نخستین ردیف شیرین سازی فاز ١٩ مهرماه ٩٤ وارد مدار می‌شود

نخستین ردیف شیرین سازی فاز ١٩ مهرماه ٩٤ وارد مدار می‌شود
نخستین ردیف شیرین سازی فاز ١٩ پارس جنوبی با گاز خط لوله پنجم وارد مدار می‌شود.

نعمت‌الله علیرضایی، مدیرعامل شرکت پتروپارس ایران در گفتگو با خبرنگار شانا، با بیان این‌که هم‌اکنون در مراحل نهایی حفاری بخش خشکی فاز ١٩ پارس جنوبی هستیم گفت: عملیات حفاری  تا پایان اسفندماه امسال به پایان می‌رسد.

وی با بیان این که فاز ١٩ دارای چهار ردیف شیرین سازی است گفت: هم اکنون ردیف نخست ٨٢,١١ درصد، ردیف دوم ٨٣.٨٨ درصد، ردیف سوم ٨٠ و چهارم ٧٩.٢١ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

علیرضایی پیشرفت کلی بخش خشکی را ٨٢ درصد اعلام کرد و افزود: تجهیزات مورد نیاز این بخش به طور عمده نصب شده است، البته بخشی از تجهیزات نیز باید وارد شود که پیش بینی می‌کنیم تا ٦ ماه نخست سال ٩٤ همه تجهیزات مورد نیازمان، چه آنها که ساخت داخل هستند و چه آنها که خارجی هستند، تامین شده و در اختیارمان قرار گیرد.

وی با بیان این که در حال حاضر سه سکوی فاز ١٩ در دست ساخت است گفت: سکوی چهارم ( SPD٢) که قرار است مورد استفاده قرار گیرد فعلا برای فاز نخست در نظر گرفته شده و در حال بهره‌برداری است، به نحوی که با تغییراتی که در تغذیه فاز یک داده خواهد شد، از ظرفیت این سکو برای فاز ١٩ استفاده می‌شود.

عضو هیئت مدیره شرکت پتروپارس با اشاره به تمام شدن ساخت جکتها و خط لوله دریایی افزود: تنها مشکل موجود در مورد عرشه‌هاست که شرکت تاسیسات دریایی در دولت یازدهم اقدامهای خوبی را در این زمینه انجام داده و قرار است در پایان آبانماه سال ٩٤ نخستین سکو، پایان آذرماه سکوی دوم و تا پایان سال آخرین سکو به بهره‌برداری برسد.

علیرضایی گفت: براساس برنامه‌ای که شرکت تاسیسات دریایی در اختیار ما قرار داده است تا آبانماه عرشه یک فاز ١٩ را آماده بهره‌برداری خواهند کرد و قرار است در مهرماه ٩٤ نخستین ردیف شیرین سازی ما با گاز خط لوله پنجم وارد مدار شود.

به گزارش شانا، فاز ١٩ پارس‌جنوبی در میان پروژه‌هایی که از سوی وزارت نفت به عنوان پروژه‌های اولویت دوم پس از فازهای ١٢، ١٥ و ١٦ و ١٧ و ١٨مطرح هستند، دارای بیشترین پیشرفت بوده و دارای اولویت نخست است.

پروژه فاز ١٩ در ناحیه غربی مخزن پارس جنوبی قرار گرفته، تاسیسات خشکی این فاز در منطقه تنبک (حدود ٢١٠ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر) با مساحتی در حدود ٢١٨,٥ هکتار بین پالایشگاههای فازهای ١١ و ١٢ پارس جنوبی و در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع شده است.

هدف از ساخت و اجرای فاز ١٩ پارس جنوبی ‌برداشت روزانه ٥٦ میلیون مترمکعب گاز ترش از مخزن مشترک به وسیله ٤ سکو و انتقال آن به وسیله خطوط لوله دریایی به خشکی و تبدیل آن به ٥٠ میلیون مترمکعب گاز شیرین (در روز )، ‌٥٥٠ تن اتان، ‌٢٠٠٠ تن پروپان، ١٢٠٠ تن بوتان ، ٨٠ هزار بشکه میعانات گازی و ٤٠٠ تن گوگرد است.

طرح توسعه فاز ١٩ میدان گازی پارس جنوبی در خردادماه سال ١٣٨٩ توسط شرکت نفت و گاز پارس (POGC) و در قالب یک قرارداد EPC قیمت مقطوع به کنسرسیومی متشکل از شرکتهای پتروپارس لیمیتد و پتروپارس ایران (برای اجرای تاسیسات خشکی و عملیات حفاری) و شرکت IOEC (برای ساخت و اجرای سکوهای دریایی و خطوط لوله زیردریایی) و تحت رهبری شرکت پتروپارس واگذار شد.

۱۸ بهمن ۱۳۹۳ ۱۷:۰۱
شانا |
تعداد بازدید : ۶۳۸