پنجاهمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران برگزار شد

پنجاهمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران برگزار شد
آمادگی کامل دولت و بخش خصوصی اسپانیا برای همکاری با ایران کار هیات اجرایی ثبت‌نام انتخابات درخشان و شفاف بود
نجاهمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران با تبریک یحیی آل‌اسحاق به مناسبت آغاز دهه فجر و سی‌وششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد. رئیس اتاق تهران هم‌چنین یاد و خاطره شهدای انقلاب را گرامی داشت و برای بقا و دوام نظام مقدس جمهوری اسلامی با حضورهمیشگی مردم و فعالیت و تلاش بخش خصوصی ابراز امیدواری کرد. آل‌اسحاق با اشاره به رشادت‌ها و ایستادگی‌های مردم ایران در طول تاریخ، به ویژه هشت سال جنگ تحمیلی و تحریم‌های سخت اقتصادی و سیاسی در سال‌های اخیر گفت: «من بارها این جمله را گفته‌ام و از تکرار آن هم ابا ندارم. در طول تاریخ مدون جهان حتی یک روز هم نیست که نامی از کشور و ملت ایران نباشد در حالی که بسیار کشورها و ملت‌ها بوده‌اند که اکنون دیگر اثری از آنها نیست و در تندباد حوادث تاریخی از بین رفته‌اند.» او با تقدیر از کوشش و رشادت مردم در سال‌های اخیر و تشکر از رهبری هوشمندانه نظام، ابراز امیدواری کرد وضعیت و شرایط کشور روز به روز شکوفاتر شود.
به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، رئیس اتاق تهران در ادامه این نشست به ارائه گزارشی از سفر اخیر هیات تجاری اتاق تهران به اسپانیا پرداخت. یحیی آل‌اسحاق با اشاره به وضعیت جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی اسپانیا، این کشور را همراه و شریکی خوب برای ایران در منطقه اروپا برشمرد و گفت: «روابط ما با اسپانیا قدمتی دیرینه دارد و ما بیش از 100 سال است که در این کشور سفارتخانه داریم.» آل‌اسحاق اعلام کرد که در سابقه مبادلات تجاری دو کشور، رقم شش میلیارد دلار هم به چشم می‌خورد که مربوط به دورانی است که اسپانیا یکی از خریداران نفت ایران بود. با این همه میزان مبادلات دو کشور در حال حاضر کمی بیش از 400 میلیون دلار است چون مبادله نفت خام بین دو کشور قطع شده است.
یحیی آل‌اسحاق اسپانیا را کشوری توانمند در حوزه‌های حمل‌ونقل به ویژه ریلی و جاده‌ای، خودروسازی و قطعه‌سازی و تحقیقات و مطالعات علمی عنوان کرد و گفت: «در پارک‌های فناوری اسپانیا که ما از یکی از آنها بازدید داشتیم، پروژه‌های تحقیقاتی زیادی در زمینه‌های مختلف صورت می‌گیرد و کشورهای بزرگ توسعه‌یافته از سفارش‌دهندگان طرح‌های تحقیقاتی به این پارک‌های فناوری هستند.» او صنعت گردشگری را یکی از نقاط قوت اسپانیا خواند و افزود: «این کشور در حالی که 48 میلیون نفر جمعیت دارد، سالانه بالغ بر 65 میلیون گردشگر دارد.»
رئیس اتاق تهران در ادامه سخنان خود از علاقمندی بالا و آمادگی کامل شرکت‌های اسپانیایی و حمایت قاطع دولت این کشور از ارتباط با ایران گفت. یحیی آل‌اسحاق تاکید کرد که شرکت‌های اسپانیایی دید بسیار مثبتی نسبت به همکاری با شرکت‌های ایرانی دارند و معتقدند اگرچه مذاکره با طرف‌های ایرانی سخت است اما بعد از حصول توافق هیچ‌گونه عدم وفای به عهد از سوی شرکت‌های ایرانی دیده نمی‌شود. او گفت: «شرکت‌های اسپانیایی حتی در سال‌های سخت تحریم هم کم‌وبیش در ایران حضور داشتند همان‌طور که یکی از شرکت‌های اسپانیایی اعلام کرد 150 میلیون دلار تجهیزان بندری به ایران صادر کرده و 50 درصد این تجهیزات را نیز در داخل ایران و با کمک نیروی انسانی ایرانی تولید کرده است.»
یحیی آل‌اسحاق با اشاره به دیدارهای خود با برخی مقامات دولتی از وزارتخانه‌های اقتصاد و امور خارجه اسپانیا از حمایت قاطع دولت این کشور از توسعه روابط تجاری ایران و اسپانیا و خبر داد و گفت: «قائم‌مقام وزیر اقتصاد اسپانیا در همایش اتاق بازرگانی مادرید شرکت کرد و در آن همایش به صراحت اعلام کرد که از هر قراردادی که بین شرکت‌های ایرانی و اسپانیایی منعقد شود حمایت و زمینه اجرای آن را نیز تسهیل می‌کند.» رئیس اتاق تهران توضیح داد که شرکت‌های اسپانیایی آماده حضور در ایران و همکاری با صنایع کوچک و متوسط ما را دارند و در مقابل آمادگی پذیرش سرمایه‌گذاری ایرانی را نیز دارند. او گفت: «اسپانیا توانسته 740 میلیارد دلار سرمایه‌ خارجی جذب کند و در مقابل اسپانیایی‌ها 50 درصد سرمایه‌گذاری‌های خود را در خارج از این کشور انجام داده‌اند و این نشان از پیوستگی اقتصاد این کشور با سایر کشورهای اروپایی دارد.»
رئیس اتاق تهران هم‌چنین در مورد مراودات بانکی بین دو کشور که ممکن است دغدغه برخی فعالان اقتصادی باشد توضیح داد که مجموعه اتحادیه‌های بزرگ اسپانیا شامل 600 اتحادیه بزرگ این کشور، که دفتری نیز در تهران دارد، در حال پیگیری شکل‌دهی مراوادت بانکی است و از طرف اسپانیا هیچ مشکلی وجود ندارد و بانک مرکزی ما باید سازوکارهای مناسب را پیدا و اتخاذ کند. یحیی‌ آل‌اسحاق با اشاره به امضای تفاهمنامه‌های مختلف در سه استان اسپانیا بین اتاق تهران و اتاق‌های بازرگانی این مناطق عنوان کرد که اتاق تهران نیز در آینده میزبان هیات‌های تجاری اسپانیایی خواهد بود.
تقدیر از مجریان فرایند ثبت‌نام نامزدهای هشتمین دوره انتخابات
رئیس اتاق تهران در پایان سخنان خود به برگزاری درست و صحیح فرآیند ثبت‌نام از نامزدهای حضور در هشتمین دوره انتخابات اتاق تهران اشاره و از مجریان این کار تقدیر کرد. یحیی آل‌اسحاق با اشاره به کار سخت این گروه در هشت روز ثبت‌نام، عنوان کرد که به اذعان تمام نامزدها روند ثبت‌نام بسیار ساده بود و در کمترین زمان ممکن صورت گرفته است. او هم‌چنین با اشاره به ایجاد برخی شائبه‌ها و شبهاتی که در آخرین ساعات رای‌گیری و پس از تمدید چند ساعته ثبت‌نام ایجاد شد گفت: «متاسفانه حرف‌هایی گفته شد که کمی حلاوت این کار بزرگ را تلخ کرد اما از دید من کار هیات اجرایی در ساعات آخر ثبت‌نام یک نقطه درخشان در کار آنهاست. چون اجازه ندادند به خاطر مشکل فنی و قطع سیستم ثبت‌نام، حق احدی از متقاضیانی که در ساعت مقرر و با پرونده کامل مراجعه کرده بودند ضایع شود.» آل‌اسحاق توضیح داد فارغ از این که چه فردی و با چه گرایشی برای ثبت‌نام به اتاق آمده، در صورت احراز شرایط ثبت‌نام از وی ثبت‌نام به عمل آمده است. او افزود: «در آخرین ساعات ثبت‌نام به دلیل مشکل فنی در سایت ثبت‌نام، چند نفری نتوانستند در ثبت‌نام خود را قطعی کنند که این اتفاق به هیات نظارت اطلاع داده شده و صورتجلسه شده است. از این افراد نیز مدارک تحویل گرفته شده و ثبت‌نام صورت گرفته و روز بعد اسامی آنها بعد از رفع مشکل فنی وارد سایت شده است.» رئیس اتاق تهران با تقدیر از عملکرد تیم اجرایی، ابراز امیدواری کرد بقیه مراحل انتخابات هشتمین دوره هیات نمایندگان اتاق بازرگانی نیز با شفافیت و به درستی به پیش رود.

گزارش دبیرکل اتاق تهران از مراحل ثبت نام انتخابات
پس از سخنان یحیی آل‌اسحاق، دبیرکل اتاق تهران به تشریح گزارشی از اقدامات انجام شده برای برگزاری هشتمین دوره انتخابات پرداخت.
ابراهیم بهادرانی ابتدا به این نکته اشاره کرد که در این دوره از انتخابات برای اولین بار هیات نظارت اتاق تهران از سوی انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران تشکیل شد که اعضای این هیات آقایان علیرضا قدس‌طینت، محمدباقر پورمعتمد، عبداله کاشانی موحد، یداله صادقی به عنوان نماینده دولت و بنده هستند.
همچنین از سوی انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران، ابراهیم بهادرانی دبیرکل اتاق تهران به عنوان رییس هیات نظارت اتاق تهران و محمدباقر پورمعتمد به عنوان منشی انتخاب شدند.
بهادرانی با بیان اینکه ثبت‌نام از نامزدهای این دوره از انتخابات از ساعت 8:30 روز شنبه چهارم بهمن ماه آغاز و تا ساعت 22 روز شنبه 11 بهمن ماه ادامه داشت، افزود: «در میانه ایام ثبت نام، اصلاحاتی از سوی هیات نظارت اتاق تهران به انجمن نظارت اتاق ایران پیشنهاد که مورد تصویب قرار گرفت از جمله آنکه تغییر نامزدی در هریک از بخش‌های بازرگانی، صنعت و معدن بدون ارائه مدرک مورد قبول قرار گرفت و نیز قبول تجار محصولات و صنایع غذایی و تبدیلی و همچنین فعالان بخش کشاورزی به عنوان داوطلبان بخش کشاورزی و نیز قبول سابقه مستمر و غیرمستمر داوطلبان از این اقدامات اصلاحی بود.»
دبیرکل اتاق تهران سپس به قبول مدت زمان تصدی عضویت در هیات نمایندگان به عنوان سابقه قابل قبول برای نامزدی در این انتخابات اشاره کرد و افزود: «در هنگام ثبت‌نام داوطلبان، با مشکلاتی برای نام‌نویسی مراجعه‌کنندگان مواجه بودیم که در نهایت این پیشنهاد هیات نظارت اتاق تهران مورد قبول انجمن نظارت اتاق ایران قرار گرفت که اصل صورتجلسه شرکت مبنی بر انتخاب داوطلب به عنوان رئیس هیات مدیره به همراه رسید تحویل به اداره ثبت شرکت‌ها به جای آگهی روزنامه رسمی کشور، مورد پذیرش قرار بگیرد.»
رییس هیات نظارت اتاق تهران در ادامه یادآور شد که ثبت‌نام از داوطلبانی که نقص در مدارک خواسته شد برای نام‌نویسی نداشتند، در کمتر از دو دقیقه صورت گرفت، افزود: «طی یک هفته مهلت ثبت نام، در مجموع 251 فعال اقتصادی برای نامزدی در این دوره از انتخابات نام‌نویسی کردند که در مقایسه با دوره قبل 73 درصد رشد داشته است.» به گفته بهادرانی، در دوره قبل در مجموع 145 نامزد در انتخابات اتاق تهران شرکت کردند.
وی همچنین یادآور شد که در این دوره، از بخش بازرگانی 120 نامزد شرکت کرده‌اند که در مقایسه با دوره قبل که این بخش 71 نامزد داشت، تعداد متقاضیان بخش بازرگانی 69 درصد افزایش یافته است.
به گفته وی، از بخش صنعت 89 فعال اقتصادی نامزد انتخابات هشتمین دوره شده‌اند که در مقایسه با دوره قبل که 48 نفر در این بخش ثبت‌نام کرده بودند، افزایش 85 درصدی داشته است.
از بخش معدن نیز 17 داوطلب برای ورود به هیات نمایندگان دوره هشتم نام‌نویسی کرده‌اند که این تعداد 55 درصد نسبت به دوره قبل رشد دارد. در دوره قبل، از بخش معدن 11 فعال اقتصادی در انتخابات دوره هفتم نام‌نویسی کرده بودند.
اما در بخش کشاورزی که برای اولین بار در این دوره از انتخابات نامزد جداگانه دارد، 25 نفر ثبت نام کرده اند. به گفته بهادرانی، تعداد کرسی‌های بخش کشاورزی در هیات نمایندگان دوره هشتم 6 صندلی است.
دبیرکل اتاق تهران در ادامه با اشاره به اینکه در دوره قبلی از 145 نفر ثبت‌نام‌کننده حدود 130 نفر در انتخابات شرکت کردند، تصریح کرد که تعدادی از ثبت‌نام‌کنندگان این دوره دارای نقص پرونده هستند که بایستی واجدین شرایط حداکثر تا آخر وقت اداری امروز سه شنبه 14بهمن ماه مدارک خود را تکمیل کنند.
وی با بیان اینکه تعداد بانوان شرکت کننده در این دوره از انتخابات 15 نفر است، خبر داد که از تعداد 40 نفر اعضاء هیات نمایندگان فعلی 36 نفر مجدداً داوطلب عضویت در هیات نمایندگان هستند.
افراد شاخصی که نامزد نشدند
بهادرانی به مهم‌ترین چهره‌هایی از اعضای هیات نمایندگاه دوره هفتم که در این دوره از انتخابات نامزد نشده‌اند اشاره کرد که محمد نهاوندیان، شجاع‌الدین بازرگانی، احمد پورفلاح و علی انصاری هستند.
رییس هیات نظارت اتاق تهران همچنین به میزان تحصیلات داوطلبان انتخابات دوره هشتم اشاره کرد و گفت: «یک نفر از نامزدها دارای مدرک زیر دیپلم- سیکل- 26 نفر دارای مدرک دیپلم، 6 نفر فوق دیپلم، 111 نفر با مدرک لیسانس، 63 نفر دارای مدرک فوق لیسانس و 36 نفر با مدرک دکتری و بالاتر هستند.»
بهادرانی، استقبال فعالان اقتصادی برای نامزدی ورود به هیات نمایندگان دوره آتی را نشان‌دهنده ارتقا اهمیت اتاق نزد اعضا دانست و افزود: «بررسی شرایط و مدارک متقاضیان و تطبیق آن با مقررات، ظرف حداکثر 10 روز قبل از برگزاری انتخابات- در تاریخ 18 اسفند ماه جاری- به داوطلبان اعلام می‌شود.»
وی همچنین یادآور شد که نامزدهایی که توسط هیات نظارت واجد شرایط نباشند حداکثر ظرف 3 روز پس از دریافت نظر هیات نظارت می‌توانند اعتراض خود را به صورت کتبی به انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران اعلام کنند.
به گفته وی، انجمن نظارت نیز موظف است ظرف پنج روز از تاریخ دریافت شکایت به اعتراض‌ها رسیدگی و اظهارنظر کند.
زمان شروع تبلیغات
دبیرکل اتاق تهران همچنین خبر داد که تبلیغات نامزدها از ساعت 8 صبح روز 10 اسفندماه آغاز و تا ساعت 24 روز 17 اسفند ماه جاری ادامه خواهد داشت. به گفته وی، پس از پایان مهلت مذکور تبلیغات ممنوع است.
او همچنین یادآور شد که در صورت تخلف، انجمن نظارت یا هیات نظارت نسبت به ابطال آرا متخلف اقدام کرده و در ظرف مدت سه روز نتیجه را کتبی به داوطلب باید اعلام کند.
به گفته وی، مرجع رسیدگی به اعتراض نامزدها، نسبت به تصمیم هیات نظارت، انجمن نظارت بر انتخابات است که ظرف مدت پنج روز از تاریخ دریافت شکایت، به اعتراض رسیدگی و اظهارنظر خواهد کرد.
بهادرانی همچنین یادآور شد که انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران موظف است که ظرف پنج روز از تاریخ دریافت شکایت به اعتراض رسیدگی و اظهار نظر کند.
وی همچنین به زمان برگزاری انتخابات هشتمین دوره هیات نمایندگان اتاق تهران اشاره کرد که قرار است روز دوشنبه 18 اسفندماه جاری از ساعت 8 صبح تا ساعت 18 همان روز برگزار شود.
به گفته دبیرکل اتاق تهران، در صورت تشخیص هیات نظارت بر انتخابات، مدت زمان رای گیری تا ساعت 9 شب همان روز قابل تمدید است.
رییس هیات نظارت اتاق تهران در عین حال خاطرنشان کرد که رای گیری از طریق کارت عضویت هوشمند و معتبر انجام می گیرد و آن‌دسته از فعالان اقتصادی که دارای کارت قدیمی – غیرهوشمند- هستند باید تا قبل از روز رای گیری- 18 اسفند ماه سال 93- کارت خود را تبدیل به کارت هوشمند کنند.
محل برگزاری و شرایط روز رای گیری
دبیرکل اتاق تهران در ادامه به نحوه رای گیری در روز انتخابات اشاره کرد و با بیان اینکه ابتدا احراز هویت رای‌دهندگان در محل رای‌گیری صورت خواهد گرفت، تصریح کرد: «همچنین پس از احراز هویت، ثبت مشخصات عضو و اخذ امضاء از رای‌دهنده، تحویل تعرفه رای که اسامی نامزدها در آن چاپ شده است و در نهایت انتخاب نامزدهای مورد نظر با علامت‌گذاری (ضربدر) در جلوی نام آنان در تعرفه و انداختن آن به صندوق صورت می‌گیرد.»
به گفته وی، فهرست اسامی نامزدها در برگ تعرفه بر اساس حروف الفبا درج شده و در صورتیکه تعداد رای بیش از تعداد تعیین شده در هر بخش – بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی- باشد نفرات اضافه آخر حذف خواهد شد.
بهادرانی در انتها خبر داد که محل برگزاری انتخابات هشتمین دوره هیات نمایندگان اتاق تهران در روز دوشنبه 18 اسفند ماه جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران واقع در بزرگراه چمران خواهد بود.
آرا ریزش می کند
پس از آنکه دبیرکل اتاق تهران، گزارشی از روند ثبت نام برای انتخابات 18 اسفند ارائه کرد، اعضای هیات نمایندگان نیز به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند. اسدالله عسگراولادی در این زمینه پیشقدم شد و ضمن تشکر از روند اجرای ثبت‌نام‌ها گفت: «وقتی مهلت ثبت نام از 4:30 بعدازظهر روز شنبه تا ساعت10 تمدید شد، این انتظار وجود دارد که هر فردی که در این مدت مراجعه می‌کند، باید همه مدارک را به همراه داشته باشد. او هفت روز فرصت داشته تا مدارک خود را آماده کند.» او سپس درمخالفت با تعیین محل نمایشگاه‌ها به عنوان محل برگزاری انتخابات سخن گفت و افزود: «اغلب صاحبان کارت‌های بازرگانی و کسانی که قرار است در این روز رای دهند، در مرکز شهر نظیر بازار یا خیابان بوذرجمهری مستقر هستند و رفتن به محل نمایشگاه‌های بین‌المللی برای آنان زمان‌بر است.» او در ادامه تاکید کرد: «به دلیل دشواری که رفت‌و آمد به این محل به همراه خواهد داشت، تعداد رای‌دهندگان ریزش خواهد داشت.» او پیشنهاد کرد که در صورت امکان محل دیگری برای برگزاری انتخابات تعیین شود. او بر این عقیده بود که محل برگزاری انتخابات به موجب قانون باید در محل اتاق باشد، در غیر این صورت تنها شورای عالی نظارت می‌تواند در این زمینه تصمیم‌گیری کند. 
تقدیر از غایبین انتخابات
مجیدرضا حریری نیز گفت: «سیستم ثبت نام در انتخابات نسبت به دوره قبل دچار تغییراتی شده بود و ارزیابی ها از آن مثبت بود. همچنین آقای خسروتاج نیز جلسات مکرری برای واکنش سریع و روان‌سازی ثبت نام برگزار کرد که اعمال این رویه نیز قابل تقدیراست.» او در ادامه گفت: «با وجود آنکه من به شدت موافق شکل‌گیری انجمن‌های نظارت استانی هستم، اما آیین‌نامه برگزاری انتخابات صراحت دارد که تهران نمی‌تواند هیات نظارت داشته باشد.» او ادامه داد: «مهلت ثبت نام تمدید می‌شود و به افراد مهلت داده می‌شود که مدارک خود را بعدا بیاورند و این بدان معناست که اشکال خوب نبوده و باید به ماهیت شک کرد.» او از برخی غایبین این انتخابات نیز به دلیل عدم ثبت نام در این انتخابات تشکر کرد و گفت: «جز آقای پورفلاح که اتاق از عدم حضورش مغبون می‌شود، برخی از اعضای فعلی هیات نمایندگان که برای دوره آتی ثبت نام نکرده‌اند از غایبین عمده جلسات اتاق‌ها بوده‌اند و هیات رییسه در معرفی و حذف این افراد براساس آیین‌نامه اتاق سستی نشان داده است. امید است که در دوره آتی اعضای هیات نمایندگان تحرک بیشتری داشته باشند.»
سایت‌ها عجله کرده‌اند
احمد ترک‌نژاد نیز به دلیل آنچه «اطلاع‌رسانی به موقع» می‌خواند از مجتبی خسروتاج تقدیر کرد وگفت: «شیوه‌ای که آقای بهادرانی در طول ثبت‌نام به کار بست، محترمانه و بدون ابهام بود.» او در ادامه به برخی جوسازی‌ها درمورد اتفاقات آخرین روز ثبت نام در اتاق تهران اشاره کرد و گفت: « عبارت آقازاده دارای بار منفی است و به فردی که صحبت آن به میان آمده نمی‌چسبد. چرا که این عبارت در مورد مردی به کار رفته که دانش‌آموخته دانشگاه استنفورد است و خانواده او، یک خانواده دانشگاهی محسوب می‌شود.» او گفت: « به نظر می‌رسد برخی سایت‌ها در انتشار این مطلب عجله کرده‌اند.»
تغییر آیین‌نامه به موقع نبود
مسعود خوانساری دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، ضمن قدردانی از مجریان ثبت‌نام در اتاق تهران گفت که علاوه بر سرعت ثبت‌نام، رفع و رجوع کسری و مشکلاتی که افراد برای ثبت‌نام با آنها مواجه بودند، نیز کار بزرگی بود. او افزود: «مشکلی که در این انتخابات به چشم آمد این بود که تغییر آیین‌نامه در مدت زمان کوتاهی که تا دوره ثبت‌نام باقی بود، صورت گرفت و انتظار این بود که این تغییر در مقطعی انجام می‌گرفت که فرصت کافی برای آنکه افراد خود را با آن تطبیق دهند، وجود داشته باشد و اگر مشکلی وجود دارد در مورد آن اطلاع‌رسانی صورت گیرد.» او ادامه داد: «ما شاهد بودیم که آقای بهادرانی، مورد به مورد را به هیات نظارت اطلاع می‌دهد و مشکلات به وجود آمده برای ثبت‌نام‌کنندگان را رفع می‌کند. مطالب منتشر شده در مورد اتفاقات روز شنبه نیز بی‌انصافی بود. چرا که اتاق با همه کسانی که دچار مشکل می‌شدند، همکاری کرد.» خوانساری سپس گفت که تبصره 2 ماده 5 آیین‌نامه این اجازه را می‌دهد که انجمن نظارت بر انتخابات، مسئولیت انتخابات استان‌ها را واگذار کند.» او در مورد محل برگزاری انتخابات نیز گفت: «اگر قرار باشد انتخابات در خیابان وزرا برگزار شود، نه تنها این خیابان که محدوده‌ای از شهر قفل می‌شود به این دلیل که این خیابان دارای ظرفیت کافی نیست.»
رییس اتاق تهران نیز در این باره گفت: «مرجع و فصل‌الخطاب تصمیم‌گیری در مورد این انتخابات انجمن نظارت بر انتخابات است و در اجرا تابع تصمیمات این انجمن هستیم.»
شکایتی از اتاق تهران نداشته ایم
در ادامه این نشست، مجتبی خسروتاج، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رییس هیات نظارت بر انتخابات گفت: «اتاق تهران در این دوره نسبت به ثبت‌نام از کاندیداها اعلام آمادگی کرد و تاکنون هیچ گونه شکایتی از نحوه ثبت‌نام در تهران به هیات نظارت اعلام نشده است و به همین دلیل باید از دست‌اندرکاران قدردانی کرد. ضمن آنکه شکل‌گیری هیات نظارت برای تهران برخلاف آیین‌نامه نبوده است.» او به نگرانی اعضای هیات نمایندگان در مورد محل برگزاری انتخابات اشاره کرد و گفت: «در جلسات انجمن، نظم و انضباط محل برگزاری و راحتی مراجعه‌کنندگان حائز اهمیت بوده است. اما هنوز امکان تغییر محل وجود دارد.» اما روایت خسروتاج از مهلت تبلیغات این بود که کاندیداها به مدت یک هفته از دهم تا هفدهم اسفندماه مهلت دارند که به تبلیغات بپردازند و مهلت تبلیغ در روز هفدهم به پایان می‌رسد. در روز هجدهم اسفندماه نیز انتخابات برگزار می‌شود.
بهرامی ارض‌اقدس، با توجه به تغییر آیین‌نامه در روز پایانی ثبت‌نام، این درخواست را مطرح کرد که امکان جابجایی افراد در گروه‌ها فراهم شود.
مسعود دانشمند نیز ضمن قدردانی از مجریان ثبت‌نام در اتاق تهران،گفت که پس از شکل‌گیری هیات نظارت، مسئولیتی متوجه هیات رییسه اتاق‌ها نیست. او همچنین این گلایه را از اتاق ایران مطرح کرد که آیین‌نامه برگزاری انتخابات اتاق‌ها را به موقع منتشر نکرده است. او این را هم گفت که اتاق به دلیل عدم حضور احمد پورفلاح در ترکیب هیات نمایندگان، متحمل خسارت می‌شود.
تخلف برخی ثبت نام‌کنندگان
محسن حاجی‌بابا هم گفت: «اینکه مدارک برخی در روز پایانی ثبت‌نام کامل نبوده، نوعی تخلف است. آنها یک هفته فرصت داشته‌اند که مدارک خود را تکمیل کنند. به نظر می‌رسد، کسانی که این گونه نسبت به ثبت‌نام اقدام کرده‌اند، مرتکب تخلف شده‌اند.» 
سیدرضا نورانی، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز خواستار توجه به تخصص‌ها در ثبت‌نام کاندیداها شد و گفت: «اگر امروز نقاط ضعفی در عرصه مدیریتی در کشور وجود دارد به دلیل عدم توجه به تخصص افراد است بهتر است کسانی که در هر یک از گروه‌ها ثبت نام کرده‌اند در آن رشته متخصص باشند.» او این ر اهم گفت که برای مشارکت بیشتر اعضا، انتخابات در روز جمعه برگزار شود. 
اتاق ایران تاخیر نداشت
پدرام سلطانی نیز در واکنش به انتقاد دانشمند، گفت: «فرآیند تصویب آیین‌نامه انتخابات در شورای عالی نظارات به درازا کشیده است و نسخه نهایی آیین‌نامه کمتر از 10 روز است که به تصویب رسیده است. در واقع به محض آنکه آیین‌نامه در اختیار اتاق ایران قرار گرفت، در مورد آن اطلاع‌رسانی شد.»
نگرانی از ریزش رای‌دهندگان
حمیدرضا صالحی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز نسبت به الزام داشتن کارت هوشمند عضویت برای رای‌گیری در روز انتخابات اعتراض کرد و این دستورالعمل انجمن نظارت را مانع حضور گسترده فعالان اقتصادی پای صندوق‌های رای دانست.
به گفته وی، در حال حاضر تعداد پرشماری از اعضای اتاق تهران دارای کارت عضویت قدیمی هستند و ممکن است که طی فرصت باقی مانده نتوانند کارت عضویت خود را به کارت هوشمند تبدیل کنند، از این رو در روز انتخابات این احتمال وجود دارد که رای گیری از اعضا با ریزش مواجه شود.
انتقادهای نایب رییس اتاق از انجمن نظارت
علا میرمحمدصادقی عضو هیات رییسه اتاق تهران نیز از اقدامات انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران قدردانی کرد اما برخی اشتباهات را نیز متوجه این انجمن دانست. وی اشتباه نخست انجمن نظارت را تمدید مهلت ثبت نام انتخابات عنوان کرد و افزود که با توجه به فرصت هشت روز نام نویسی، نیازی به تمدید چند ساعته در روز آخر نبود. او این اتفاق را بی‌سابقه عنوان کرد که مهلت ثبت‌نام از نامزدهای انتخابات اتاق بازرگانی تمدید شود.
نایب رئیس اتاق تهران اشتباه دیگر انجمن نظارت بر انتخابات را اصرار بر ارائه مدارک از سوی نامزدها برای نام‌نویسی در هر یک از رشته‌های بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی عنوان کرد و گفت: «در روزهای آغازین ثبت نام، فعالان اقتصادی برای نام نویسی در هر یک از رشته‌ها، باید مدارک حضور در آن رشته فعالیت را نیز ارائه می‌دادند که اتفاق درستی نبود و هر فعال اقتصادی که قصد شرکت در انتخابات را دارد می‌تواند بدون شرط در هر رشته فعالیتی که بخواهد نام‌نویسی کند.» میرمحمدصادقی یادآور شد که با پیگیری این موضوع در انجمن نظارت، این الزام برداشته شد و در روزهای آخر ثبت‌نام هر فعال اقتصادی با مراجعه به محل ثبت نام توانست در رشته درخواستی خود ثبت نام کند.
گزارش ظهیری از کمیسیون کشاورزی اتاق تهران
در بخش دیگری از پنجاهمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران، شاهرخ ظهیری به ارائه گزارش عملکرد کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران در دوره چهارساله اخیر پرداخت. وی با بیان اینکه کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران از ابتدای سال 1390 تشکیل شد گفت: تاکنون با دعوت از مسئولان ذیربط و اعضا جمعاً 62 جلسه کارشناسی و توجیهی در قالب 35 جلسه در دوره دو ساله اول فعالیت و 27 جلسه در دوره دوم برگزار شده است.
ظهیری با بیان اینکه در دوره اول فعالیت این کمیسیون، موضوعات مختلفی در دستور بررسی قرار گرفت به بخشی از جلسات اشاره کرد و افزود: بحث و بررسی پیرامون موضوع زیتون، مسائل و مشکلات صنعت شیر پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، مسائل و مشکلات کارخانه های خوراک دارو و مکمل دام و طیور آبزیان، موضوع صندوق توسعه صادرات خرما، مشکلات صادرات سالامبور و چرم، مشکلات بورس کالا با حضور هیات مدیره این شرکت، مسائل و مشکلات انجمن افزودنی های صنایع غذایی و مشکلات شرکت می ماس و کاله از مواردی بود که در کمیسیون کشاورزی اتاق تهران به آن پرداخته شد.
وی همچنین یکی از دستاوردهای این کمیسیون در طول دوره اول را برگزاری همایش زیتون عنوان کرد. به گفته ظهیری، یکی از مشکلات جدی در بخش صنایع غذایی و کشاورزی، موازی کاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان استاندارد دانست و در این زمینه نظرات کمیسیون برای این دو نهاد ارسال شده است.
رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران در ادامه با اشاره به اینکه قانون نظارت بر مواد غذایی که در سال 1346 تدوین شده بود تاکنون اصلاح نشده است و در این زمینه، جلسات متعددی در کمیسیون کشاورزی اتاق تهران با حضور دست اندرکاران بخش خصوصی و دولتی برگزار و در نهایت این قانون مورد بازنویسی قرار گرفت و به وزارت بهداشت ارجاع داده شد. به گفته ظهیری، این طرح از طریق وزارت بهداشت به مجلس شورای اسلامی ارسال شد اما مدت ها است که در کمیسیون کشاورزی مجلس بایگانی شده است.
وی یکی دیگر از اقدامات کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران را بحث در خصوص قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده و مالیات صنایع غذایی عنوان کرد که به گفته وی کتابچه این قانون در اختیار نمایندگان مجلس برای بررسی قرار گرفته است.
بحث و بررسی پیرامون سلامت غذا و آلودگی غذا به سموم شیمیایی، مشکلات صنعت طیور (تخم مرغ)، روز جهانی غذا، بحث و بررسی پیرامون موضوع مالیات بر ارزش افزوده و همچنین مشکلات خرید تضمینی شیر توسط سازمان تعاون روستایی با حضور رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، از جمله اقدامات این کمیسیون در دور دوم بوده است.
دولت در برابر واردات شکر قاطعانه بایستد
پس از ارائه گزارش عملکرد کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی، محمدمهدی راسخ با تقدیر و تشکر از رئیس و اعضای این کمیسیون خواستار این شد تا نسبت به روند واردات شکر و فشار مضاعفی که بر کارخانجات و کشاورزان وارد می‌شود تصمیمی جدی اتخاذ شود. راسخ با بیان این که ظرفیت تولید شکر بیش از یک میلیون و 700 هزار تن در کشور است گفت: «میزان تولید شکر در کشور از یک میلیون و 200 هزار تن فراتر نمی‌رود چون بازار با شکر وارداتی اشباع شده است.» او با انتقاد از واردات بی‌رویه شکر توسط برخی افراد سودجو عنوان کرد که این مساله باعث شده کارخانجات قند رو به ورشکستگی بروند و این صنعت قدیمی کشور با مشکل جدی مواجه شود. به گفته راسخ تعداد زیادی از کشاورزان چغندرکار و نیشکر کار نیز اکنون با مشکلات مالی شدید گرفتار شده‌اند. راسخ گفت: «در حالی که بارها عنوان شده بود که واردات شکر ممنوع است برابر آمار تا پایان آذر ماه 834 هزار تن شکر وارد کشور شده است.» او توضیح داد که برابر آمار دولت قیمت تمام‌شده تولید هر کیلو شکر 2300 تومان است اما اکنون قیمت شکر در بازار 1900 تومان است و این یعنی زیان تولیدکننده و کشاورز. محمدمهدی راسخ از وزارت جهادکشاورزی خواست تا قاطعانه در برابر واردکنندگان شکر به کشور که در پی اخذ سودهای کلان و ضربه زدن به صنعت و کشاورزی هستند بایستند و زمانی که تولید داخل جوابگوی نیاز مردم است از واردات جلوگیری کنند.
ارائه گزارش عملکرد چهارساله کمیسیون تجارت اتاق تهران
در ادامه این نشست محسن بهرامی ارض‌اقدس به ارائه گزارشی از عملکرد چهارساله کمیسیون تجارت اتاق تهران پرداخت. این کمیسیون در ابتدای دوره با عنوان کمیسیون تولید و تجارت تشکیل شد و تعداد اعضای آن بسیار زیاد بود. پس از مدتی با پیشنهاد برخی اعضا و تصویب هیات نمایندگان این کمیسیون به دو کمیسیون تجارت و کمیسیون صنعت و معدن تفکیک و تعداد اعضای آن نیز تقسیم شدند. به گفته محسن بهرامی، این کمیسیون در طول دوره چهارساله خود 56 جلسه برگزار کرده و چهار همایش صادرات غیرنفتی را ترتیب داده است.
رئیس کمیسیون تجارت با اشاره به بحث‌های مطرح شده در دور اول این کمیسیون از بحث و بررسی پیرامون نرخ ارز و پیگیری مشکلات و نوسان‌های آن طی سال‌های اخیر به عنوان یکی از مهمترین مسایل کمیسیون یاد کرد. محسن بهرامی ارض‌اقدس گفت: «در جریان الزام صادرکنندگان به فروش ارز حاصل از صادرات در اتاق مبادلات، کمیسیون مخالفت خود را علنی ابراز کرد و پیگیر این مساله بود تا این که در نهایت با تاخیر این مشکل برطرف شد. هم‌چنین ما بارها و بارها طی نامه‌های مختلف خواستار شفاف‌سازی روند تخصیص ارز دولتی در دوران نوسان‌های زیاد ارزی از دولت قبل شدیم که تاکنون و با وجود تغییر دولت هنوز مشخص نیست که ارزهای دولتی به بهانه ورود کالاهای اساسی به کشور به چه افرادی داده شد و چه کالاهایی وارد کشور شد.»
رئیس کمیسیون تجارت اتاق تهران مخالفت این کمیسیون با طرح شبنم که توسط وزارت بازرگانی سابق تدوین و اجرا شد را یکی دیگر از اقدامات این کمیسیون خواند و افزود: «در این طرح نیز به دلیل مشکلات فراوان و موانعی که ایجاد می‌کرد، اعضای کمیسیون تجارت اتاق تهران به دفعات مخالفت خود را اعلام کردند و نامه کمیسیون با امضای رئیس اتاق تهران برای وزیر وقت ارسال شد. در نهایت اجرای این طرح نیز با تاخیر زیاد متوقف شد.»
محسن بهرامی یکی از اقدامات مثبت کمیسیون تجارت را پیگیری مشکلات متعدد فعالان بخش خصوصی در پیشبرد امور اداری کارهایشان در اداره کل ثبت شرکت‌ها عنوان کرد که باعث شده بود عده‌ای دلال واسطه انجام این امور بشوند. رئیس کمیسیون تجارت توضیح داد که طی جلسات و نشست‌های متعدد با رئیس اداره کل ثبت شرکت‌ها و تفاهم‌ صورت گرفته، این اداره یک میز در اتاق تهران مستقر کرده تا به امور فعالان بخش خصوصی رسیدگی کند. بهرامی بررسی بودجه‌های سالانه دولت، مخالفت با قیمت‌گذاری کالاها توسط دولت، بحث و بررسی پیرامون برخوردهای تعزیراتی، بررسی مشکلات مربوط به ثبت سفارش، رسوب کالاها در گمرک و موارد زیاد دیگری را در حوزه تجارت و بازرگانی از مسایل عنوان شده در کمیسیون تجارت خواند. او گفت: «کمیسیون تجارت تا آنجا که در توان داشته جلو رفته و با نامه‌نگاری و مشاوره سعی در بهبود اوضاع کسب‌وکار و فضای تجاری کشور داشته است.»
رئیس کمیسیون تجارت در پایان خواهان شفافیت بیشتر در امور تجاری کشور توسط دولت شد و به ویژه به آمار صادرات غیرنفتی اشاره کرد و گفت: «باید صادرات میعانات گازی از آمار صادرات غیرنفتی کشور جدا شود چون این صادرات پایه نفتی دارد و جزو صادرات نفتی محسوب می‌شود.» محسن بهرامی ارض‌اقدس با اشاره به سهم بالای نمایندگان بخش بازرگانی در ترکیب هیات نمایندگان اتاق تهران خواستار توجه بیشتر اعضای هیات نمایندگان شد و گفت: «امید است که در دوره بعد هیات نمایندگان این کمیسیون با اقبال بیشتری مواجه شود.»
در پایان این سخنان یحیی آل‌اسحاق نیز با تقدیر از عملکرد کمیسیون تجارت، پیگیری مداوم مشکلات بازرگانان، کارشناسی و تخصصی رفتار کردن را از نقاط قوت آن عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد در دوره بعد این کمیسیون بیش از قبل از سوی اعضای هیات نمایندگان مورد توجه و اقبال قرار بگیرد.
از انتقاد حریری تا قدردانی راسخ
از دیگر مباحث مطرح شده در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران انتقاد مجیدرضا حریری از عدم حضور راه‌یافتگان بخش بازرگانی اتاق تهران در دوره هفتم، در کمیسیون تجارت اتاق تهران بود. به گفته وی، اگرچه بخش عمده ای از فعالان اقتصادی به نمایندگی از بخش بازرگانی موفق شدند به هیات نمایندگان دوره هفتم راه یابند اما از حضور در کمیسیون تجارت اتاق تهران سر باز زدند که حضور آنها می توانست به پر بار تر شدن خروجی های این کمیسیون کمک کند.
وی همچنین به صدور بیانیه ای در کمیسیون تجارت اتاق تهران در مورد مخالفت با قیمت گذاری کالاها اشاره کرد و یادآور شد که این بیانیه از سوی اتاق ابلاغ نشد.
محمدمهدی راسخ نیز در این نشست از تلاش های محسن بهرامی ارض اقدس رییس کمیسیون تجارت اتاق تهران قدردانی کرد و گفت: حضور آقای بهرامی به عنوان مشاور معاون اجرایی رییس جمهور این فرصت را به بخش خصوصی داده است که ارتباط میان دولت و بخش خصوصی تقویت شود و دیدگاه های اتاق تهران سریع تر به دست دولتمردان برسد.
صنعت و بازرگانی حامی هم هستند
احمد امیراحمدی نیز طی سخنانی با تاکید بر پیوستگی صنعت و بازرگانی، جدا دانستن صنعتگران و بازرگانان و انتقاد از مورد توجه قرار گرفتن تولید و یا ناروا دانستن عنوان تاجر را نادرست خواند. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: «من سال‌هاست در حوزه صنعت فعالیت می‌کنم و محصولاتی تولید می‌کنم که توسط بازرگانان و تاجران به بازارها عرضه می‌شود. بخش بازرگانی حامی بخش صنعت و بخش صنعت حامی بخش بازرگانی است و نباید بین این دو بخش مرزبندی خوب و بد داشت.»
۱۵ بهمن ۱۳۹۳ ۱۶:۰۱
اتاق تهران |
تعداد بازدید : ۱,۱۳۶