتگران از تحریم های خارجی هیچ گونه هراسی ندارند، گفت: مشکل ما تحریم های داخلی است و صنعتگران از سوی سیستم بانکی و سازمان تامین اجتماعی و سایر ارگان های دولتی در تنگنا قرار دارند.

وی با بیان اینکه بروکراسی اداری بخش صنعت را بیچاره کرده است، گفت: نبود سرمایه در گردش از جمله مشکلات بخش صنعت است و افزایش ممیزان مالیاتی از جمله مزاحمتهایی است که به بخش صنعت وارد می شود.

رییس مجتمع سراسری هیات های امنای شهرک های صنعتی استان ها با اشاره به اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده یک قانون آزمایشی است، گفت: دولت به جای بررسی نقاط قوت و ضعف اجرای آزمایشی این لایحه هرسال به نرخ آن اضافه کرد و بر اجرای آن مصمم تر شد.

شجاع الدین با طرح این پرسش که صنعتگران و تولیدکنندگان دردشان را به چه کسی باید بگویند، گفت: رهبری معظم بارها در فرمایشات خود تاکید کردند که برای نجات کشور باید بخش تولید رونق بگیرد اما متاسفانه مسولان بی توجه هستند و سنگ جلوی پای تولید می اندازند.

وی با بیان خاطراتی از زمانی که کشور در جنگ بود، گفت: تولیدکنندگان و صنعت گران در تمام دوران ها و حتی جنگ تحمیلی به کمک کشور آمدند.

رییس مجتمع سراسری هیات های امنای شهرک های صنعتی استان ها با بیان اینکه به تولید کننده نباید به چشم زالو و استعمارگر نگریست، گفت: تولیدکنندگان30 درصد بهره بانکی می دهند و 23 درصد بابت حق بیمهکارکنان خود به سازمان تامین اجتماعی و 25 درصد به اداره مالیاتی و درصدهای مختلفی برای سازمان های تامین کننده انرژی پرداخت می کنند و علاوه برآن هزینه های دیگری را هم تحمل می کنند.

عضو هیات امنای شهرک صنعتی پرند به معضلات مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و با ذکر مثالی، گفت: در بعضی موارد کالایی فروش رفته و فاکتور شده اما قرار است وجه آن سه یا 4 ماه دیگر وصول شود اما اداره مالیاتی مالیات خود را می خواهد وصول کند.

مسعود معزی نیا با بیان اینکه نمی دانم هدف سازمان امور مالیاتی چیست ؟ آیا می خواهند صنعت را از پای درآورند؟ گفت: صنعت گر علم و دانش و سرمایه خود را گذاشته تا اشتغال ایجاد کند این درحالی است که وظیفه ایجاد اشتغال بر دوش دولت است اما دولت کنار نشسته است و کاری برای صنعتگر نمی کند.

وی با اشاره به اینکه دولت زیرساختهای لازم را در شهرکهای صنعتی ایجاد نکرده است، افزود: متاسفانه ممیزان مالیاتی مرتب ما را تهدید به تعقیب از سوی دادستانی و توقیف اموال می کنند.

در ادامه مسعود شنتیانی با اشاره به قانون تجمیع عوارض،گفت: متاسفانه علی رغم مالیات و عوارض تجمیع شده دولت به عناوین مختلف دیگری از تولید کننده مالیات می گیرد همان طور که اخیرا افزایش تعرفه واردات برخی اقلامIT تحت عنوان عوارض ۴درصدی کالاهای فرهنگی، وضع شده و متاسفانه به اقلام تولیدی و سخت افزاری که ربطی به فرهنگ ندارد مانند ال ای دی و دوربین های جاده ای و سایر اقلام تعمیم داده شده است.

این عضو هیات امنای شهرک صنعتی پرند با بیان اینکه متاسفانه نرخ سود تسهیلات صندوق توسعه ملی هم از 15 درصد به 21 در صد رسیده است به گرفتاری های بخش صنعت برای واردات اشاره کرد، گفت: بروکراسی اداری برای اخذ تسهیلات از صندوق توسعه ملی آنقدر زیاد است که تولید کننده از دریافت آن پشیمان می شود.

در ادامه امیر حسین شقاقی عضو هیات امنای شهرک صنعتی پایتخت(علی آباد) به مشکل کمبود کارگر اشاره کرد و گفت: کارگران با حقوق یک میلیون و پانصد هزار تومان نمی توانند زندگی خود را تامین کنند.

عضو هیات امنای شهرک صنعتی پایتخت(علی آباد) با بیان اینکه دولت نرخ سود را کم کند ما از بازار نقدینگی را جمع می کنیم و برای خود پول پیدا می کنیم، گفت: دولت زورش به اصناف نرسید به صنعتگر روی آورد و مالیات بر ارزش افزوده را از بخش تولید گرفت.

وی با بیان اینکه اگر از صنعتگری که تعداد کارگرانش بالای 400 نفر است مالیات اخذ نشود به اشتغال کشور کمک می شود، گفت: مالیات بر ارزش افزوده باید ازاصناف اخذ شود نه صنعتگر.

شقاقی گفت: متاسفانه بانک صنعت و معدن جوابگوی صنعتگران نمی باشد و نظام بانکی در دست گردن کلفت هایی است که زورما به آنها نمی رسد.

در ادامه محمد رضا داور پناه عضو هیات مدیره مجتمع هیئت های امناء شهرکهای صنعتی استان تهران گفت: هنوز قانون مالیات بر ارزش افزوده دایمی نشده است از این رو از دولت می خواهیم مالیات را بر مصرف کننده نهایی وضع کند تا هرکس بیشتر مصرف می کند مالیات بیشتری بدهد.

داور پناه از مجلس خواست تا قانون مالیاتها را اصلاح کند به نحوی که مصرف کننده مالیات بپردازد نه تولید کننده.

در ادامه مهدی قاسم مقدم مدیرعامل مجتمع سراسری هیات های امنای شهرک های صنعتی استان ها گفت: من نگران وضعیت آینده کشور هستم چرا که در دور تسلسلی قرار گرفتیم که اگر از آن خارج نشویم نظام اقتصادی کشور از هم خواهد پاشید.

مدیرعامل مجتمع سراسری هیات های امنای شهرک های صنعتی استان ها از مجلس و دولت خواست تا معافیت مالیاتی بنیاد ها و نهادهای بزرگ را بردارد و معافیت مالیاتی را برای واحدهای تولیدی اعمال کند.

وی افزود: متاسفانه مسوولان خود را به خواب زده اند و نسبت به خروج متخصصین و تحصیل کردگان از کشور بی توجه اند.

در ادامه مرتضی اسلام زاده عضو هیات مدیره هیات امنای شهرک صنعتی عباس آباد نسبت به اعمال سیاستهای مالیاتی اشاره کرد و گفت: متاسفانه تمام قرار دادهای دولت کشور یک طرفه است.

همچنین منصوری عضو هیات امنای شهرک صنعتی پاسارگاد کاظم آباد به مشکلات پیش روی شهرکها اشاره کرد و گفت: متاسفانه در دو سه سال اخیر تعداد ممیزان مالیاتی افزایش یافته و علی رغم استفاده از قدر ترین مشاوران مالی 90 درصد دفاتر شرکتها رد می شود.

این عضو عضو هیات امنای شهرک صنعتی پاسارگاد کاظم آباد با اشاره به اینکه اداره گاز بدون توجه به وضعیت بخش صنعت به دلیل تاخیر یک روزه در بهای گاز مصرفی گاز کارخانه ها را قطع می کند، گفت: متاسفانه در کشور ما برج سازان مالیات نمی دهد و نسبت به تولید کننده سود بیشتری می برد.

در ادامه حسین سرگزی عضو هیات امنای شهرک صنعتی پاسارگاد، گفت: درهمایشی که در شهریار با حضور رییس مجلس برگزار شد دکتر لاریجانی اعلام کردند که از پنجره واحد به واحدهای تولیدی خدمات داده می شودمن این موضوع را دراجرا بررسی کردم دیدم این پنجره دو جداره شده است.

این عضو هیات امنای شهرک صنعتی پاسارگاد کاظم آباد، گفت: چندی پیش برای شهرک های صنعتی پروانه بهره برداری دادند اما به واحد های مستقر در آن پروانه بهره برداری نمی دهند و می گویند باید به شعاع خارج از 120 کیلومتر بروید.

احمد امجدی رییس هیات امنای شهرک صنعتی شمس آباد نیز در ادامه با تایید این مطلب که تا وقتی درآمد نفت هست دیدگاه دولت نسبت به تولید تغییر نمی کند، گفت: به جای پرداختن به نقص ها و ریشه اصلی مشکلات بهتر است نگاه مسولین به بخش تولید را با برگزاری همایش و نشست مشترک تغییر داد.

۱۵ بهمن ۱۳۹۳ ۱۱:۲۶
تعداد بازدید : ۷۰۴