توقیف اموال گازی ایران در هلندوابوظبی/ احتمال لغو جریمه پاکستان

توقیف اموال گازی ایران در هلندوابوظبی/ احتمال لغو جریمه پاکستان
وزیر نفت با اشاره به توقیف کمپرسورهای گاز ایران در ابوظبی و هلند از مذاکره با شرکت‌های بزرگ نفتی جهان خبر داد و گفت: اگر بخواهیم پاکستان را جریمه نکنیم، باید تغییراتی در قرارداد اعمال کنیم.

بیژن زنگنه در برنامه زنده تلویزیونی شبکه خبر در تشریح آخرین وضعیت توسعه فازهای پارس جنوبی، گفت: هم اکنون توسعه این میدان مشترک با وجود تحریم‌ها ادامه می یابد و تامین برخی از کالا و تجهیزات با دشواری های تحریم های خارجی دست و پنجه نرم می کند.

وزیر نفت با اشاره به توقیف برخی از کمپرسورهای گازی فازهای پارس جنوبی در هلند و ابوظبی امارات، تصریح کرد: امسال اولویت را به فازهایی داده بودیم که می توانستند در سال ۹۳، ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز تامین کنند تا در زمستان با مشکل مواجه نشویم.

این مقام مسئول با اعلام اینکه در سال جاری بیش از چهار فاز پارس جنوبی را برای تامین این میزان گاز به بهره برداری رسید و همزمان هفت عرشه را در دریا راه اندازی و بزودی نیز عرشه فاز ۱۵ راه اندازی خواهد شد، اظهار داشت: در روزهای اول دولت کسی باور نمی کرد که بشود این فازها را به مدار آورد، اما ما توانستیم این کار بزرگ را انجام دهیم و به نیروگاه ها گاز باکیفیت و کافی برسانیم.

به گفته این عضو کابینه دولت تدبیر و امید سال آینده هم ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز دیگر اضافه بر این میزان تولید خواهیم کرد و با ادامه این روند در سال ۹۵ تمام فازها به مدار اضافه می شوند و ممکن است از قطر نیز در برداشت پیشی بگیریم هر چند که از نظر تجمعی آنها به دلیل اینکه از ما خیلی زودتر کار را شروع کرده اند بالاتر هستند.

احتمال لغو جریمه گازی پاکستان

وزیر نفت درباره آخرین وضعیت صادرات گاز به پاکستان هم توضیح داد: از نظر ما صادرات گاز به پاکستان مشکلی ندارد، چرا که قرارداد معتبر با آنها داریم و باید از اول ۲۰۱۵ میلادی برداشت گاز را آغاز می کردند اما آنها تخلف کردند و برداشت نکرده اند.

زنگنه با یادآوری اینکه مطابق با برنامه خط لوله گازی را تا مرز با پاکستان خواهیم کشید و از شورای اقتصاد مجوز آن را هم گرفته ایم، بیان کرد: با این وجود طرف پاکستانی نیز چندین بار با وزارت نفت گفت وگو کرده و اظهار داشته است که مشکل فاینانس دارد و در صورت حل مشکل، خط لوله گازی خود تا مرز ایران را خواهد کشید و برداشت گاز را آغاز خواهد کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه پیش بینی می شود به زودی این مشکلات حل خواهد شد و آنها اعلام کرده اند هر وقت مشکل تحریم ها حل شود می توانند گاز را از ایران تحویل بگیرند، تاکید کرد: پاکستانی ها مایل به همکاری هستند البته از ما خواسته اند که آنها را جریمه نکنیم، در حال مذاکره هستیم و در صورتی که بخواهیم به این خواسته آنها عمل کنیم آنها نیز باید تغییراتی در قرارداد به نفع ایران بدهند.

توپ بنزین پتروشیمی به زمین مجلس افتاد

وزیر نفت درباره طرح های جدید بنزینی وزارت نفت هم گفت: در صورت اتمام عملیات ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس، نیازی به واردات بنزین نخواهیم داشت و از سال آینده صادرکننده بنزین، گازوئیل خواهیم بود، گفت: هم اکنون بیش از ۲۶میلیون لیتر گازوئیل یورو چهار در کشور توزیع می شود و ۵۶ میلیون لیتر مصرف حمل و نقل است و این پالایشگاه خلیج فارس مسئله گازوئیل را از نظر کمی و کیفی حل می کند.

زنگنه با تاکید بر اینکه از سال اینده صادرات گازوئیل هم کلید می خورد، تصریح کرد: البته در خصوص بنزین باید خودروهای با مصرف کمتر و راندمان کاری بهتر نیز تولید و سیستم حمل و نقل شهری را تقویت کنیم تا مردم بجای تک سرنشینی به وسایل عمومی روی آورند.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید در ادامه در واکنش به گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این کمیسیون رای نمی دهد، بلکه نمایندگان مجلس هستند که رای به انجام کاری می دهند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه از تیرماه به بعد تصمیم گرفتیم که بنزین یورو چهار وارد کنیم اگر چه کار سختی بود چرا که در تحریم بودیم و باید در بیرون از منطقه بنزین مورد نیاز را تامین می کردیم، بیان کرد: آنچه در پتروشیمی ها به نام بنزین تولید می شود از نظر کارشناسان نه تنها بنزین نیست بلکه ریفورمیت با بنزن بالا است.

وی با بیان اینکه وزارت نفت مشکلی مبنی بر مصرف این ماده به جای بنزین ندارد، تاکید کرد: اگر مجلس حکم کند بر ما که آن را مصرف کنیم، خوشحال هم می شویم چرا که به سختی و با زحمت فراوان بنزین یورو چهار را از خارج تامین می کنیم.

به گفته زنگنه اما سازمان حفاظت از محیط زیست اجازه مصرف این ماده را نخواهد داد و آن را خلاف ضوابط محیط زیستی می داند اما اگر مجلسیون بخواهند که آن را مصرف کنیم، این کار را خواهیم کرد.

برنامه جدید صدور گاز به کشورهای عربی

وزیر نفت در ادامه به طرح صادرات گاز به عراق و عمان اشاره کرد و یادآور شد: با عراق دو قرارداد را دنبال می کنیم، مجموع این قراردادها انتقال گاز به مقدار ۶۰ میلیون مترمکعب در روز است.

به گفته زنگنه درقالب فراخوان از سرمایه گذاران دعوت کرده ایم که بیایند دو خط لوله ای که به بصره و نفت شهر می رود را احداث کنند. یک و نیم میلیارد سرمایه گذاری می خواهد که اگر انجام شود، در سال ۹۵ موفق می شویم برای اولین بار گاز به عراق صادر کنیم.

این مقام مسئول به قرارداد گازی با عمان هم اشاره کرد و اظهار داشت: نقشه برداری دریایی بزودی شروع می شود و در ادامه اسناد مناقصات تهیه و کارها پیگیری خواهد شد.

سیاست‌های جدید پالایشگاه سازی ایران

زنگنه در تشریح راهبرد و سیاست گذاری وزارت نفت در خصوص احداث پالایشگاه های جدید نفتی، تبیین کرد: طرح راه اندازی پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه ای را داریم و هشت سرمایه گذار در این خصوص آماده هستند و در کمتر از سه سال بتواند ۴۸۰ هزار بشکه میعانات گازی را تبدلیل به فرآورده کند

وی با بیان اینکه با احداث این هشت مینی پالایشگاه صادرات میعانات گازی خام کشور متوقف خواهد شد، افزود: اولویت وزارت نفت صدور مجوز احداث برای پالایشگاههایی است که با اهداف صادراتی به ما پیشنهاد می شوند.

زنگنه درباره روند احداث  پالایشگاه آناهیتا هم گفت: این پروژه مشکلات فاینانسی دارد که باید رفع شود مجری آن تامین اجتماعی و سازمان بازنشستگی است که قول دادند مشکلات مالی را حل کنند البته باید ۷۵ درصد بودجه مورد نیاز آنها از طریق منابع بانکی تامین شود و تلاش آنها در این خصوص به نتیجه برسد چرا که ما به دنبال انجام این پروژه هستیم و یکی از تصمیمات مقام معظم رهبری در سفر به کرمانشاه بوده که باید به اتمام برسد.

به گفته این مقام مسئول پالایشگاه دیگر ستاره خلیج فارس بوده که ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی تامین می کند که تا سال ۹۵ به باید پایان برسد و حتی در صورت راه افتادن یک ردیف از این پالایشگاه، مشکل واردات بنزین کشور حل خواهد شد.

وزیر نفت ادامه داد: برنامه ای برای زدن پالایشگاه برای مصرف داخلی نداریم و اعلام می کنیم که از این پس پالایشگاه ها باید در کنار بنادر و با هدف صادراتی احداث شوند.

زنگنه اظهار داشت: در همین راستا شرکتی از ستاد اجرایی فرمان امام اعلام آمادگی کرده است که در جاسک پالایشگاهی بزند و خوشبختانه چند درخواست مبنی بر احداث چند پالایشگاه کوچک دیگر با هدف صادراتی داریم.

هزینه تولید نفت از خزر بالا است

وزیر نفت در خصوص کشف نفت در دریای خزر و نحوه استخراج آن هم توضیح داد: در عمق ۷۰۰ و ۸۰۰ متری دو چاه حفاری شده و در میدان سردار جنگل به نفت رسیده ایم.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه اما از این جا به بعد با مشکل دیگری روبرو شدیم چرا که برداشت نفت از این میدان نیاز به سرمایه گذاری سنگینی دارد، خاطرنشان کرد:  با توجه به اینکه نه ما و نه سایر همسایگان در خزر هیچ تجربه ای در آب های عمیق نداریم، نیازمند تکنولوژی های روز جهان در این عرصه هستیم و برای خریداری آن باید شریک داشته باشیم چرا که نفت حاصل از این میدان بسیار گران بدست می آید.

ایران هیچ‌گاه دبیرکل اوپک نمی‌شود

وزیر نفت با بیان اینکه ایران و عربستان هیچ‌گاه دبیرکل اوپک نخواهند شد، یکی از شرایط دبیرکلی اوپک را کسب اجماع نظرات کل اعضای اوپک اعلام کرد وگفت: نفت ارزان منجر به خروج تولید نفت‌های گران قیمت می‌شود.

بیژن زنگنه درباره دلایل سقوط آزاد قیمت جهانی نفت، گفت: یکی از مهمترین دلایل سقوط قیمت طلای سیاه، پیشی گرفتن عرضه از تقاضا در بازار جهانی بوده؛ به طوری که بر اساس برآوردهای اوپک، در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۵ میلادی، دو میلیون بشکه عرضه در بازار جهانی نفت افزایش می‌یابد.

وزیر نفت با اعلام اینکه عوامل سیاسی هم در کاهش قیمت نفت اثرگذار بوده است، تصریح کرد: کاهش نفت ریشه در عوامل سیاسی دارد به طوری که اخیرا رئیس‌جمهور آمریکا از کاهش قیمت نفت به دنبال یک اراده سیاسی خبر داده و تاکید کرده است با سقوط قیمت طلای سیاه، اقتصاد کشوری همچون روسیه با بحران روبرو خواهد شد، اما از ایران برای ایجاد فشار حاصل از کاهش قیمت نفت، نامی برده نشده است.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید در واکنش به دیپلماسی ضعیف وزارت نفت در سازمان اوپک هم اظهار داشت: پیش از برگزاری اجلاس ۱۶۶ اوپک در وین با وزرای عراق و ونزوئلا مذاکراتی انجام شد؛ ضمن آنکه با وزیران نفت قطر، کویت و امارات متحده عربی هم جلساتی برگزار و نامه رئیس‌جمهور تسلیم سران این کشورها شد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه در اجلاس اوپک هر کشوری مواضع و سیاست‌های روشنی را دنبال می‌کند، بیان کرد: در نشست ۱۶۶ اوپک، هشت کشور موافق کاهش سقف تولید نفت اوپک بوده‌اند و چهار کشور هم مخالف این تصمیم بودند که در نهایت هیچ گونه تصمیمی برای کاهش و یا تثبیت سقف تولید نفت اوپک گرفته نشده است.

زنگنه با بیان اینکه اوپک جای دعوا و بداخلاقی نیست، تاکید کرد: باید صبر کنیم تا در نهایت کشورهای عضو اوپک به یک اجماع برسند و قطعا با قهر و بداخلاقی‌ها، مسائل حل و فصل نمی‌شود.

وزیر نفت با اشاره به بحران سقوط قیمت نفت در سال ۱۳۷۶، افزود: در این دوره هم با صبر و شکیبایی در نهایت روند کاهش قیمت نفت متوقف شد و قطعا باید همه بدانند با کاهش قیمت نفت، دنیا به پایان نمی‌رسد.

وی عضویت ایران در اوپک را به نفع کشور دانست و یادآور شد: هر چند اوپک در برخی مواقع به نفع ایران عمل نکرده است، اما با شرایط را تحمل کنیم و از بداخلاقی، اجتناب کنیم.

این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه هم‌اکنون هزینه تولید هر بشکه نفت در ایران کمتر از ۱۰ دلار است، گفت: این در حالی است که قیمت تولید نفت از ذخایر نامتعارف و یا شِیل اویل‌ها بین ۴۰ تا ۱۱۰ دلار در هر بشکه است و قطعا با کاهش قیمت نفت، تولید از ذخایر نامتعارف، توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

زنگنه در تشریح دستاوردهای افزایش قیمت نفت برای کشورهای اروپایی و غربی توضیح داد: با افزایش قیمت‌ها، تولید نفت از ذخایر شِیل، ماسه‌های نفتی و اکتشاف و استخراج نفت در آب‌های عمیق، اقتصادی می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به افزایش توجیه اقتصادی تولید انرژی‌های نو و تجدیدپذیر به دنبال افزایش قیمت نفت، تصریح کرد: علاوه بر این با افزایش قیمت‌ها کشورهای بزرگ مصرف‌کننده به دنبال سیاست‌های صرفه‌جویی و کاهش مصرف نفت می‌روند و قطعا اروپا و کشورهای غربی نه تنها با افزایش قیمت نفت مشکل ندارند، بلکه بارها مشاهده شده که در این شرایط رشد اقتصادی هم داشته‌اند.

زنگنه با اعلام اینکه با افزایش قیمت‌ها، تعداد کشورهای رقیب تولیدکننده نفت برای کشورهای عضو اوپک افزایش می‌یابد، خاطر نشان کرد: قطعا افزایش قیمت‌ها به توسعه برداشت و استخراج از ذخایر نامتعارف و شیل اویل‌ها کمک می‌کند و شیل اویل‌ها اقتصادی می‌شود.

وزیر نفت همچنین در تشریح برنامه‌های ایران برای احراز کرسی دبیرکلی اوپک هم توضیح داد: قطعا دبیرکلی اوپک را به ایران نمی‌دهند و همواره یک کشور مخالف دبیرکلی ایران در سازمان اوپک است.

وی با یادآوری اینکه هیچ گاه ایران و عربستان نخواهند توانست دبیرکل اوپک شوند، تاکید کرد: برای احراز کرسی دبیرکلی اوپک نیاز به اجماع کل اعضای این سازمان بوده و هر چقدر که عربستان با دبیرکلی ایران مخالفت کند، ما هم با دبیرکلی این کشور مخالفت خواهیم کرد.

۱۸ بهمن ۱۳۹۳ ۰۹:۳۸
مهر |
تعداد بازدید : ۵۸۴