پیشرفته‌ترین ترمینال صادراتی خلیج فارس به بهره برداری رسید

پایانه شناور صادراتی خلیج فارس با ظرفیت ذخیره‌سازی 2.2 میلیون بشکه نفت خام به منظور صادرات نفت خام میدان های سروش و نوروز با صادرات اولین محموله به ژاپن به بهره برداری رسید.

پایانه شناور صادراتی (FSU) خلیج فارس بزرگترین پایانه ساخته شده در نوع خود در جهان است که 337 متر طول، 60 متر عرض، 33 متر ارتفاع و بیش از 51400 تن وزن دارد. این پایانه در مجموع 21 مخزن دارد و ظرفیت نهایی ذخیره‌سازی آن به 2.2 میلیون بشکه می‌رسد.

محمد رنجبر، مسوول این پایانه صادراتی، با بیان اینکه این پایانه صادراتی ظرفیت ذخیره ساری روزانه ٢٠٠ هزاربشکه نفت و صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت را داراست، گفت: باتوجه به بکارگیری تجهیزات بسیار پیشرفته در این پایانه شناور صادراتی، نیاز به نیروی انسانی به حداقل کاهش یافته و بیشتر عملکردهای آن به صورت خودکار انجام می‌شود.

وی یا اشاره به اینکه این پایانه صادراتی جایگزینی برای پایانه صادراتی سورنا است که حدود ١٣ سال نفت سروش و نوروز از طریق آن صادر شده، تصریح کرد: شرکت نفت فلات قاره ایران که حوزه عملکردش شش منطقه بهرگان، خارک، لاوان، سیری، کیش و قشم و سکوهای بهره‌برداری نفت خام در خلیج فارس است، نفت تولیدی خود را از طریق خط لوله به مناطق عملیاتی ارسال کرده، از آنجا به مقاصد صادراتی می فرستد.

وی افزود: با توجه به ضرورت ذخیره‌سازی نفت خام سنگین میادین سروش و نوروز و لزوم جایگزینی و تعمیرات اساسی پایانه شناور صادراتی (FSU) سورنا، طرح ساخت پایانه شناور صادراتی جدید متناسب با تکنولوژی روز و همگام با استانداردهای جهانی در دستور کار شرکت نفت فلات قاره ایران قرار گرفت و قرارداد ساخت این پایانه شناور صادراتی در سال ٢٠٠٨میان شرکت سامسونگ کره‌جنوبی به عنوان پیمانکار با شرکت نفت فلات قاره ایران منعقد شد و شرکت STX کره جنوبی به عنوان پیمانکار پروژه ساخت پایانه شناور صادراتی خلیج فارس انتخاب و عملیات کارگاهی ساخت آن از ماه می سال 2010 آغاز شد و در پایان سال 2011 به پایان رسید.

به گفته رنجبر، این پایانه پس از ساخت بلافاصله به سمت آبهای کشور حرکت کرده و در میدان سروش واقع در شمال خلیج فارس در موقعیت تعیین شده، نصب شد.

البته با توجه به شرایط جهانی و تحریمهای وضع شده علیه کشورمان، در زمان استقرار پایانه، عملیات تکمیلی چند راهه و خطوط ارتباطی به سکوی سروش و همچنین استقرار سازندگان تجهیزات خاص جهت انجام تستهای راه‌اندازی نهایی و بهره‌برداری از پایانه مذکور با دو سال تاخیر مواجه شد.

برای نصب پایانه عظیم شناور صادراتی خلیج فارس، عملیات گسترده و پیچیده‌ای توسط متخصصان داخلی با راهبری کارشناسان شرکت سامسونگ کره‌جنوبی انجام شد.

۱۹ بهمن ۱۳۹۳ ۱۱:۰۱
ایسنا |
تعداد بازدید : ۷۲۶