نفت به 59 دلار تنه زد

نفت به 59 دلار تنه زد
بهای نفت در بازارهای جهانی در ادامه افزایش چهار روزه خود بیش از سه دلار دیگر افزایش یافت و به مرز 58 دلار در هر بشکه رسید.

به نقل از رویترز، به رغم علائمی مبنی بر ثبت یک افزایش شدید در ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته سرمایه‌گذاران بازار نفت تقریبا به یقین رسیده اند که قیمت های نفت پس از هفت ماه کاهش به کف بازار رسیده است.

فعالان بازار می گویند که افزایش اخیر قیمت ها همچنین ناشی از برنامه بریتیش پترولیوم برای کاهش 13 درصدی سرمایه‌گذاری های خود در سال 2015 بوده است.

این اعلام بریتیش پترولیوم پس از اعلام دیگر شرکت‌های بزرگ انرژی مبنی بر کاهش سرمایه‌گذاری‌های خود در سال جاری رخ می دهد.

بهای نفت برنت دریای شمال در معاملات امروز با سه دلار و 16 سنت افزایش (حدود شش درصد به 57 دلار و 91 سنت) در هر بشکه رسید.

در ساعات اولیه امروز برای اولین بار از پایان ماه دسامبر معاملات نفت برنت در معاملات امروز به 59 دلار در هر بشکه نیز طعنه زد.

همچنین نفت سبک آمریکا نیز با سه دلار و 48 سنت (هفت درصد) افزایش 53 دلار و 5 سنت در هر بشکه معامله شد.

نفت آمریکا نیز در معاملات امروز تا 54 دلار و 24 سنت در هر بشکه بالا آمد.

نفت برنت و نفت سبک آمریکا سپس در پی انتشار برآورد موسسه نفتی آمریکا مبنی بر افزایش بیش از شش میلیون بشکه‌ای ذخایر نفتی این کشور در هفته گذشته حدود یک دلار در هر بشکه کاهش یافت. این پنجمین هفته متوالی است که ذخایر نفت آمریکا افزایش پیدا می کند.

نگرانی ها درباره عرضه بیش از حد نفت در بازارهای جهانی در ماه های ژوئن تا اواخر ژانویه به کاهش 60 درصدی قیمت نفت منجر شد.

اما در معاملات چهار روز گذشته نفت برنت و نفت آمریکا حدود 9 دلار (19 درصد) افزایش قیمت داشته اند.

این افزایش از روز جمعه زمانی که شرکت خدمات نفتی باکرهیوز اعلام کرد تعداد سکوهای حفاری نفت آمریکا بیشترین کاهش هفتگی را طی 30 سال گذشته داشته شروع شد.

فیل فلین تحلیلگر نفتی در شیکاگو گفت: تعدادی از فاکتورها و یا عوامل در حال بالا بردن قیمت نفت هستند.

روز سه شنبه ارزش دلار در برابر دیگر ارزها حدود یک درصد کاهش یافت که بیشترین کاهش روزانه از اکتبر 2013 تاکنون محسوب می شود.

این امر باعث افزایش ارز کالاهایی که با دلار معامله می شوند شد.

به رغم افزایش بهای نفت طی چهار روز گذشته برخی فعالان نسبت به پایان سقوط آزاد قیمت نفت تردید دارند و به افزایش ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته استناد می کنند.

اعتصاب کارکنان پالایشگاه های آمریکا نیز روز گذشته وارد سومین روز خود شد که یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت‌ها است.

تحلیلگران در نظرسنجی رویترز گفتند که معتقدند ذخایر نفت خام و بنزین آمریکا احتمالا در هفته منتهی به 30 ژانویه 3.5 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش خود درباره ذخایر نفتی این کشور را در هفته گذشته امروز منتشر خواهد کرد.

۱۵ بهمن ۱۳۹۳ ۱۳:۵۸
ایسنا |
تعداد بازدید : ۷۸۱